Mars Odyssey nakonec stihne přeposlat signály z přistání Curiosity na Zemi

26. 07. 2012
Curiosity Mars MRO Mars Express

Přesto, že je teď orbitální sonda Mars Odyssey nejdéle sloužícím přístrojem na Marsu, je jediná, která dokáže přenášet signál z přistání sondy Curiosity přímo na Zemi. Evropský Mars Express a americká sonda MRO, které také obíhají rudou planetu, data vždy nejprve uloží k sobě a pak teprve pošlou k Zemi. Curiosity - nejnovější, nejsofistikovanější a největší rover, který kdy na Marsu přistál - by měl dosednout na povrch 6. srpna.

Mars Odyssey je na oběžné dráze Marsu už od roku 2001 a v posledních týdnech se objevily problémy s přesným nastavením orientace sondy. Několikrát se dokonce přepnula do bezpečnostního režimu, kdy se anténa nasměřuje k Zemi a čeká na signály z řídícího střediska. Tyto problémy jsou však, zdá se, vyřešeny a sonda je po krátkém zážehu svých trysek opět na správné oběžné dráze. Tato orbita jí umožní být ve správný čas na správném místě tak, aby mohla sledovat přistání Curiosity a v přímém přenosu jej vysílat k Zemi.

Další sondy obíhající aktuálně planetu Mars, Mars Reconnaissance Orbiter a Mars Express, budou přistání také sledovat. Na rozdíl od Mars Odyssey však budou přistání zaznamenávat a potom teprve přehrávat směrem k Zemi. Pozorování těchto tří sond nijak neovlivňuje samotné přistání Curiosity, které je plně automatické. Signál z Marsu poletí na Zemi asi 15 minut.
Autor článku: Otakar Zajíc

Další zprávy z kategorie Curiosity

Geologický průzkum Marsu pokračuje, Curiosity je u Alexander Hills

10. 12. 2014 (novější než zobrazený článek)

Geologický průzkum Marsu pokračuje, Curiosity je u Alexander HillsNe, rover Curiosity nevjel do marsovských hor, Alexanderovy kopce je pouze název geologického útvaru, ke kterému se vozítko přiblížilo koncem listopadu. Jde o výchoz geologické vrstvy, kde se na povrch dostává skála jinde ukrytá pod všudypřítomným pískem. Curiosity bude v následujících dnech svými přístroji zkoumat složení těchto hornin, vybrány jsou tři objekty Aztec, Agate Hill a Cajon. Rover je na cestě do středu kráteru Gale, kde se nachází hora Mt. Sharp. Oblast, ve které se Curiosity nachází byla podle předchozích nálezů roveru před miliony let dnem řeky nebo jezera.

Rover Opportunity drží nový rekord v ujeté vzdálenosti mimo planetu Zemi

30. 07. 2014 (novější než zobrazený článek)

Rover Opportunity drží nový rekord v ujeté vzdálenosti mimo planetu ZemiBěhem deseti let strávených na Marsu dokázalo robotické vozítko Opportunity ujet úctyhodných 40 kilometrů. Z původní několikaměsíční mise se díky výdrži roveru stala dlouhá cesta na několik let a Opportunity ještě pořád pracuje a posílá nové snímky z povrchu Marsu. Dosavadní rekord držel sovětský rover Lunochod 2, který na Měsíci urazil v 70. letech 39 kilometrů.

VIDEO: Rover Curiosity pozoroval na obloze Marsu nevídanou podívanou

20. 08. 2013 (novější než zobrazený článek)

VIDEO: Rover Curiosity pozoroval na obloze Marsu nevídanou podívanouPrvního srpna si dva měsíce planety Mars přichystaly podívanou pro největšího obyvatele rudé planety, rover Curiosity. Větší z měsíců, Phobos, proletěl mezi planetou a vzdálenějším menším měsícem Deimos. Curiosity si tuto nebeskou podívanou nemohl nechat ujít a namířil k nebi své kamery, se kterými pořídil během necelé minuty přes 40 snímků. Video poskládané z těchto snímků můžete vidět níže.

Rover Curiosity zanalyzoval odebrané vzorky, hornina vznikla ve sladké vodě

14. 03. 2013 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity zanalyzoval odebrané vzorky, hornina vznikla ve sladké voděNálezy roveru Curiosity a dalších sond, které planetu Mars zkoumají, stále více napovídají tomu, že na planetě kdysi existovaly podmínky vhodné pro život. Posledním kouskem do miliony let staré skládačky je jílovitá hornina, kterou Curiosity analyzuje ve svých útrobách a která podle NASA vznikla v neutrální nebo mírně zásadité vodě.

Nově objevená kometa by příští rok mohla rozzářit oblohu, nikoliv však na Zemi

06. 03. 2013 (novější než zobrazený článek)

Podle australského astronoma Roberta McNaughta se kometa C/2013 A1 přiblíží k Marsu natolik, že by ji mohl pozorovat i rover Curiosity, který tam aktuálně provádí geologický výzkum. C/2013 A1 (nebo také Siding Spring podle observatoře, kde objevital pracuje) je kometa známá teprve od začátku letošního ledna, kdy se ji McNaughtovi podařilo objevit ve vzdálenosti 7,2 AU od Slunce v souhvězdí Zajíce.

03. 03. 2013 (novější než zobrazený článek)

Curiosity od čtvrtka řídí počítač B, jeho předchůdce měl obtíže s běžnými operacemiRover Curiosity na Marsu zažil svou první vážnou technickou závadu, objevily se u něj problémy s palubním počítačem. Během středy operátoři roveru z JPL v Kalifornii (Jet propulsion Laboratory - výzkumné středisko NASA) zjistili, že počítač Curiosity má zřejmě narušenou paměť, což způsobovalo, že některé procesy probíhaly a jiné zase ne. Problém nakonec vyřešili přepnutím na dvojče počítače, "stranu B", která teď rover řídí. Po tvrdém restartu se ale rover Curiosity probouzí pomalu.

23. 02. 2013 (novější než zobrazený článek)

Curiosity potvrzuje posbírání vzorků sedimentační horniny, připravuje se na jejich analýzuCuriosity je první sonda, která získala vzorky hornin zevnitř, když 8. února vyvrtala asi 6 centimetrů hlubokou díru do sedimentační skály pojmenované John Klein. Vzorky z této díry pak byly odebrány a následně 20. února zachyceny na snímku pro potvrzení, že vše proběhlo podle plánu.