Pozorování sondy Cassini vedou vědce k závěru, že na Titanu existuje globální podpovrchový oceán

05. 07. 2012
Titan Voda ve vesmíru Saturn Cassini

Analýzou dat z vesmírné sondy Cassini, která obíhá kolem planety Saturn, vědci zjistili, že jeden z jejích měsíců Titan, má pod svým povrchem globální vodní oceán. Po Europě u planety Jupiter, jde o další místo ve sluneční soustavě, které by mohlo disponovat vodní masou pod celým svým povrchem.

Titan, vnitřní struktura

Titan, vnitřní struktura - Jednotlivé vrstvy měsíce Titan (odshora): - hustá atmosféra, - ledová slupka - podpovrchový oceán - led vzniklý při vysokém tlaku - jádro měsíce

Titan je největší měsíc planety Saturn a jako jediný měsíc v celém solárním systému je celý zahalený v husté metanové atmosféře. Podobně jako na Zemi, i na Titanu prší a tvoří se řeky a jezera, v atmosféře však neprobíhá koloběh vody, na tu je na Titanu příliš chladno, kapalinou na tomto nehostinném místě je metan. Voda se zde vyskytuje ve formě ledu, a v analogii k Zemi tak existuje spíše ve formě hornin, než kapalin.

Zkoumáním tvaru měsíce chtěli vědci zjistit, jaký gravitační vliv má planeta Saturn na Titan při jeho 16denním oběhu kolem ní. A přišlo překvapení. Očekávali totiž mírný vliv slapových jevů, který by naznačoval pevnou vnitřní strukturu měsíce, v takovém případě by se povrch pohnul asi o 1 metr, podobně jako při přílivu na Zemi. Ve skutečnosti se ale Titan deformuje výrazně víc, až o celých deset metrů při největším přiblížení k planetě.

Podle vědců tato pozorování nejde vysvětlit jinak než existencí podpovrchového oceánu. Přímý důkaz o tom, že by oceán existoval nebo byl tvořen právě vodou však nemají. Vzhledem k tomu že měsíce vnějších planet jsou z velké části tvořeny vodním ledem, je možné, že by Titan skutečně mohl mít v sobě ukryté obří vodní těleso.

Samotná existence kapalné vody na Titanu neznamená existenci života a i kdyby tam nějaký byl, zřejmě o něm ještě dlouho nebudeme mít žádné důkazy. Titan se ale i tak posunul k dalším tělesům ve sluneční soustavě, kde je život pravděpodobnější než u jiných. Kromě Titanu by mohly podpovrchová vodní tělesa existovat také na Enceladu, menším měsíci planety Saturn, ze kterého tryskají vodní gejzíry. Nejzajímavějším místem ale zřejmě bude Europa, měsíc Jupitera, jehož povrchová struktura vede vědce k jasnému závěru, pod jejím povrchem existuje kapalná voda. Existuje už i několik návrhů vesmírných misí, které by podpovrchové oceány na Europě prozkoumaly, žádná z nich ale nebyla definitivně vybrána k realizaci.

Další zprávy z kategorie Titan

27. 12. 2017 (novější než zobrazený článek)

Finalisté mezi budoucími misemi NASA: návrat vzorků hornin z komety, nebo dron na TitanAmerická vesmírná agentura vybrala dva finalisty mezi misemi, které by se měly uskutečnit v polovině dvacátých let v rámci programu New Frontiers, jehož součástí je například také mise New Horizons. Jednou z těchto misí, které se budou ucházet o realizaci, je CAESAR, při které by měla robotická sonda navštívit kometu 67P a přivézt z ní vzorky zpátky na Zemi, další je potom robotický dron DRAGONFLY, který by brázdil nebe Titanu, největšího měsíce planety Saturn.

23. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

Výrazně chladnější oblasti atmosféry Titanu jsou způsobeny složením jeho husté atmosféryZ dat z orbitální sondy Cassini vědci zjistili, že na jižním pólu Titanu, největšího měsíce planety Saturn, existuje v zimě velmi chladná oblast, která dosahuje teplot až mínus 153 °C. Důvod její existence si však nedokázali vysvětlit, podobné chování totiž neznají u žádné z planet sluneční soustavy. Nová studie naznačuje, že by tento jev mohl být způsoben chemickými procesy v atmosféře, způsobenými látkami s minoritním zastoupením.

Animace NASA ukazuje hlubinný průzkum jezer na Titanu prostřednictvím ponorky

24. 03. 2015 (novější než zobrazený článek)

Animace NASA ukazuje hlubinný průzkum jezer na Titanu prostřednictvím ponorkyPrůzkum Titanu se společně s průzkumem Europy dostává do popředí snah NASA a jiných vesmírných agentur na další desetiletí. Mise NASA k Europě dostala s novým plánovaným rozpočtem NASA na fiskální rok 2016 nový impuls a stále více se také mluví o misi na Titan, největší měsíc Saturnu. Kolem Saturnu sice stále ještě obíhá umělá družice Cassini, ta však kolem Titanu prolétává jednou za několik měsíců a jen těžko nahlédne pod hladinu tamních jezer. To by mohla změnit speciální ponorka určená k hlubinnému průzkumu Titanu, animaci její práce zveřejnila na serveru Youtube NASA prostřednictvím Goddardova vesmírného střediska.

15. 12. 2014 (novější než zobrazený článek)

Písečné duny na Titanu jsou vytvářené silnějšími větry než se doposud předpokládaloJedním z dominantních typů povrchu na Titanu jsou duny. Na největším měsíci planety Saturn vytváří útvary nazývané Cat scratches, které se táhnou tisícovky kilometrů. Mají ale špatnou orientaci, jdou proti větrům převažujícím větrům vanoucím z východu. Netvoří je totiž východní větry. Podle nové studie publikované v magazínu Nature vznikají při rovnodennosti, která nastává dvakrát za 30 let, kdy dochází k turbulentním změnám v husté atmosféře měsíce.

07. 12. 2014 (novější než zobrazený článek)

Poslední průlet Cassini kolem Titanu odhalil hloubku největšího jezera Kraken MareVesmírná sonda Cassini pokračuje v průzkumu Titanu, největšího měsíce planety Saturn, který je specifický svou hustou atmosférou a velkými jezery na svém povrchu. Při posledním, srpnovém průletu kolem tohoto zmrzlého světa u planety Saturn se Cassini podařilo změřit hloubku největšího jezera na severním pólu, které dostalo název Kraken Mare, podle bájného mořského monstra. Jezera a řeky na Titanu jsou tvořena kapalnými uhlovodíky, které na tomto měsíci vytvářejí koloběh podobný tomu vodnímu na Zemi. Titan se tak podobá Zemi více než většina planet v naší sluneční soustavě, podle vědců by podmínky na Titanu dokonce mohly být srovnatelné s těmi na Zemi před miliony let.

V horních vrstvách atmosféry Titanu se nečekaně nachází i metanové mraky

26. 10. 2014 (novější než zobrazený článek)

V horních vrstvách atmosféry Titanu se nečekaně nachází i metanové mrakyPozorování sondy Cassini přinesla další zajímavé údaje o Titanu, největším měsíci planety Saturn. Jeho hustá atmosféra z něj činí unikát v celé sluneční soustavě a vědci zkoumají každou drobnost, kterou o ní mohou zjistit. Nejnovějším faktem je vznik metanových mraků v horních vrstvách atmosféry Titanu, o kterých doposud nikdo ani neuvažoval. Metanové mraky jsou známým faktem v troposféře, která se nachází u povrchu, nový objev ale umísťuje mraky do stratosféry, která se nachází nad troposférou.

Oceán pod povrchem Titanu je zřejmě slaný jako Mrtvé moře

13. 07. 2014 (novější než zobrazený článek)

Oceán pod povrchem Titanu je zřejmě slaný jako Mrtvé moře Data z vesmírné sondy Cassini podle Vědců z JPL nasvědčují tomu, že oceán, který se ukrývá pod povrchem Titanu, by mohl být stejně slaný jako nejslanější jezero na Zemi. Studie vychází z gravitačních a topografických měření sondy, která za posledních deset let u planety Saturn kolem Titanu několikrát proletěla. Výsledkem je zpřesněná analýza složení vnější slupky tohoto tajuplného měsíce, jediného s hustou atmosférou v celé sluneční soustavě.