Ve středu nás čeká unikátní zatmění Slunce, postaví se před něj planeta Venuše

03. 06. 2012
Venuše Slunce Země

Úkaz, který už nikdy nespatříte, přechod (transit) Venuše před Sluncem nastane 6. června ráno a bude v tomto století poslední. Tuto událost bude možné pozorovat téměř po celém světě včetně našeho území a kromě ochrany očí nevyžaduje k pozorování žádnou další techniku.

Planeta Venuše obíhá Slunce ve vzdálenosti 0,7 AU (1 AU je vzdálenost Slunce-Země) a její disk bude při přechodu před Sluncem představovat asi 30x menší plochu než disk sluneční. Přechody Venuše před Sluncem nastávají vždy v párech, které jsou oddělené více jak sto lety. Poslední transit nastal v roce 2004 a ten další přijde až v roce 2117.

Přechody Venuše před Sluncem jsou pozorovány od 18. století a pomáhaly astronomům v určení vzdáleností ve sluneční soustavě nebo studiu atmosféry Venuše. V 60. letech 18. století dokonce vznikla iniciativa, jejímž výsledkem byla cesta Jamese Cooka z Anglie do Pacifického oceánu, odkud byl přechod dobře pozorovatelný. Cookova pozorování však nepřinesla výrazné výsledky, ty přišly až století poté, kdy se vědcům podařilo poprvé změřit velikost sluneční soustavy podle postupu který navrhl Edmund Halley na začátku 18. století.

Autor článku: Otakar Zajíc

Další zprávy z kategorie Venuše

17. 07. 2014 (novější než zobrazený článek)

Z atmosféry Venuše se vynořila sonda Venus Express a stoupá stále výš, než zase zmizí v hustých oblacíchPo skončení hlavní části mise Venus Express letos na jaře se vědci v ESA rozhodli pro grandiózní zakončení života této orbitální sondy, dnes jediné, která Venuši pozoruje. Cílem prodloužené části mise je prozkoumat podrobněji hustou atmosféru našeho souseda, a to doslova z blízka. Orbitální družice výrazně změnila svou oběžnou dráhu a létá nyní velmi nízko, do hustých mraků a zkoumá strukturu, dynamiku a složení atmosféry Venuše.

15. 09. 2013 (novější než zobrazený článek)

Japonsko úspěšně otestovalo moderní raketu a vypustilo na oběžnou dráhu unikátní teleskopV sobotu poprvé vyletěla do vesmíru nová high-tech raketa Epsilon z japonského ostrova Kjúšú. Jejím nákladem je malý teleskop, který bude mít za úkol zkoumat po dobu jednoho roku atmosféry Venuše, Marsu a Jupitera v ultrafialovém světle. Nová lehká raketa využívá automatických procesů palubního počítače ke snížení nákladů na lety do vesmíru.

Přechod Venuše přes Slunce ve snímcích solární observatoře SDO

06. 06. 2012 (novější než zobrazený článek)

Přechod Venuše přes Slunce ve snímcích solární observatoře SDONASA zveřejnila první snímky Venuše přibližující se slunečnímu kotouči, které pořídila solární observatoř SDO, už pár minut po půlnoci. Během ranních hodin se postupně na internetu začaly objevovat další a další. Teď už je po přechodu a my Vám přinášíme dva snímky pořízené sondou SDO (Solar Dynamics Observatory), jeden byl pořízen těsně před začátkem úkazu a druhý těsně před jeho skončením.

05. 06. 2012 (novější než zobrazený článek)

Hned několik vesmírných teleskopů se připravuje na poslední přechod Venuše v tomto stoletíPřechod Venuše před Sluncem, který nastane zítra ráno, je na následujících 105 let poslední. Nenechte si jej tedy ujít, můžete ho vidět i vy, jen nezapomeňte na ochranu očí. Přechod začne ve středu devět minut po půlnoci a potrvá téměř 7 hodin. Tento úkaz bude možné pozorovat takřka z celého světa a také z oběžné dráhy, kde se na tuto událost připravuje hned několik teleskopů.

Družice RHESSI využije zítřejšího přechodu Venuše ke zpřesnění rozměrů Slunce

05. 06. 2012 (novější než zobrazený článek)

Družice RHESSI (Ramaty High Energy Solar Spectroscopic Imager) patří NASA a pozoruje při neustálé čtyřsekundové rotaci naši hvězdu. Díky těmto měřením vědci pozorují chování Slunce a s jistou přesností znají jeho rozměry, přechod Venuše před Sluncem ale umožní vyladit kalibraci teleskopu a následně také zpřesnit samotná pozorování.

11. 04. 2012

Sonda Venus Express pozoruje překvapivé chování indukovaného magnetického pole VenušeVenuše, na rozdíl od Země nebo Jupiteru, nedisponuje globálním magnetickým polom, které planetu chrání před slunečními větry. Horní vrstvy husté atmosféry Venuše však dokáží zpomalovat odrážet některé částice, čímž vytváří slabou indukovanou magnetosféru. Vědci teď poprvé objevili důkaz, že se i na Venuši v tomto zmenšeném magnetickém poli objevují tzv. magnetická přepojení, doposud pozorovaná pouze u Merkuru, Země, Jupiteru a Saturnu.

14. 03. 2012

Sluneční vítr vytváří na Venuši bez magnetosféry exploze horkých proudů subatomárních částicPřesto, že Venuše byla po dlouhou dobu považována za sesterskou planetu k Zemi, ve skutečnosti je velmi odlišná. Podoba končí u zhruba stejné velikosti a vzdálenosti od Slunce, na Venuši je ale 100x vyšší teplota, hustá atmosféra plná toxických kyselin a žádné magnetické pole. Bez magnetického pole není planeta chráněna před slunečními větry, které tak pronikají až na povrch kde se projevují různými způsoby, jedním z nich jsou anomální horké proudy (hot flow anomaly, HFA), které dokáží obrátit směr nabitých subatomárních částic ze Slunce a poslat zpátky.