Astronomové objevili teprve druhý magnetar s nízkým vnějším magnetickým polem

18. 7. 2012
Magnetary Hvězdy Swift Neutronové hvězdy

Astronomům se s pomocí celého zástupu vesmírných i pozemních teleskopů loni podařilo objevit nový magnetar Swift J1822.3-1606. Doposud je známých pouze 23 exemplářů toho magnetického monstra, které vzniká při zániku extrémně masivní hvězdy. Swift J1822.3-1606 je však ještě výjimečnější, je totiž jedním z dvojice známých magnetarů s nízkým vnějším magnetickým polem.

Magnetary jsou ve skutečnosti neutronové hvězdy, které jsou pozůstatkem jádra zaniklých hvězd. Přesto, že neutronové hvězdy dosahují poloměru pouhých pár desítek kilometrů, vyzařují obrovské množství energie, které pochází z nejhustější hmoty ve vesmíru vyjma černých děr. Magnetary jsou takové neutronové hvězdy, které disponují extrémně silným magnetickým polem, které je přeměňováno v elektromagnetickou radiaci ve formě rentgenového a gamma záření.

Swift J1822.3-1606 má, stejně jako dříve objevený SGR 0418+5279, vnitřní magnetické pole silnější než to vnější. K tomu navíc rotuje podobně jako pulzar, další druh neutronové hvězdy s rychlou rotací.

Astronomům se hvězdu Swift J1822.3-1606 podařilo objevit pomocí teleskopu SWIFT (NASA), odkud pochází také její označení. Následně byl nový magnetar pozorován několik měsíců dalšími teleskopy NASA Rossi X-Ray Timing Explorer a Chandra X-ray Observatory, ke kterým se připojily také evropský XMM-Newton a japonský Suzaku. Sestavu doplnily ještě pozemní teleskopy Gran Telescopio Canarias a Green Bank Telescope.

Další zprávy z kategorie Magnetary

23. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rádiové emise z blízkého magnetaru se svou strukturou podobají tajemným rychlým rádiovým pulzům FRBNeutronová hvězda s velmi silným magnetickým polem XTE J1810−197 je jeden z pouze čtyř známých magnetarů, které vysílají do vesmíru rádiové signály. Vědci je nyní analyzovali pomocí teleskopu GMRT (Giant Metrewave Radio Telescope) a zjistili, že jejich struktura se podobá rychlým rádiovým pulzům FRB. Zatím se neví, co je zdrojem FRB signálů, magnetary jsou však jedním z vážných kandidátů.

30. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomům se podařilo teprve podruhé najít zdroj tajemného rychlého radiového pulzu FRBRychlé rádiové pulzy (Fast Radio Bursts, FRB) byly objeveny teprve v roce 2007 a doposud není jisté, co je způsobuje. Až v posledních měsících se jako pravděpodobné začaly jevit supernovy, ve kterých vznikají magnetary - neutronové hvězdy s extrémně silným magnetickým polem. Klíčem k rozpoznání zdroje signálu je poznání jeho zdroje, to se všák zatím podařilo u jediného z několika desítek signálů. Nyní vědci přišli s druhým případem, kdy poznali odkud k nám FRB signál přišel.

13. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Tajemné rádiové pulzy z hlubokého vesmíru by mohly pocházet z magnetarů vzniklých v zářivých supernováchRychlé rádiové pulzy (Fast Radio Bursts, FRBs) jsou intenzivní záblesky elektromagnetické radiace v rádiovém spektru, které k nám přicházejí ze vzdáleného vesmíru. Poprvé byly detekovány teprve v roce 2007 a doposud není zřejmé, co je způsobuje. Podle nové studie publikované v magazínu The Astrophysical Journal Letters, by to mohly být extrémně zářivé supernovy, ve kterých vznikají magnetary - neutronové hvězdy s velmi silným magnetickým polem.

14. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové pozorovali vznik magnetaru v kolizi neutronových hvězd. Tentokrát bez gravitačních vlnVědcům se podařilo prostřednictvím vesmírného teleskopu Chandra detekovat záblesk rentgenového záření, který indikuje kolizi dvou neutronových hvězd. V této kolizi zřejmě vznikla nová neutronová hvězda s extrémně silným magnetickým polem - magnetar. Tato nově pozorovaná událost má podobné znaky jako kolize neutronových hvězd detekovaná v roce 2017 prostřednictvím gravitačních vln.

Magnetar, který před deseti lety přestal vysílat rádiové vlny, se opět ozval

15. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Magnetar, který před deseti lety přestal vysílat rádiové vlny, se opět ozvalMagnetary jsou neutronové hvězdy s extrémně silným magnetickým polem, doposud jich bylo objeveno 23. Rozklad magnetických polí v magnetaru vytváří emise vysokoenergetické elektromagnetické radiace ve formě gama nebo rentgenového záření nebo také rádiových vln. Magnetar s označením XTE J1810–197 byl objeven v roce 2004 a je jedním ze čtyř známých magnetarů s rádiovými emisemi. Tyto emise však v roce 2008 ustaly, objevily se znovu až v prosinci loňského roku.

Astronomům se podařilo potvrdit existenci nejvzdálenější detekované supernovy

27. 2. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomům se podařilo potvrdit existenci nejvzdálenější detekované supernovyZ nejvzdálenější hvězdné exploze, zářivé supernovy DES16C2nm, k nám letělo světlo dlouhých 10,5 miliard let. Potvrzuje to studie publikovaná v magazínu Astrophysical Journal, která prezentuje výsledky spektroskopické analýzy tohoto vzdáleného objektu. Jedná se o nejstarší detekované světlo ze supernovy, exploze při které pravděpodobně vznikl objekt označovaný jako magnetar.