Evropská společnost Astrium zhodnotí pro ESA dvě možné evoluce pro nákladní loď ATV

28. 6. 2012
ATV ESA ISS Vesmírné lodě Orion

Astrium je dceřinná společnost koncernu EADS (European Aeronautic Defence and Space Company) zabývající se vesmírným průmyslem. Pro Evropskou vesmírnou agenturu teď připraví dvě studie, které mají mít za cíl definovat dvě možné varianty vývoje automatické vesmírné lodi ATV, se kterou ESA zásobuje ISS.

ATV a ISS

ATV a ISS evropský nákladní modul je automaticky naváděný a dokuje u orbitální stanice samostatně. Jednou z jeho funkcí je také úprava výšky, ve které ISS obíhá Zemi.

ATV je po dnes už vysloužilých raketoplánech největší lodí zásobující Mezinárodní vesmírnou stanici, ESA tak plní své závazky plynoucí z účasti na programu ISS. V rámci programu ATV je plánováno 5 lodí na jedno použití, pro které byly vyvinuty zcela nové technologie, mezi které patří navigace a automatické kotvení u stanice. Plánem ESA je tyto technologie, společně s know-how z vývoje modulu ISS Columbus, využít pro další vesmírné mise.

První variantou modifikovaného ATV je servisní modul pro vesmírnou loď Orion, kterou vyvíjí NASA. Při cestách Orionu (MPCV) k planetkám nebo na Mars by se servisní modul připojil k obytné vesmírné lodi a sloužil pro uskladnění životně důležitých zásob a případně může také disponovat vlastní pohonnou jednotkou.

Předmětem druhé studie je rozvoj ATV k servisnímu plavidlu, které by na nízké oběžné dráze mohlo provádět hned několik misí najednou. Po zapracování modifikací by tak ATV mohlo obhospodařovávat a zásobovat různá zařízení a družice na oběžné dráze nebo například cílit na vesmírný odpad.

Obě studie by měly být hotové do konce letošního roku a Astrium za ně dostane 13 milionů eur. ESA má s následujícími dvěma misemi ATV splněny závazky plynoucí ze dohody států spolupracujících na programu ISS do roku 2017. Plánovaná životnost ISS je zatím do roku 2020, je ale možné, že bude ještě prodloužena.

Další zprávy z kategorie ATV

4. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Evropský servisní modul se vydá do USA, kde bude integrován s Orionem pro let k MěsíciEvropský servisní modul, který bude zásobovat energií a pohánět vesmírnou loď Orion, se příští týden vydá na cestu z Evropy do Ameriky. Jde o evropský příspěvek k první testovací misi Orionu EM-1, při které obletí zatím bez astronautů Měsíc. Modul byl vyroben v Itálii a Německu a je založen na designu evropských nákladních lodí ATV, které zásobovaly Mezinárodní vesmírnou stanici ISS. Nedávno bylo dokončeno intenzivní testování modulu a na řadě je jeho integrace s lodí Orion.

Destrukci posledního ATV v atmosféře zachytí kamera umístěná vevnitř

8. 2. 2015 (novější než zobrazený článek)

Destrukci posledního ATV v atmosféře zachytí kamera umístěná vevnitřNejvětším evropským příspěvkem k programu Mezinárodní vesmírné stanice byl bezesporu program ATV (Automated Transfer Vehicle). Pět automatických nákladních lodí dovezlo na ISS tuny zásob a experimentů pro astronauty a motory ATV pomáhaly udržet stanici na bezpečné oběžné dráze. Program byl ale vždy plánován na pět misí a ta poslední právě končí, v pondělí se od ISS oddělí poslední ATV a shoří s odpadky v atmosféře. Poslední cestu ATV zachytí kamera nainstalovaná vevnitř v modulu.

Nákladní loď ATV musela odtlačit ISS do bezpečí před orbitálním odpadem

6. 11. 2014 (novější než zobrazený článek)

Nákladní loď ATV musela odtlačit ISS do bezpečí před orbitálním odpademS doposud největší urgencí musela minulý týden uhýbat Mezinárodní vesmírná stanice úlomkům vesmírného odpadu, které byly na stejné oběžné dráze a hrozily srážkou a poškozením komplexu. Teprve šest hodin před největším předpovídaným přiblížením nebezpečného úlomku družice Kosmos-2251 se vesmírné agentury podílející se na projektu ISS dohodly na speciálním úhybném manévru. Zažehnutím trysek na evropské nákladní lodi ATV Georges Lemaître se jim podařilo posunout orbitální stanici na bezpečnější oběžnou dráhu.

23. 7. 2014 (novější než zobrazený článek)

Evropské experimentální návratové plavidlo IXV je připraveno na svou cestu do vesmíru a zpátkyNa listopad tohoto roku je plánována evropská mise IXV (Intermediate eXperimental Vehicle), která otestuje evropské technologie pro cestu z vesmíru zpátky na Zemi. Nepilotované experimentální plavidlo vynese do vesmíru evropská raketa Vega z jihoamerického kosmodromu Kourou. Mise je součástí snahy evropské agentury vyvinout technologie, které by umožnily bezpečný transport materiálu z oběžné dráhy na Zemi.

Finální mise ATV k ISS bude o několik dní odložena

21. 7. 2014 (novější než zobrazený článek)

Finální mise ATV k ISS bude o několik dní odloženaStart rakety Ariane 5 s nákladní lodí ATV bude o několik dní opožděn, oznámili to v pátek představitelé společnosti Arianespace. Původně měl start ATV proběhnout 24. července, kvůli závadě na raketě byl ale odložen, zatím bez stanovení přesného termínu. Problém se objevil při tankování paliva do druhého stupně evropské vlajkové rakety. ATV poveze na Mezinárodní vesmírnou stanici zásoby o hmotnosti více než 6 tun.

15. 6. 2013 (novější než zobrazený článek)

Na oběžné dráze je rušno: ATV, Progress a Shenzhou převáží zásoby, astronauty i odpadkyAutomatická nákladní loď Progress v úterý opustila Mezinárodní vesmírnou stanici, aby uvolnila místo další bezpilotní lodi ATV, která přiletí v sobotu s novými zásobami. Ne jen u ISS je ale rušno, u orbitálního modulu Tiangong totiž ve čtvrtek zakotvila vesmírná loď Shenzhou se třemi astronauty na palubě. Nad našimi hlavami tak dnes létá devět astronautů, tři v dočasném komplexu shenzhou-tiangong a šestice na Mezinárodní vesmírné stanici.

19. 1. 2013 (novější než zobrazený článek)

NASA a ESA společně budují vesmírnou loď Orion, už příští rok proběhnou první testy ve vesmíruAmerická a Evropská vesmírná agentura se dohodly na spolupráci při vývoji vesmírného plavidla, které má dopravit astronauty na Měsíc a dál k planetám sluneční soustavy. Orion pojme čtyřčlennou posádku, které dá prostor na až několikaměsíční přežití ve vesmíru. Modul pro posádku, který vyvíjí NASA, bude doplněn servisním modulem, který bude mít na starosti Evropská vesmírná agentura.