Japonská nákladní loď HTV-3 je se zásobami pro asutronauty na cestě k ISS

22. 07. 2012
ISS HTV Japonsko

Japonská vesmírná agentura JAXA vyslala 20. července k Mezinárodní vesmírné stanici už třetí automatickou zásobovací loď HTV. Loď HTV-3 (KOUNOTORI3) vyletěla do vesmíru z kosmodromu Tanegashima na špičce rakety H-IIB F3 japonské výroby. Nákladní loď bude robotickým ramenem zachycena 27. července, do té doby bude HTV-3 postupně přibližovat svou oběžnou dráhu orbitální stanici.

HTV-3 veze na ISS asi 4,6 tuny zásob, z toho 3,5 tuny v tlakově vyváženém prostoru. Mezi náklad patří jak zásoby pro astronauty v podobě jídla tak systémové i vědecké vybavení.

Náklad HTV-3
  • Aquatic Habitat (AQH)
  • JEM Small-Satellite Orbital Deployer (J-SSOD)
  • 5 malých satelitů (RAIKO, FITSAT-1, WE WISH, F-1, TechEdSat)
  • i-Ball reentry data recorder,
  • ISS SERVIR Environmental Research and Visualization System (ISERV)
Autor článku: redakce

Další zprávy z kategorie ISS

Další let Dragonu k orbitální stanici zřejmě proběhne v pátek 19. prosince

17. 12. 2014 (novější než zobrazený článek)

Další let Dragonu k orbitální stanici zřejmě proběhne v pátek 19. prosincePátý komerční start nákladní lodi Dragon společnosti SpaceX byl odsunut z 16. na 19. prosince. Důvodem změny termínu je oficiálně snaha dát společnosti SpaceX více času na zajištění hladkého průběhu startu rakety Falcon 9 a následného letu k ISS. Nebylo by však překvapením, kdyby příčinou byla zvýšená opatrnost po říjnové nehodě rakety Antares, která patří druhé společnosti, jež pro NASA dopravuje náklad na ISS.

Druhá 3D tiskárna zamíří v příštím roce na Mezinárodní vesmírnou stanici

15. 11. 2014 (novější než zobrazený článek)

Druhá 3D tiskárna zamíří v příštím roce na Mezinárodní vesmírnou staniciLetos v září dovezla nákladní loď Dragon na ISS první 3D tiskárnu (3D Printing In Zero-G Technology Demonstration). Tuto misi připravila NASA ve spolupráci se společností Made In Space. Evropská vesmírná agentura ale nehodlá zůstat pozadu a příští rok chce dovézt na ISS vlastní 3D tiskárnu POP3D (Portable On-Board Printer). Výrobcem tiskárny je společnost Altran a za ESA se projektu věnuje Italská vesmírná agentura (ASI).

Nákladní loď ATV musela odtlačit ISS do bezpečí před orbitálním odpadem

06. 11. 2014 (novější než zobrazený článek)

Nákladní loď ATV musela odtlačit ISS do bezpečí před orbitálním odpademS doposud největší urgencí musela minulý týden uhýbat Mezinárodní vesmírná stanice úlomkům vesmírného odpadu, které byly na stejné oběžné dráze a hrozily srážkou a poškozením komplexu. Teprve šest hodin před největším předpovídaným přiblížením nebezpečného úlomku družice Kosmos-2251 se vesmírné agentury podílející se na projektu ISS dohodly na speciálním úhybném manévru. Zažehnutím trysek na evropské nákladní lodi ATV Georges Lemaître se jim podařilo posunout orbitální stanici na bezpečnější oběžnou dráhu.

05. 11. 2014 (novější než zobrazený článek)

Vyšetřování nehody rakety Antares je v plném proudu, vše ukazuje na závadu na motoru raketyPrvní výsledky vyšetřování nehody z 28. října poukazují na závadu na motoru rakety Antares, oznámila to ve středu 5. listopadu společnost Orbital Sciences. Raketa Antares je poháněná motory AJ26, které jsou modifikovanou verzí sovětských motorů NK-33 a NK-43, známé pro svůj výjimečný poměr výkon/hmotnost (136,7). Výsledkem pravděpodobně bude ukončení používání těchto motorů v raketách Antares v budoucnosti. Orbital Sciences hodlá dodržet svůj kontrakt s NASA na dodávky zásob na ISS, bez změny ceny a pouze s mírnou změnou termínů startů raket.

21. 09. 2014 (novější než zobrazený článek)

Dragon letí do vesmíru s první 3D tiskárnou, ulehčí astronautům život na oběžné drázeDnes v 7:52 SELČ odstartovala z mysu Canaveral raketa Falcon 9 s nákladní lodí Dragon (Dragon V1) a míří k Mezinárodní vesmírné stanici, u které zakotví v úterý. Start proběhl bez problémů, servisní modul Dragonu rozvinul své solární panely a vesmírná loď je na cestě k ISS. Mezi víc než dvěma tunami nákladu je také 3D tiskárna, první která se podívá do vesmíru. Tato nová technologie ulehčí život astronautům, pro které je každý kilogram dopravený ze Země vždy měsíce daleko a stojí miliony dolarů.

Rusko by nakonec mohlo pokračovat ve spolupráci na ISS i po roce 2020

28. 08. 2014 (novější než zobrazený článek)

Rusko by nakonec mohlo pokračovat ve spolupráci na ISS i po roce 2020Podle vesmírné agentury Roskosmos by mohla ruská spolupráce s dalšími čtyřmi zeměmi na projektu ISS pokračovat i po roce 2020. Ještě před pár týdny to přitom vypadalo, že aktuální roztržka mezi Ruskem a USA nakonec způsobí ukončení spolupráce zmíněným rokem a Rusko se bude soustředit na jiné, zajímavější projekty. Podle všeho ale nadále pokračuje stavba nových modulů pro ruskou část stanice a možnost pokračování spolupráce je vysoká.

27. 08. 2014 (novější než zobrazený článek)

Rusové údajně našli plankton žijící vně ISS, mohl se na oběžnou dráhu dostat vzdušnými proudy?Ruským astronautům se podařilo při odebírání vzorků z vnějšího pláště Mezinárodní vesmírné stanice identifikovat plankton, živé organismy, které ve vesmíru nemají co pohledávat. Nález, pokud by byl potvrzen, doslova převratný. Doposud neexistují žádné důkazy a samovolném pronikání živých organismů mimo zemskou atmosféru. Objev ale zatím potvrzený není, nevyšla žádná vědecká studie, NASA nemá žádné oficiální informace, a to, co se objevuje v médiích vychází z pouze omezených informací, které Rusové zveřejnili.