Vědci z CERNu našli při rozpadu některých subatomárních částic odchylky od Standardního modelu

29. 05. 2012
Částicová fyzika LHC CERN

Neočekávanou asymetrii při rozpadu mezonu B objevili vědci z evropského sdružení fyziků CERN, které operuje urychlovač částic LHC v Alpách. Význam této asymetrie je v tom, že nebyla předpovězena Standardním modelem, teorií, která by měla vysvětlit chování subatomárního světa.

V urychlovači dochází ke srážkám subatomárních částic, které se rozpadají na menší prvky, které se nadále mění až se dostanou do stabilního stavu. Podle Standardního modelu by mezi rozpadem pozitivně nabitého mezonu B+ a neutrálního mezonu B0 neměly být výrazné rozdíly. Vědcům v CERNu se však podařilo na detektoru LHCb identifikovat zcela odlišné chování částic.

Ostatní experimenty jako CDF, Belle nebo BaBar už dříve odhalily podobnou odchylku a výsledky tak zřejmě lze považovat za směrodatné. Fyzikové teď pracují na přesném spočítání odchylky, aby mohli odhadnout možný dopad na doposud široce přijímanou teorie Standardního modelu. Podle této teorie by měl existovat higgsův boson, který by dával veškeré hmotě ve vesmíru hmotnost, jeho existenci se však doposud prokázat nepodařilo.
Autor článku: Jan Ouhlický

Další zprávy z kategorie Částicová fyzika

Čína představila světu své plány na výstavbu gigantického urychlovače částic CEPC

24. 09. 2014 (novější než zobrazený článek)

Doposud největší urychlovač částic leží pod Alpami, jmenuje se Large Hadron Collider (LHC) a operuje jej Evropská organizace pro jaderný výzkum (CERN). LHC sestává z 27 kilometrů dlouhého okruhu, ve kterém dochází k urychlování a následným srážkám subatomárních částic, nový čínský urychlovač CEPC bude mít v obvodu skoro až neuvěřitelných 80 kilometrů. Na projektu budou s čínskými vědci spolupracovat také evropští a američtí fyzikové, které mají s velkými urychlovači už spoustu zkušeností.

Další experimenty v urychlovači LHC potvrzují loňský objev higgsova bossonu

14. 03. 2013 (novější než zobrazený článek)

Další experimenty v urychlovači LHC potvrzují loňský objev higgsova bossonuVědci z evropské organizace pro jaderný výzkum (CERN) dnes představili nové výsledky jejich experimentů na velkém hadronovém urychlovači částic (LHC). Experimenty s protony urychlenými až k rychlosti světla potvrzují závěry z loňského roku, podle kterých se vědcům podařilo najít higgsův boson - částici, která má být zodpovědná za hmotnost veškeré hmoty ve vesmíru.

Data z teleskopu Fermi nasvědčují tomu, že kosmické záření pochází ze supernov

19. 02. 2013 (novější než zobrazený článek)

Data z teleskopu Fermi nasvědčují tomu, že kosmické záření pochází ze supernovNová studie pracující s daty z vesmírného teleskopu Fermi přináší první důkaz o původu kosmického záření. Mají jím být supernovy, gigantické exploze hvězd na konci jejich života, které produkují nesmírné množství energie, jejich světlo dokonce na krátkou dobu přesvítí všechny ostatní hvězdy galaxie.

07. 07. 2012 (novější než zobrazený článek)

Urychlovač LHC vyprodukoval doposud neznámou subatomární částici, mohl by to být higgsův bosonEvropští vědci pracující s Velkým hadronovým urychlovačem (LHC) oznámili 4. července na setkání fyziků v Melbourne objev nové částice, která by mohla být dlouho hledaným higgsovým bosonem. Nadšení fyziků je zatím nejvýše od spuštění LHC, jehož hlavním cílem je nalezení právě higgsova bosonu, který má být podle teoretického Standardního modelu zodpovědný za hmotnost ostatních částic.

Unikají neutrony do paralelního vesmíru? Podle italských vědců by to vysvětlovalo jejich chování při experimentech

22. 06. 2012 (novější než zobrazený článek)

Při experimentech narazili vědci na podivné chování neutronů, které si současnými fyzikálními zákony nedokáží vysvětlit. Toto chování se nyní skupina italských vědců z University of Aquila pokouší popsat ve své studii publikované v magazínu European Physical Journal C. Podle nich by mohlo docházet k tomu, že by se neutrony transportovaly do zdvojených částic v paralelním světě a zpátky.

Zvěsti o detekci higgsova bosonu zaplavují internet, vědci z CERNu možná brzy oznámí průlom v jeho hledání

21. 06. 2012 (novější než zobrazený článek)

Před několika dny se na internetu začaly objevovat zprávy o možné detekci higgsova bosonu ve Velkém hadronovém urychlovači (LHC). Mezi prvními se zvěsti objevily na blozích fyziků, kteří se podílí na výzkumu v LHC, ty pak rychle převzala také světová média. Zatím nepotvrzené zprávy říkají, že se mezi kolizemi v LHC objevuje událost, která vypadá tak, jak by měl vypadat právě higgsův boson.

Detektor kosmického záření AMS-02 slaví své první narozeniny ve vesmíru

13. 06. 2012 (novější než zobrazený článek)

Detektor kosmického záření AMS-02 slaví své první narozeniny ve vesmíruAMS-02 je speciálně vyvinutý detektor kosmického záření, který je upevněný vně komplexu ISS. Na oběžnou dráhu vyletěl loni na palubě raketoplánu Endeavour a od své instalace zaznamenal už přes 17 miliard detekcí.