Ledový svět Sedna z okraje sluneční soustavy je menší než se doposud předpokládalo

31. 07. 2012
Kuiperův pás Herschel Trpasličí planety Sedna

Sedna obíhá Slunce daleko za poslední planetou sluneční soustavy a byla objevena teprve v roce 2003. Extrémně nepravidelná oběžná dráha Sedny ji každých 11 tisíc let zavede téměř 1000 AU od naší hvězdy a naopak přiblíží na pouhých 76 AU (AU je vzdálenost Země-Slunce). Původní odhady velikost Sedny se pohybovaly kolem 2/3 velikosti Pluta, nicméně podle nových měření infračerveným teleskopem Herschel je to pouhých 43 %.

Trpasličí planety

Trpasličí planety - a další velká tělesa sluneční soustavy. Mezi 5 známých trpasličích planet patří Eris, Pluto, Makemake, Haumea a Ceres.

S pomoci evropského vesmírného teleskopu Herschel získal maďarský astronom András Pál se svým týmem nová infračervená pozorování Sedny, která se aktuálně na své oběžné dráze nachází asi 90 AU od Slunce. Vědci se zaměřili na světlo, které Sedna odráží - od jejího povrchu ho směřuje zpátky do vesmíru zhruba třetina. Sedna je ale tak slabě vidět, že musí být menší než byly dosavadní odhady.

Na základě těchto měření odhaduje Pál velikost Sedny na pouhých tisíc kilometrů v průměru (náš Měsíc má zhruba 3500 km v průměru). Sedna se tak od svého objevení "zmenšila" z 1700 km na 1000, podobně jako Pluto, které mělo být původně větší než planeta Merkur. Přesto je Sedna jedním z kandidátů na zařazení mezi tzv. trpasličí planety, které jsou mezistupněm mezi planetami a planetkami.

Další zprávy z kategorie Kuiperův pás

07. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Oběžné dráhy těles v Kuiperově pásu může ovlivňovat něco jiného než neznámá planetaTeoretická devátá planeta naší sluneční soustavy by nemusela vůbec existovat. Pozorování, podle kterých někteří vědci dokládají její existenci, totiž lze vysvětlit i jiným způsobem. Tyto závěry odprezentovala tento týden Ann-Marie Madiganová na setkání American Astronomical Society. Planeta 9 by se měla nacházet v Kuiperově pásu a měla by být několikrát větší než Země, mohlo by jít o zárodky plynného obra nebo masivní skalnatou planetu.

17. 05. 2018 (novější než zobrazený článek)

Planetka 2015 BP519 má extrémní orbitu, mohla by být ovlivněna doposud neznámou planetouV roce 2014 astronomové poprvé pozorovali vzdálenou planetku 2015 BP519, která se nachází za oběžnou dráhou planety Neptun, v Kuiperově pásu. Podle jejich nových zjištění má velmi eliptickou oběžnou dráhu, která má navíc výrazný sklon dráhy vůči rovině ekliptiky. Takto extrémní orbita by mohla být dána gravitačním vlivem masivního tělesa v Kuiperově pásu, což by podporovalo teorii o existenci deváté planety sluneční soustavy, přímé důkazy však stále neexistují.

10. 05. 2018 (novější než zobrazený článek)

V Kuiperově pásu je objekt plný uhlíku, zřejmě vznikl ve středu sluneční soustavyMezinárodní tým astronomů zjistil za pomoci teleskopu VLT (Very Large Telescope) v Čile, že planetka 2004 EW95 obsahuje vysoký podíl uhlíku. To by nebylo nic až tak významného, pokud by nešlo o objekt, který obíhá Slunce daleko v Kuiperově pásu, chladné oblasti sluneční soustavy plné ledových objektů. Vědci z tohoto zjištění usuzují, že by mohlo jít o objekt, který vznikl mnohem blíže Slunci, možná v pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter a později zmigroval na okraj sluneční soustavy.

20. 03. 2018 (novější než zobrazený článek)

Příští objekt, kolem kterého proletí sonda New Horizons, dostal nové jméno: Ultima ThuleTým, který má v NASA na starosti misi New Horizons vybral nové jméno pro planetku doposud známou jako 2014 MU69. Za pomoci veřejnosti vybral označení Ultima Thule, což má symbolizovat lokaci tohoto tělesa - daleko od všeho známého. Thule je ve středověké literatuře vzdálený mýtický ostrov na severu. Sonda New Horizons kolem Ultima Thule proletí 1. ledna 2019.

11. 02. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda New Horizons pořídila v Kuiperově pásu nejvzdálenější snímek v historiiVesmírná sonda New Horizons se aktuálně nachází v Kuiperově pásu za oběžnou dráhou trpasličí planety Pluto a míří k planetce 2014 MU69, ke které se přiblíží 1. 1. 2019. Na své cestě touto vzdálenou ledovou krajinou pořídila svou teleskopickou kamerou LORRI snímky dvou objektů Kuiperova pásu, které se staly nejvzdálenějšími fotografiemi pořízenými v historii lidstva. Dosavadní rekord držela sonda Voyager 1, která v roce 1990 zamířila své kamery na střed sluneční soustavy.

Trpasličí planeta Haumea má prstenec a je ještě větší než se odhadovalo

15. 10. 2017 (novější než zobrazený článek)

Trpasličí planeta Haumea má prstenec a je ještě větší než se odhadovaloHaumea je těleso, které obíhá Slunce ve vzdálenosti mezi 35 a 51 AU, nachází se tedy za planetou Neptun v chladné a temné oblasti sluneční soustavy známé jako Kuiperův pás. Tato teprve nedávno objevená trpasličí planeta má dva známé měsíce, velmi protáhlý tvar a podle nových pozorování také planetární prstenec. Už tak zvláštní Haumea se tím pro astronomy a astrofyziky stává ještě zajímavějším tělesem pro zkoumání.

16. 10. 2014 (novější než zobrazený článek)

Hubblův teleskop našel v Kuiperově pásu kandidáty na průzkum sondou New HorizonsPříští rok se máme na co těšit. Vesmírná sonda New Horizons, která opustila Zemi v roce 2006, proletí kolem trpasličí planety Pluto. Konečně se tak dozvíme jak tato explaneta vypadá, co tvoří její tenkou atmosféru, podíváme se na úkazy na povrchu a snad zjistíme něco více i o jejím interiéru a měsících. Jde však (pouze) o průlet a po něm New Horizons zmizí v Kuiperově pásu, který se za oběžnou drahou Pluta rozprostírá (přesněji Neptunu, protože Pluto je často považováno za součást Kuiperova pásu). Vědci teď pomocí Hubblova teleskopu identifikovali tři další potenciální cíle, kolem kterých by sonda mohla proletět.