Curiosity je pouhý den od přistání na Marsu, nastává kritická fáze mise

05. 08. 2012
Curiosity Mars Geologie ve vesmíru Vesmírné sondy Atmosféry planet

Mars Science Laboratory je mise, která bude s pomocí roveru Curiosity zkoumat geologickou historii Marsu. Od svého startu v listopadu 2011 je rover na cestě k rudé planetě, za necelý den by však měla začít nejtěžší fáze celé mise - přistání v kráteru Gale.

Mars, kráter Gale

Mars, kráter Gale - Gale je cílem mise roveru Curiosity, je 154 kilometrů široký a nachází se na jižní polokouli planety. Snímek pořídila evropská sonda Mars Express.

Průběh přistání
Curiosity bude muset při přistání projít několika fázemi, z nichž každá představuje zvýšené riziko a může způsobit nezdar mise. Začátek přistávací fáze je plánován na pondělí 7:31 ráno (našeho času) a celý průběh přistání se vejde do šesti minut.
  • Vstup do atmosféry (7:30:58 SELČ) - dojde k oddělení ochranné skořápky, ve které Curiosity cestuje v meziplanetárním prostoru. Při sestupu atmosférou je rover chráněn největším tepelným štítem, který kdy vyletěl do vesmíru. Dojde ke zpomalení sondy z 5.8 km/s na 470 m/s.

• Sestup padákem (7:34:25 SELČ) - při 470 m/s už bude možné použít 50 metrů dlouhý nadzvukový padák, který sondu nadále zpomalí, to bude zhruba ve výšce 10 kilometrů.
  • Oddělení tepelného štítu (7:34:49 SELČ)
  • Kontrolovaný sestup (7:36:00 SELČ) - Padák zpomalí Curiosity na asi 100 m/s a sonda už bude moci odhodit ochranný štít. Ve výšce asi 1,8 kilometru dojde k zážehu osmi trysek, které celou sestavu nadále zpomalí. Curiosity změní svou konfiguraci a připraví se na přístání na povrchu.

• Spuštění jeřábem (7:36:40 SELČ) - následuje spuštění jeřábem, první podobné přistání v historii. Rover Curiosity je totiž příliš těžký pro přistání s pomocí nafukovacích airbagů jako v případě Opportunity. Jeřáb se zažehnutými tryskami spustí rover z výšky 7 metrů k povrchu a následně odletí do povzdálí.

• Touchdown (7:36:53 SELČ)
Sledování přistání na Zemi
NASA s podporou ESA se budou snažit získat co nejdříve informace o stavu sondy, pomáhat jim v tom budou vesmírné sondy na oběžné dráze Marsu (MRO, Mars Odyssey, Mars Express). Signál Z Marsu na Zemi poletí několik minut a poté bude zpracován v Budově 230 v JPL v Kalifornii, kde je řídící středisko mise.

Další zprávy z kategorie Curiosity

09. 01. 2018 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity narazil na Marsu na horniny podivného tvaru, vědci zatím neumí vysvětlit jejich původNASA 4. ledna zveřejnila na sociálních sítích přidružených k misi Mars Science Laboratory snímek, který zobrazuje horniny podivného tvaru a zatím neznámého původu. Snímek byl pořízen roverem Curiosity v oblasti známé jako Hřeben Very Rubinové (Vera Rubin Ridge), pojmenovaný podle astronomky, jejíž pozorování vedly k objevu temné hmoty. Kamenné útvary byly nejprve zachyceny při autonomním zkoumání a následně se k nim na příkaz operátorů mise rover vrátil, aby pořídil detailnější fotografie a provedl chemickou analýzu vzorků.

30. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

Nový rover na Marsu bude stavět na úspěších mise Curiosity, bude však mít jiné cílePříští rover NASA, který poletí na Mars zatím ještě nemá jméno, jeho mise však dostává stále jasnější obrysy. Zatím pojmenovaný Mars 2020 by měl za dva roky letět k rudé planetě a bude se velmi podobat svému předchůdci - Curiosity. Jeho úkolem však bude mimo jiné sbírat vzorky hornin, které by se měly časem dostat na Zemi a také hledat známky života odlišným způsobem. Pomoci by mu k tomu měly nové přístroje na palubě a také zkušenosti předchozích misí.

27. 10. 2017 (novější než zobrazený článek)

Operátoři mise Curiosity hledají nové cesty jak po závadě obnovit vrtání do horninRover Curiosity využil svou vrtačku na Marsu celkem 15x, naposledy ale v prosinci 2016, kdy operátoři detekovali problém s mechanismem vrtáku na robotickém rameni a od té doby raději do hornin nevrtají. Nechtěné chování tohoto zařízení bylo několik měsíců analyzováno a byla hledána náprava, která by umožnila opět vrtat do hornin a sbírat vzorky. Aktuálně to vypadá, že by operátoři měli mít jasno, co problém způsobilo a mají připravené řešení.

Rover Curiosity našel na Marsu dusík v biologicky použitelné formě

25. 03. 2015 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity našel na Marsu dusík v biologicky použitelné forměV laboratoři, která se ukrývá v útrobách tunového roveru, objevili vědci dusičnany, sloučeninu, která v sobě váže dusík takovým způsobem, že jej některé biologické organismy mohou využít pro svůj metabolismus. Dusík je v organismech na Zemi také nedílnou součástí DNA a RNA. Toto není možné s atmosférickým dusíkem N2, kde je vazba mezi oběma atomy příliš silná, aby reagovala v chemických reakcích.

18. 12. 2014 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity našel na Marsu metan - výsledek aktivních geologických nebo biologických procesůMetan je uhlovodík, který na Zemi většinou vzniká jako důsledek biologických reakcí, pouze asi dvacetina metanu v atmosféře naší planety vzniká jiným způsobem. Detekce metanu na Marsu tedy vědce velmi zajímá, podařilo se jim naměřit stopy metanu už dříve, při pozorováních ze Země nebo z oběžné dráhy, nyní však mají poprvé data přímo z povrchu a podle všeho to vypadá, že koncentrace metanu jsou velmi kolísavé. Vědci z toho usuzují, že metan tedy musí vznikat aktivními procesy, které na Marsu probíhají právě teď, o konkrétních reakcích, které by vedly ke vzniku metanu, však zatím můžeme pouze spekulovat.

Geologický průzkum Marsu pokračuje, Curiosity je u Alexander Hills

10. 12. 2014 (novější než zobrazený článek)

Geologický průzkum Marsu pokračuje, Curiosity je u Alexander HillsNe, rover Curiosity nevjel do marsovských hor, Alexanderovy kopce je pouze název geologického útvaru, ke kterému se vozítko přiblížilo koncem listopadu. Jde o výchoz geologické vrstvy, kde se na povrch dostává skála jinde ukrytá pod všudypřítomným pískem. Curiosity bude v následujících dnech svými přístroji zkoumat složení těchto hornin, vybrány jsou tři objekty Aztec, Agate Hill a Cajon. Rover je na cestě do středu kráteru Gale, kde se nachází hora Mt. Sharp. Oblast, ve které se Curiosity nachází byla podle předchozích nálezů roveru před miliony let dnem řeky nebo jezera.

Rover Opportunity drží nový rekord v ujeté vzdálenosti mimo planetu Zemi

30. 07. 2014 (novější než zobrazený článek)

Rover Opportunity drží nový rekord v ujeté vzdálenosti mimo planetu ZemiBěhem deseti let strávených na Marsu dokázalo robotické vozítko Opportunity ujet úctyhodných 40 kilometrů. Z původní několikaměsíční mise se díky výdrži roveru stala dlouhá cesta na několik let a Opportunity ještě pořád pracuje a posílá nové snímky z povrchu Marsu. Dosavadní rekord držel sovětský rover Lunochod 2, který na Měsíci urazil v 70. letech 39 kilometrů.