Ledový svět Sedna z okraje sluneční soustavy je menší než se doposud předpokládalo

31. 07. 2012
Kuiperův pás Herschel Trpasličí planety Sedna

Sedna obíhá Slunce daleko za poslední planetou sluneční soustavy a byla objevena teprve v roce 2003. Extrémně nepravidelná oběžná dráha Sedny ji každých 11 tisíc let zavede téměř 1000 AU od naší hvězdy a naopak přiblíží na pouhých 76 AU (AU je vzdálenost Země-Slunce). Původní odhady velikost Sedny se pohybovaly kolem 2/3 velikosti Pluta, nicméně podle nových měření infračerveným teleskopem Herschel je to pouhých 43 %.

S pomoci evropského vesmírného teleskopu Herschel získal maďarský astronom András Pál se svým týmem nová infračervená pozorování Sedny, která se aktuálně na své oběžné dráze nachází asi 90 AU od Slunce. Vědci se zaměřili na světlo, které Sedna odráží - od jejího povrchu ho směřuje zpátky do vesmíru zhruba třetina. Sedna je ale tak slabě vidět, že musí být menší než byly dosavadní odhady.

Na základě těchto měření odhaduje Pál velikost Sedny na pouhých tisíc kilometrů v průměru (náš Měsíc má zhruba 3500 km v průměru). Sedna se tak od svého objevení "zmenšila" z 1700 km na 1000, podobně jako Pluto, které mělo být původně větší než planeta Merkur. Přesto je Sedna jedním z kandidátů na zařazení mezi tzv. trpasličí planety, které jsou mezistupněm mezi planetami a planetkami.
Autor článku: Otakar Zajíc

Další zprávy z kategorie Kuiperův pás

16. 10. 2014 (novější než zobrazený článek)

Hubblův teleskop našel v Kuiperově pásu kandidáty na průzkum sondou New HorizonsPříští rok se máme na co těšit. Vesmírná sonda New Horizons, která opustila Zemi v roce 2006, proletí kolem trpasličí planety Pluto. Konečně se tak dozvíme jak tato explaneta vypadá, co tvoří její tenkou atmosféru, podíváme se na úkazy na povrchu a snad zjistíme něco více i o jejím interiéru a měsících. Jde však (pouze) o průlet a po něm New Horizons zmizí v Kuiperově pásu, který se za oběžnou drahou Pluta rozprostírá (přesněji Neptunu, protože Pluto je často považováno za součást Kuiperova pásu). Vědci teď pomocí Hubblova teleskopu identifikovali tři další potenciální cíle, kolem kterých by sonda mohla proletět.

Zbývá pouhý rok do příletu sondy New Horizons k Plutu

25. 07. 2014 (novější než zobrazený článek)

Zbývá pouhý rok do příletu sondy New Horizons k Plutu14. července 2015 proletí vesmírná sonda New Horizons kolem trpasličí planety Pluto. Sonda odstartovala ze Země v roce 2006 a vstupuje do posledního roku cesty ke vzdálenému objektu, který byl stále ještě považován za planetu, když se mise připravovala. V následujících měsících se tak můžeme těšit na doposud nevídanou podívanou, Pluto totiž nikdy nebylo důkladně prozkoumáno a mnohé o tomto zmrzlém světě na okraji sluneční soustavy ještě stále nevíme.

29. 11. 2012 (novější než zobrazený článek)

Trpasličí planeta Makemake v Kuiperově pásu nemá oproti očekávání žádnou atmosféruPři tranzitu trpasličí planety Makemake před vzdálenou hvězdou v dubnu loňského roku zjistili astronomové nové informace o tomto ledovém světě. Pohasnutí hvězdy, při jejím zakrytí planetou Makemake bylo náhlé, což signalizuje buď pouze velmi slabou nebo žádnou atmosféru. Kromě toho astronomové také změřili poprvé hustotu tohoto objektu

22. 07. 2012

Naše místo ve vesmíru, díl 2: Co se nachází ve vzdálenosti do jednoho světelného rokuZ historického hlediska začali lidé zkoumat okolí své planety teprve nedávno. Mnohé z našeho sousedství je nám ještě neznámé a mnohé z už poznaného je jen těžko pochopitelné v porovnání s pozemskými objekty, jejich vzdálenostmi a významem. V okruhu jednoho světelného roku neexistuje žádná další hvězda kromě našeho Slunce, tento prostor je však vyplněn nespočtem zajímavých míst, z nichž některá vám v tomto článku představíme.

Hubblův vesmírný teleskop našel už pátý měsíc explanety Pluto

11. 07. 2012

Hubblův vesmírný teleskop našel už pátý měsíc explanety PlutoUž to pomalu přestává být překvapením, Pluto má další měsíc, trpasličí planeta na okraji sluneční soustavy jich má už pět. Relativně velký Charon byl objeven už v roce 1978, následovaly pak Nix a Hydra v roce 2006 a loni v červenci zatím nepojmenovaný měsíc S/2011 P1, nově objevený měsíc zatím dostal označení S/2012 P2. Objev nového měsíce je pro astronomy NASA velmi významný, k Plutu totiž míří sonda New Horizons a mohlo by se stát, že se s doposud neobjeveným tělesem srazí.

02. 11. 2011

Trpasličí planeta Eris v Kuiperově pásu je zřejmě stejně velká jako explaneta PlutoDíky novým měřením se astronomům z organizace ESO podařilo zpřesnit velikost trpasličí planety Eris, která je třikrát vzdálenější od Slunce než Pluto. Původní odhady přisuzovaly Eris velikost o 25 procent větší než Pluto, někde kolem tří tisíc kilometrů v průměru, nová měření ale naznačují, že obě tělesa si jsou velikostí zřejmě velmi podobná. Další zpřesnění měření chtějí astronomové provést znovu v roce 2013, kdy znovu nastane podobné zatmění vzdálené hvězdy trpasličí planetou Eris.

23. 10. 2011

Objekt v Kuiperově pásu byl kdysi posetý vodními sopkami, dnes je zasypaný ledemPlanetka má oficiální astronomické označení 2007 OR10, ale je známější jako Snow White. Podle kalifornských astronomů vedených Mikem Brownem, který Snow White v roce 2007 objevil, je těleso zčásti pokryté vodním ledem a dokonce prý může mít i zbytky pradávné atmosféry. Snow White se nachází v Kuiperově pásu, oblasti menších planetek za oběžnou dráhou planety Neptun, a dosahuje velikosti poloviny Pluta. Je také jedním z kandidátů na zařazení mezi pět současných oficiálních trpasličích planet.