Hned několik vesmírných teleskopů se připravuje na poslední přechod Venuše v tomto století

5. 6. 2012
Venuše Slunce Vesmírné sondy Teleskopy Hubble SOHO Měsíc

Přechod Venuše před Sluncem, který nastane zítra ráno, je na následujících 105 let poslední. Nenechte si jej tedy ujít, můžete ho vidět i vy, jen nezapomeňte na ochranu očí. Přechod začne ve středu devět minut po půlnoci a potrvá téměř 7 hodin. Tento úkaz bude možné pozorovat takřka z celého světa a také z oběžné dráhy, kde se na tuto událost připravuje hned několik teleskopů.

Venuše přecházející před Sluncem (2004)

Venuše přecházející před Sluncem (2004) -

Venus Express (ESA) - pro jedinou družici, která se aktuálně nachází na oběžné dráze Venuše, nebude přechod pozorovatelný pouze ze Země ničím významným, přesto při této událost využije slunečních paprsků k prozkoumání atmosféry planety. Výsledky potom budou porovnány s pozorováními dalších teleskopů od Země, které budou díky přechodu pořízeny ve stejnou dobu.

Proba-2 (ESA) - evropský mikrosatelit bude z oběžné dráhy Země pozorovat atmosféru podobně jako Venus Express a následně budou získaná měření obou družic porovnána. Vědci se zaměří na pokles záření Slunce v důsledku zakrytí části jeho disku Venuší, podobná technika je využívána při hledání exoplanet.

Hinode (JAXA) - Japonský teleskop na nízké oběžné dráze Země bude přechod pozorovat v ultrafialovém, rentgenovém i viditelném spektru. Speciálně se zaměří také na pokles slunečního záření ale také na další fenomény jako je propojení černého disku Venuše při přiblížení se okraji slunečního disku, nebo oblouk, který se objeví při prvních a posledních minutách přechodu.

SOHO (NASA, ESA) - Solární teleskop SOHO bohužel není v pozici, aby mohl přechod Venuše přímo pozorovat, na rozdíl od ostatních družic může ale planetu sledovat několik dní před přiblížením ke Slunci a několik dní po přechodu.

Hubblův teleskop (NASA, ESA) - Ani Hubble nebude přímo pozorovat Slunce, naopak zaměří svůj objektiv na Měsíc. Na přirozený satelit Země dopadá sluneční světlo a jeho část projde atmosférou Venuše, astronomové jeho analýzou chtějí vyzkoušet techniky, které by šly využít při analýze atmosfér exoplanet.

SDO (NASA) - Solární observatoř SDO se při svém přímém pozorování přechodu zaměří na atmosféru Venuše. Vědci doufají že extrémně ultrafialové detektory SDO pomohou odhalit proč je atmosféra Venuše v tomto spektru částečně průhledná.

RHESSI (NASA) - Deset let sloužící solární družice překalibruje své přístroje, aby mohla zpřesnit měření rozměrů Slunce.

Živé vysílání NASA

Video streaming by Ustream

Další zprávy z kategorie Venuše

Za jedenáctiletým slunečním cyklem stojí podle nové studie pohyb tří planet

5. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Za jedenáctiletým slunečním cyklem stojí podle nové studie pohyb tří planetKaždých jedenáct let prochází Slunce cyklem, během kterého nastává solární minimum a solární maximum - období snížené a zvýšené sluneční aktivity. Vědci nyní přišli na to, co by tento cyklus mohlo způsobovat, a k jejich překvapení nejde o vnitřní procesy hvězdy, ale o planety, které ji obíhají. Konkrétně o Venuši, Zemi a Jupiter, které mají ovlivňovat atmosféru Slunce, když se jednou za jedenáct let seřadí do řady a spojí své gravitační síly.

13. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Doposud neznámé planetky na oběžné dráze Venuše vytváří prstenec prachu kolem SlunceNa stejné oběžné dráze, jakou má planeta Venuše, se nachází prstenec tvořený prachovými částicemi, které společně s planetou obíhají Slunce. Podobný prstenec byl objeven koncem loňského roku také u planety Merkur. A už dříve byl identifikován také prstenec prachu na oběžné dráze Země. Každý z těchto prstenců však mohl vzniknout jiným způsobem, ten u Venuše by podle nové studie mohl pocházet z doposud nepozorovaných planetek, které by se u této planety mohly nacházet.

18. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

V atmosféře Venuše byly objeveny doposud neznámé struktury, které se na jiných planetách neobjevujíJaponská vesmírná sonda Akatsuki objevila v atmosféře Venuše pruhy oblaků, které se táhnou tisíce kilometrů a jsou symetrické na severní i jižní polokouli planety. Podobný úkaz se zatím na žádné jiné planetě nepodařilo pozorovat. Nové struktury v oblacích se objevily na infračervených snímcích z orbitální sondy a také na počítačových simulacích vycházejících z reálných pozorování naší sousední planety.

ESA vybrala tři koncepty, ze kterých vybere misi pro začátek třicátých let

11. 5. 2018 (novější než zobrazený článek)

ESA vybrala tři koncepty, ze kterých vybere misi pro začátek třicátých letZ více než dvacítky konceptů vybrala ESA trojici vesmírných misí, které bude nadále rozvíjet a vybere z nich jednu k realizaci se startem v roce 2032. Jedná se o program středně složitých misí Cosmic Vision, v rámci kterého budou realizovány 4 mise v příští dekádě: Solar Orbiter, Euclid, Plato a Ariel. Mezi třemi vybranými misemi jsou studium gama záření z brzkého vesmíru, infračervený teleskop a orbitální sonda k planetě Venuši.

23. 6. 2015 (novější než zobrazený článek)

Měření sondy Venus Express přinesla další argumenty pro aktivní vulkanismus na VenušiVenuše je zhruba stejně velká jako Země, měla by mít i podobné složení. Na rozdíl od Země má ale velmi hustou atmosféru, skrz kterou se dá jen těžko prohlédnout až k povrchu a vidět na vlastní oči jak povrch skutečně vypadá. Vědce velmi zajímá, zda je sousední planeta stále geologicky aktivní a zatím největší argument přinesla ze záhrobí evropská orbitální sonda Venus Express, která ukončila svou misi koncem loňského roku.

Družice Venus Express dosloužila, jaký bude budoucí průzkum planety Venuše?

21. 12. 2014 (novější než zobrazený článek)

Družice Venus Express dosloužila, jaký bude budoucí průzkum planety Venuše?Na manévry, které by pomohly udržet orbitální sondu Venus Express na vyšší oběžné dráze, nevyšlo palivo. Sonda teď nemá dostatek paliva, aby se udržela na oběžné dráze a bude postupně klesat až nakonec shoří v husté atmosféře Venuše. Solární panely sice stále mohou dodávat energii přístrojům na palubě, sonda však potřebuje palivo pro své trysky, aby se mohla napozicovat směrem k Zemi a odeslat data. Končí tak úspěšná evropská mise k naší sousední planetě, která teď zůstane nějakou dobu osamocená, bez aktivní lidské přítomnosti.

17. 7. 2014 (novější než zobrazený článek)

Z atmosféry Venuše se vynořila sonda Venus Express a stoupá stále výš, než zase zmizí v hustých oblacíchPo skončení hlavní části mise Venus Express letos na jaře se vědci v ESA rozhodli pro grandiózní zakončení života této orbitální sondy, dnes jediné, která Venuši pozoruje. Cílem prodloužené části mise je prozkoumat podrobněji hustou atmosféru našeho souseda, a to doslova z blízka. Orbitální družice výrazně změnila svou oběžnou dráhu a létá nyní velmi nízko, do hustých mraků a zkoumá strukturu, dynamiku a složení atmosféry Venuše.