Detektor kosmického záření AMS-02 slaví své první narozeniny ve vesmíru

13. 6. 2012
AMS ISS Částicová fyzika

AMS-02 je speciálně vyvinutý detektor kosmického záření, který je upevněný vně komplexu ISS. Na oběžnou dráhu vyletěl loni na palubě raketoplánu Endeavour a od své instalace zaznamenal už přes 17 miliard detekcí.

AMS-2

AMS-2 - alfa magnetický spektrometr byl nainstalován na Mezinárodní vesmírnou stanici 19. května 2011 při misi STS-134 raketoplánu Endeavour.

Mezi významné úspěchy za poslední rok operací AMS-02 patří detekce elektronu s energií přesahující 1 TeV (teraelektronvolt) a pozitronů s energiemi přes 200 GeV. Při běžném provozu detekuje AMS-02 kolem tisícovky událostí za sekundu, generovaná data jsou následně analyzována v CERNu.

Další zprávy z kategorie AMS

5. 12. 2017 (novější než zobrazený článek)

Čínská sonda měřící kosmické záření potvrzuje existenci tajemného signálu, mohlo by jít o temnou hmotuČínská orbitální sonda DAMPE (Dark Matter Particle Explorer, nebo také Wukong) je ve vesmíru už dva roky a měří signály z kosmického záření. Podle studie publikované v listopadu ve vědeckém magazínu Nature skupinou čínských, švýcarských a italských vědců se sondě podařilo replikovat již dřívější měření, které by mohlo indikovat rozpad částic temné hmoty. Nejde však zdaleka o důkaz její existence, spíš jen o náznak, který si vědci zatím neumí vysvětlit.

23. 5. 2011

Výzkumné zařízení AMS-2 bylo nainstalováno na ISS, začíná nová éra zkoumání vesmíruÚkolem alfa magnetického spektrometru AMS-2 je zkoumat objekty v hlubokém vesmíru prostřednictvím důkladné analýzy subatomárních částic, které procházejí magnetickým polem a několika různými detektory. Na jeho vývoji se podílelo šest stovek vědců ze 16 zemí a vedených laureátem nobelovy ceny za fyziku z roku 1976, Samuelem C. C. Tingem.

21. 3. 2011

Raketoplán Endeavour v dubnu dopraví na ISS částicový detektor AMS, bude hledat antihmotuAlpha Magnetic Spectrometer (AMS) je složen ze silných magnetů, s jejichž pomocí má dvou tunový přístroj detekovat kosmické záření. Cílem AMS není částice kosmického záření zachytit, ale důkladně analyzovat, vědce zajímá jejich náboj, rychlost, energetické hodnoty, ale také jejich původ. Přístroj bude na trvalo umístěn na ISS, kde bude dlouhodobě zaznamenávat hodnoty a hledat antihmotu a temnou hmotu ve vesmíru.