Nákladní lodi Progress se při testování nového softwaru nepodařilo opětovně spojit s ISS

24. 07. 2012
ISS Progress Vesmírné lodě

Ruská vesmírná agentura testuje u ISS nový software, který má v budoucnu sloužit pro automatické přibližování a dokování automatických lodí u Mezinárodní vesmírné stanice. Při testu nového systému Kurs-NA však došlo k neočekávané závadě, která nákladní lodi progress nedovolila znovu zakotvit u komplexu. Ta teď bude muset počkat, až u ISS zakotví japonský modul HTV-3, teprve poté bude moci ruský test pokračovat.

Progres 47 (v Rusku označovaný jako Progress M-15M) byl do neděle uchycen na komplexu, odkud se odpoutal a vzdálil se na asi 160 kilometrů. Poté se přiblížil ke stanici a v momentě, kdy měla začít kotvící fáze, došlo k chybě, která způsobila přepnutí systému lodi do bezpečnostního režimu, který jí zavedl asi tři kilometry od stanice.

Další pokus o kotvení progressu bude zřejmě muset proběhnout až příští týden. K ISS se totiž blíží japonské automatické nákladní plavidlo HTV-3, které bude mít při kotvení přednost. Jakmile bude HTV-3 bezpečně uchyceno u komplexu, provede progress další pokus o spojení se stanicí.
Autor článku: Aleš Tomek

Další zprávy z kategorie ISS

Druhá 3D tiskárna zamíří v příštím roce na Mezinárodní vesmírnou stanici

15. 11. 2014 (novější než zobrazený článek)

Druhá 3D tiskárna zamíří v příštím roce na Mezinárodní vesmírnou staniciLetos v září dovezla nákladní loď Dragon na ISS první 3D tiskárnu (3D Printing In Zero-G Technology Demonstration). Tuto misi připravila NASA ve spolupráci se společností Made In Space. Evropská vesmírná agentura ale nehodlá zůstat pozadu a příští rok chce dovézt na ISS vlastní 3D tiskárnu POP3D (Portable On-Board Printer). Výrobcem tiskárny je společnost Altran a za ESA se projektu věnuje Italská vesmírná agentura (ASI).

Nákladní loď ATV musela odtlačit ISS do bezpečí před orbitálním odpadem

06. 11. 2014 (novější než zobrazený článek)

Nákladní loď ATV musela odtlačit ISS do bezpečí před orbitálním odpademS doposud největší urgencí musela minulý týden uhýbat Mezinárodní vesmírná stanice úlomkům vesmírného odpadu, které byly na stejné oběžné dráze a hrozily srážkou a poškozením komplexu. Teprve šest hodin před největším předpovídaným přiblížením nebezpečného úlomku družice Kosmos-2251 se vesmírné agentury podílející se na projektu ISS dohodly na speciálním úhybném manévru. Zažehnutím trysek na evropské nákladní lodi ATV Georges Lemaître se jim podařilo posunout orbitální stanici na bezpečnější oběžnou dráhu.

05. 11. 2014 (novější než zobrazený článek)

Vyšetřování nehody rakety Antares je v plném proudu, vše ukazuje na závadu na motoru raketyPrvní výsledky vyšetřování nehody z 28. října poukazují na závadu na motoru rakety Antares, oznámila to ve středu 5. listopadu společnost Orbital Sciences. Raketa Antares je poháněná motory AJ26, které jsou modifikovanou verzí sovětských motorů NK-33 a NK-43, známé pro svůj výjimečný poměr výkon/hmotnost (136,7). Výsledkem pravděpodobně bude ukončení používání těchto motorů v raketách Antares v budoucnosti. Orbital Sciences hodlá dodržet svůj kontrakt s NASA na dodávky zásob na ISS, bez změny ceny a pouze s mírnou změnou termínů startů raket.

21. 09. 2014 (novější než zobrazený článek)

Dragon letí do vesmíru s první 3D tiskárnou, ulehčí astronautům život na oběžné drázeDnes v 7:52 SELČ odstartovala z mysu Canaveral raketa Falcon 9 s nákladní lodí Dragon (Dragon V1) a míří k Mezinárodní vesmírné stanici, u které zakotví v úterý. Start proběhl bez problémů, servisní modul Dragonu rozvinul své solární panely a vesmírná loď je na cestě k ISS. Mezi víc než dvěma tunami nákladu je také 3D tiskárna, první která se podívá do vesmíru. Tato nová technologie ulehčí život astronautům, pro které je každý kilogram dopravený ze Země vždy měsíce daleko a stojí miliony dolarů.

Rusko by nakonec mohlo pokračovat ve spolupráci na ISS i po roce 2020

28. 08. 2014 (novější než zobrazený článek)

Rusko by nakonec mohlo pokračovat ve spolupráci na ISS i po roce 2020Podle vesmírné agentury Roskosmos by mohla ruská spolupráce s dalšími čtyřmi zeměmi na projektu ISS pokračovat i po roce 2020. Ještě před pár týdny to přitom vypadalo, že aktuální roztržka mezi Ruskem a USA nakonec způsobí ukončení spolupráce zmíněným rokem a Rusko se bude soustředit na jiné, zajímavější projekty. Podle všeho ale nadále pokračuje stavba nových modulů pro ruskou část stanice a možnost pokračování spolupráce je vysoká.

27. 08. 2014 (novější než zobrazený článek)

Rusové údajně našli plankton žijící vně ISS, mohl se na oběžnou dráhu dostat vzdušnými proudy?Ruským astronautům se podařilo při odebírání vzorků z vnějšího pláště Mezinárodní vesmírné stanice identifikovat plankton, živé organismy, které ve vesmíru nemají co pohledávat. Nález, pokud by byl potvrzen, doslova převratný. Doposud neexistují žádné důkazy a samovolném pronikání živých organismů mimo zemskou atmosféru. Objev ale zatím potvrzený není, nevyšla žádná vědecká studie, NASA nemá žádné oficiální informace, a to, co se objevuje v médiích vychází z pouze omezených informací, které Rusové zveřejnili.

Finální mise ATV k ISS bude o několik dní odložena

21. 07. 2014 (novější než zobrazený článek)

Finální mise ATV k ISS bude o několik dní odloženaStart rakety Ariane 5 s nákladní lodí ATV bude o několik dní opožděn, oznámili to v pátek představitelé společnosti Arianespace. Původně měl start ATV proběhnout 24. července, kvůli závadě na raketě byl ale odložen, zatím bez stanovení přesného termínu. Problém se objevil při tankování paliva do druhého stupně evropské vlajkové rakety. ATV poveze na Mezinárodní vesmírnou stanici zásoby o hmotnosti více než 6 tun.