Japonská nákladní loď HTV-3 je se zásobami pro asutronauty na cestě k ISS

22. 07. 2012
ISS HTV Japonsko

Japonská vesmírná agentura JAXA vyslala 20. července k Mezinárodní vesmírné stanici už třetí automatickou zásobovací loď HTV. Loď HTV-3 (KOUNOTORI3) vyletěla do vesmíru z kosmodromu Tanegashima na špičce rakety H-IIB F3 japonské výroby. Nákladní loď bude robotickým ramenem zachycena 27. července, do té doby bude HTV-3 postupně přibližovat svou oběžnou dráhu orbitální stanici.

HTV-3 veze na ISS asi 4,6 tuny zásob, z toho 3,5 tuny v tlakově vyváženém prostoru. Mezi náklad patří jak zásoby pro astronauty v podobě jídla tak systémové i vědecké vybavení.

Náklad HTV-3
  • Aquatic Habitat (AQH)
  • JEM Small-Satellite Orbital Deployer (J-SSOD)
  • 5 malých satelitů (RAIKO, FITSAT-1, WE WISH, F-1, TechEdSat)
  • i-Ball reentry data recorder,
  • ISS SERVIR Environmental Research and Visualization System (ISERV)
Autor článku: redakce

Další zprávy z kategorie ISS

21. 09. 2014 (novější než zobrazený článek)

Dragon letí do vesmíru s první 3D tiskárnou, ulehčí astronautům život na oběžné drázeDnes v 7:52 SELČ odstartovala z mysu Canaveral raketa Falcon 9 s nákladní lodí Dragon (Dragon V1) a míří k Mezinárodní vesmírné stanici, u které zakotví v úterý. Start proběhl bez problémů, servisní modul Dragonu rozvinul své solární panely a vesmírná loď je na cestě k ISS. Mezi víc než dvěma tunami nákladu je také 3D tiskárna, první která se podívá do vesmíru. Tato nová technologie ulehčí život astronautům, pro které je každý kilogram dopravený ze Země vždy měsíce daleko a stojí miliony dolarů.

Rusko by nakonec mohlo pokračovat ve spolupráci na ISS i po roce 2020

28. 08. 2014 (novější než zobrazený článek)

Rusko by nakonec mohlo pokračovat ve spolupráci na ISS i po roce 2020Podle vesmírné agentury Roskosmos by mohla ruská spolupráce s dalšími čtyřmi zeměmi na projektu ISS pokračovat i po roce 2020. Ještě před pár týdny to přitom vypadalo, že aktuální roztržka mezi Ruskem a USA nakonec způsobí ukončení spolupráce zmíněným rokem a Rusko se bude soustředit na jiné, zajímavější projekty. Podle všeho ale nadále pokračuje stavba nových modulů pro ruskou část stanice a možnost pokračování spolupráce je vysoká.

27. 08. 2014 (novější než zobrazený článek)

Rusové údajně našli plankton žijící vně ISS, mohl se na oběžnou dráhu dostat vzdušnými proudy?Ruským astronautům se podařilo při odebírání vzorků z vnějšího pláště Mezinárodní vesmírné stanice identifikovat plankton, živé organismy, které ve vesmíru nemají co pohledávat. Nález, pokud by byl potvrzen, doslova převratný. Doposud neexistují žádné důkazy a samovolném pronikání živých organismů mimo zemskou atmosféru. Objev ale zatím potvrzený není, nevyšla žádná vědecká studie, NASA nemá žádné oficiální informace, a to, co se objevuje v médiích vychází z pouze omezených informací, které Rusové zveřejnili.

Finální mise ATV k ISS bude o několik dní odložena

21. 07. 2014 (novější než zobrazený článek)

Finální mise ATV k ISS bude o několik dní odloženaStart rakety Ariane 5 s nákladní lodí ATV bude o několik dní opožděn, oznámili to v pátek představitelé společnosti Arianespace. Původně měl start ATV proběhnout 24. července, kvůli závadě na raketě byl ale odložen, zatím bez stanovení přesného termínu. Problém se objevil při tankování paliva do druhého stupně evropské vlajkové rakety. ATV poveze na Mezinárodní vesmírnou stanici zásoby o hmotnosti více než 6 tun.

Nákladní loď Cygnus míří po úspěšném startu rakety Antares k orbitální stanici

19. 09. 2013 (novější než zobrazený článek)

Nákladní loď Cygnus míří po úspěšném startu rakety Antares k orbitální stanici Už druhá soukromá společnost se pokouší prorazit s technologií pro zásobování Mezinárodní vesmírné stanice. Po společnosti SpaceX, jejíž Dragon už ISS několikrát navštívil, přichází na řadu Orbital Sciences a vesmírná loď Cygnus, která ve středu odstartovala na první demonstrační let. Raketa Antares odstartovala s nákladní lodí Cygnus ve středu v Virginie a realizovala tak první let z tohoto amerického státu k ISS, doposud létaly rakety, včetně Falconu s Dragonem, k ISS z Floridy.

15. 06. 2013 (novější než zobrazený článek)

Na oběžné dráze je rušno: ATV, Progress a Shenzhou převáží zásoby, astronauty i odpadkyAutomatická nákladní loď Progress v úterý opustila Mezinárodní vesmírnou stanici, aby uvolnila místo další bezpilotní lodi ATV, která přiletí v sobotu s novými zásobami. Ne jen u ISS je ale rušno, u orbitálního modulu Tiangong totiž ve čtvrtek zakotvila vesmírná loď Shenzhou se třemi astronauty na palubě. Nad našimi hlavami tak dnes létá devět astronautů, tři v dočasném komplexu shenzhou-tiangong a šestice na Mezinárodní vesmírné stanici.

22. 04. 2013 (novější než zobrazený článek)

Společnost Orbital Sciences úspěšně otestovala raketu Antares, příště už poletí s nákladní lodí CygnusSpolečnost Orbital Sciences získala, podobně jako SpaceX, kontrakt od NASA na dopravu zásob na Mezinárodní vesmírnou stanici. Podobně jako SpaceX také vyvíjí vlastní raketu i vesmírnou loď. Sestrou k už fungující raketě Falcon 9, která vynáší na oběžnou dráhu vesmírnou loď Dragon, je raketa Antares, která prošla v neděli finálním testem a vynesla do výšky 250 kilometrů náklad, který má představovat budoucí automatickou nákladní loď Cygnus.