Mars Odyssey nakonec stihne přeposlat signály z přistání Curiosity na Zemi

26. 07. 2012
Curiosity Mars MRO Mars Express

Přesto, že je teď orbitální sonda Mars Odyssey nejdéle sloužícím přístrojem na Marsu, je jediná, která dokáže přenášet signál z přistání sondy Curiosity přímo na Zemi. Evropský Mars Express a americká sonda MRO, které také obíhají rudou planetu, data vždy nejprve uloží k sobě a pak teprve pošlou k Zemi. Curiosity - nejnovější, nejsofistikovanější a největší rover, který kdy na Marsu přistál - by měl dosednout na povrch 6. srpna.

Curiosity (cruise stage)

Curiosity (cruise stage) - Vesmírná sonda MSL (Mars Science Laboratory) se skládá z několika částí. Tzv. cruise stage, diskový stupeň sondy vlevo, slouží pro cestu k Marsu. Vpravo je ochranná schránka (aeroshell), ve které je ukryt rover Curiosity a systém pro hladké přistání na Marsu.

Mars Odyssey je na oběžné dráze Marsu už od roku 2001 a v posledních týdnech se objevily problémy s přesným nastavením orientace sondy. Několikrát se dokonce přepnula do bezpečnostního režimu, kdy se anténa nasměřuje k Zemi a čeká na signály z řídícího střediska. Tyto problémy jsou však, zdá se, vyřešeny a sonda je po krátkém zážehu svých trysek opět na správné oběžné dráze. Tato orbita jí umožní být ve správný čas na správném místě tak, aby mohla sledovat přistání Curiosity a v přímém přenosu jej vysílat k Zemi.

Další sondy obíhající aktuálně planetu Mars, Mars Reconnaissance Orbiter a Mars Express, budou přistání také sledovat. Na rozdíl od Mars Odyssey však budou přistání zaznamenávat a potom teprve přehrávat směrem k Zemi. Pozorování těchto tří sond nijak neovlivňuje samotné přistání Curiosity, které je plně automatické. Signál z Marsu poletí na Zemi asi 15 minut.

Další zprávy z kategorie Curiosity

Rover Curiosity se po problémech s palubním počítačem vydal opět na cestu

08. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity se po problémech s palubním počítačem vydal opět na cestuV polovině září se u roveru Curiosity objevil problém s počítačem, kvůli kterému se neukládala vědecká a některá provozní data. Operátoři mise proto začátkem října přepnuli na záložní počítač Side-A, aby mohli ten chybový diagnostikovat. Rover nyní funguje bez problémů a během víkendu ujel asi 60 metrů, což navýšilo jeho celkovou vzdálenost ujetou na Marsu na více než 20 kilometrů.

19. 08. 2018 (novější než zobrazený článek)

Podivný objekt na povrchu Marsu: chemická analýza ukázala, že jde o obyčejný kámenV pondělí 13. července vyfotil rover Curiosity na povrchu Marsu podivný objekt. Svým vzhledem, barvou ani dalšími charakteristikami příliš nezapadal do svého okolí, a tak se začaly objevovat spekulace odkud pochází. Nešlo ani tak o to, že by šlo o známky doposud neznámé civilizace, operátoři mise se hlavně obávali, zda nemůže jít o kus materiálu, který by upadl z roveru - to by mohl být velký problém. Následná analýza naštěstí ukázala, že se jedná o obyčejný kámen.

Globální prachová bouře na Marsu přetrvává, zřejmě potrvá několik měsíců než se prach usadí

22. 07. 2018 (novější než zobrazený článek)

Planeta Mars je aktuálně téměř celá zahalená prachem, který zvedla bouře po celém jejím povrchu. Je to unikátní příležitost prozkoumat, co se děje při takovém počasí v atmosféře i na povrchu sousední planety. Na oběžné dráze je několik orbitálních sond a na povrchu pracuje rover Curiosity, který vše zkoumá zblízka. Naopak rover Opportunity musel své operace přerušit, protože prach zastínil sluneční paprsky, které nabíjí její baterie přes solární panely.

Bouře na Marsu už zasáhla i rover Curiosity, obepíná teď celou planetu

21. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Bouře na Marsu už zasáhla i rover Curiosity, obepíná teď celou planetuV posledních týdnech je na Marsu bouřlivé počasí, objevila se masivní písečná bouře, která vynesla do atmosféry planety množství prachu, který se nyní šíří celou planetou. Globální bouře už obepíná celou planetu a kromě malého roveru Opportunity taky zasáhla i větší a novější Curiosity.

08. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity našel na Marsu pravěké organické sloučeniny a periodické zvyšování koncentrace metanuRover Curiosity našel na Marsu evidenci, že planeta mohla kdysi dávno poskytovat podmínky vhodné k existenci života. Jde o organické molekuly zachované v sedimentárních horninách a také kolísající hodnoty metanu v dnešní atmosféře Marsu. Ani jeden z nálezů není přímým důkazem existence dávného života na Marsu, dále však podporují teorii, že sousední planeta ve své dávné historii mohla mít podmínky pro jeho existenci.

09. 01. 2018 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity narazil na Marsu na horniny podivného tvaru, vědci zatím neumí vysvětlit jejich původNASA 4. ledna zveřejnila na sociálních sítích přidružených k misi Mars Science Laboratory snímek, který zobrazuje horniny podivného tvaru a zatím neznámého původu. Snímek byl pořízen roverem Curiosity v oblasti známé jako Hřeben Very Rubinové (Vera Rubin Ridge), pojmenovaný podle astronomky, jejíž pozorování vedly k objevu temné hmoty. Kamenné útvary byly nejprve zachyceny při autonomním zkoumání a následně se k nim na příkaz operátorů mise rover vrátil, aby pořídil detailnější fotografie a provedl chemickou analýzu vzorků.

30. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

Nový rover na Marsu bude stavět na úspěších mise Curiosity, bude však mít jiné cílePříští rover NASA, který poletí na Mars zatím ještě nemá jméno, jeho mise však dostává stále jasnější obrysy. Zatím pojmenovaný Mars 2020 by měl za dva roky letět k rudé planetě a bude se velmi podobat svému předchůdci - Curiosity. Jeho úkolem však bude mimo jiné sbírat vzorky hornin, které by se měly časem dostat na Zemi a také hledat známky života odlišným způsobem. Pomoci by mu k tomu měly nové přístroje na palubě a také zkušenosti předchozích misí.