Hned několik vesmírných teleskopů se připravuje na poslední přechod Venuše v tomto století

5. 6. 2012
Venuše Slunce Vesmírné sondy Teleskopy Hubble SOHO Měsíc

Přechod Venuše před Sluncem, který nastane zítra ráno, je na následujících 105 let poslední. Nenechte si jej tedy ujít, můžete ho vidět i vy, jen nezapomeňte na ochranu očí. Přechod začne ve středu devět minut po půlnoci a potrvá téměř 7 hodin. Tento úkaz bude možné pozorovat takřka z celého světa a také z oběžné dráhy, kde se na tuto událost připravuje hned několik teleskopů.

Venuše přecházející před Sluncem (2004)

Venus Express (ESA) - pro jedinou družici, která se aktuálně nachází na oběžné dráze Venuše, nebude přechod pozorovatelný pouze ze Země ničím významným, přesto při této událost využije slunečních paprsků k prozkoumání atmosféry planety. Výsledky potom budou porovnány s pozorováními dalších teleskopů od Země, které budou díky přechodu pořízeny ve stejnou dobu.

Proba-2 (ESA) - evropský mikrosatelit bude z oběžné dráhy Země pozorovat atmosféru podobně jako Venus Express a následně budou získaná měření obou družic porovnána. Vědci se zaměří na pokles záření Slunce v důsledku zakrytí části jeho disku Venuší, podobná technika je využívána při hledání exoplanet.

Hinode (JAXA) - Japonský teleskop na nízké oběžné dráze Země bude přechod pozorovat v ultrafialovém, rentgenovém i viditelném spektru. Speciálně se zaměří také na pokles slunečního záření ale také na další fenomény jako je propojení černého disku Venuše při přiblížení se okraji slunečního disku, nebo oblouk, který se objeví při prvních a posledních minutách přechodu.

SOHO (NASA, ESA) - Solární teleskop SOHO bohužel není v pozici, aby mohl přechod Venuše přímo pozorovat, na rozdíl od ostatních družic může ale planetu sledovat několik dní před přiblížením ke Slunci a několik dní po přechodu.

Hubblův teleskop (NASA, ESA) - Ani Hubble nebude přímo pozorovat Slunce, naopak zaměří svůj objektiv na Měsíc. Na přirozený satelit Země dopadá sluneční světlo a jeho část projde atmosférou Venuše, astronomové jeho analýzou chtějí vyzkoušet techniky, které by šly využít při analýze atmosfér exoplanet.

SDO (NASA) - Solární observatoř SDO se při svém přímém pozorování přechodu zaměří na atmosféru Venuše. Vědci doufají že extrémně ultrafialové detektory SDO pomohou odhalit proč je atmosféra Venuše v tomto spektru částečně průhledná.

RHESSI (NASA) - Deset let sloužící solární družice překalibruje své přístroje, aby mohla zpřesnit měření rozměrů Slunce.

Živé vysílání NASA

Video streaming by Ustream

Další zprávy z kategorie Venuše

NASA vybrala čtyři možné mise k budoucímu průzkumu sluneční soustavy

15. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

NASA vybrala čtyři možné mise k budoucímu průzkumu sluneční soustavyV rámci programu Discovery vybrala NASA 4 mise, jejichž koncepty bude chtít rozvinout do většího detailu. Je mezi nimi vyslání sondy k Venuši, Tritonu, nebo měsíci Io. Každý z vědeckých týmů, které se do programu přihlásily, nyní dostane 3 miliony dolarů na rozvoj svých konceptů. NASA v příštím roce vybere jednu z těchto misí k realizaci.

20. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená planetka 2020 AV2 je první, která obíhá Slunce zcela uvnitř oběžné dráhy VenušeZe statisíců známých planetek ve sluneční soustavě obíhá zhruba jen 20 zcela uvnitř oběžné dráhy naší planety. Astronomové nyní našli první planetku, která obíhá Slunce zcela uvnitř oběžné dráhy Venuše. Jde zároveň o druhé nejbližší známé přírodní těleso ke Slunci, tím nejbližším je planeta Merkur.

5. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nový výzkum naznačuje, že na Venuši jsou dnes aktivní sopky, kromě Země na jiné planetě nejsouNový výzkum ukazuje na možnost, že lávové proudy na povrchu Venuše pozorované z oběžné dráhy by mohly být staré jen několik let. Pokud se tyto závěry potvrdí, stala by se Venuše po Zemi teprve druhou planetou ve sluneční soustavě, kde prokazatelně probíhají vulkanické procesy. Průzkum povrchu sousední planety však není snadný kvůli její velmi husté a toxické atmosféře.

25. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Enceladus, Pluto nebo třeba Venuše. NASA vybrala deset konceptů planetárních misí k rozpracováníVýzkum těles sluneční soustavy je dlouhodobá záležitost. Planetární mise existují dlouhou dobu jen na papíře, potom následují dlouhé roky vývoje, cesty a samotný vědecký průzkum je pouze špičkou ledovce. NASA nyní vybrala několik konceptů zcela nových misí, které pomůže financovat, aby byly rozpracovány v konkrétní plány. Mnohé z těchto misí nebudou nikdy realizovány, některé však jistě ano.

Za jedenáctiletým slunečním cyklem stojí podle nové studie pohyb tří planet

5. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Za jedenáctiletým slunečním cyklem stojí podle nové studie pohyb tří planetKaždých jedenáct let prochází Slunce cyklem, během kterého nastává solární minimum a solární maximum - období snížené a zvýšené sluneční aktivity. Vědci nyní přišli na to, co by tento cyklus mohlo způsobovat, a k jejich překvapení nejde o vnitřní procesy hvězdy, ale o planety, které ji obíhají. Konkrétně o Venuši, Zemi a Jupiter, které mají ovlivňovat atmosféru Slunce, když se jednou za jedenáct let seřadí do řady a spojí své gravitační síly.

13. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Doposud neznámé planetky na oběžné dráze Venuše vytváří prstenec prachu kolem SlunceNa stejné oběžné dráze, jakou má planeta Venuše, se nachází prstenec tvořený prachovými částicemi, které společně s planetou obíhají Slunce. Podobný prstenec byl objeven koncem loňského roku také u planety Merkur. A už dříve byl identifikován také prstenec prachu na oběžné dráze Země. Každý z těchto prstenců však mohl vzniknout jiným způsobem, ten u Venuše by podle nové studie mohl pocházet z doposud nepozorovaných planetek, které by se u této planety mohly nacházet.

18. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

V atmosféře Venuše byly objeveny doposud neznámé struktury, které se na jiných planetách neobjevujíJaponská vesmírná sonda Akatsuki objevila v atmosféře Venuše pruhy oblaků, které se táhnou tisíce kilometrů a jsou symetrické na severní i jižní polokouli planety. Podobný úkaz se zatím na žádné jiné planetě nepodařilo pozorovat. Nové struktury v oblacích se objevily na infračervených snímcích z orbitální sondy a také na počítačových simulacích vycházejících z reálných pozorování naší sousední planety.