Dawn opouští Vestu a má namířeno k Ceres, trpasličí planetě ukryté v pásu asteroidů

31. 8. 2012
Dawn Vesta Vesmírné sondy Vesmírný pohon

Vesmírná sonda Dawn příští úterý opustí planetku Vesta a vydá se směrem ke své cílové destinaci, trpasličí planetě Ceres. Cesta od planetky k planetce v pásu asteroidů se možná zdá jako jednoduchá a rychlá záležitost, zabere však dva a půl roku.

Dawn, vesmírná sonda

Dawn, vesmírná sonda - Ilustrační foto, na kterém se Dawn jako první vesmírná sonda přibližuje k planetce Vesta.

Dawn není žádný sprinter, od Země sonda odletěla v roce 2007 a k Vestě, která se nachází mezi orbitami Marsu a Jupiteru, doletěla až za necelé čtyři roky (rover Curiosity letěl na Mars půl roku). Cesta k trpasličí planetě Ceres zabere dalšího dva a půl roku, přestože je Ceres na stejné oběžné dráze kolem Slunce jako Vesta.

Sonda Dawn je totiž vybavena iontovým pohonem, který spaluje velmi malé množství paliva a vytváří ne příliš výrazné momentum kupředu. Ve vesmíru ale není tření a tak se pomalu ale jistě rychlost sondy zvyšuje a při nízké hmotnosti dokáže díky vysoké efektivnosti pohonného systému urazit velký kus cesty. Díky této výhodě se Dawn stane první vesmírnou sondou, která bude obíhat dvě různá vzdálená tělesa ve sluneční soustavě.

Vesta objektivy vesmírné sondy Dawn
Na videu se podívejte na dech beroucí průlet nad 3D modelem Vesty, který byl sestaven ze snímků z vesmírné sondy Dawn. Simulovaný přelet nad planetkou divákovi ukáže ta nejzajímavější místa, která sonda zachytila při svém zkoumání Vesty v letech 2011 a 2012. Samotná simulace byla vytvořena v německé vesmírné agentuře DLR.

Další zprávy z kategorie Dawn

20. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Povrch trpasličí planety Ceres obsahuje nezvykle velké množství organických sloučeninData z mise orbitální sondy Dawn naznačují, že se na povrchu Ceres nachází několikrát více organických sloučenin než v meteoritech bohatých na uhlík nalezených na Zemi. Ceres má unikátní složení: až 20 % hmotnosti materiálu na povrchu a těsně pod ním tvoří uhlík, který je jedním ze základních stavebních atomů organických sloučenin. Sonda Dawn v předchozích letech nalezla na Ceres také například vodu a amoniak, což vědce vede k závěru, že na trpasličí planeta Ceres by mohly probíhat geologické procesy.

Mise vesmírné sondy Dawn v pásu asteroidů byla ukončena, došlo jí palivo

2. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Mise vesmírné sondy Dawn v pásu asteroidů byla ukončena, došlo jí palivoVesmírná sonda Dawn vyletěla do vesmíru v roce 2007 a v pásu asteroidů jako první zblízka prozkoumala jeho dvě největší tělesa: planetku Vesta a trpasličí planetu Ceres. Unikátní mise zatím jako jediná nechala vesmírnou sondu obíhat dvě různá tělesa a přinesla množství nových informací o obou objektech. V posledním roce sonda Dawn mapovala z velmi nízké oběžné dráhy povrch Ceres a poté, co jí došlo palivo, byla navedena na vyšší oběžnou dráhu, kde zůstane Ceres obíhat na věky věků.

20. 9. 2018 (novější než zobrazený článek)

Pět trpasličích planet sluneční soustavy: Eris, Pluto, Makemake, Haumea a Ceres (update 2018)Ještě před několika lety měla sluneční soustava celkem devět planet. Astronomové ale díky stále dokonalejší technice objevovali nová tělesa, která se svou velikostí mohla rovnat s nejmenší planetou a měla být tedy také označena jako planety. Jejich počet se najednou mohl dostat přes desítku a nebylo jisté, kde by se zastavil. V roce 2006 proto byla Mezinárodní astronomickou unií přijata nová definice planety, podle které už Pluto mezi planety nepatří, od té doby je spolu s dalšími objekty součástí nové třídy těles ve sluneční soustavě, trpasličích planet.

Poslední fáze mise Dawn přináší nevídané detaily z trpasličí planety Ceres

18. 7. 2018 (novější než zobrazený článek)

Poslední fáze mise Dawn přináší nevídané detaily z trpasličí planety CeresDo konce mise vesmírné sondy Dawn zbývá pár měsíců, operátoři očekávají, že jí dojde palivo někdy mezi srpnem a říjnem tohoto roku. V poslední fázi mise obíhá sonda pouhých 35 kilometrů nad povrchem trpasličí planety Ceres a posílá na Zemi snímky s doposud neviděnými detaily. Jedním z hlavních cílů v této fázi mise je kráter Occator, kde se nachází nejzářivější skvrny, které jsou rozesety po povrchu Ceres.

4. 7. 2018 (novější než zobrazený článek)

Sonda Dawn poslala z velmi nízké oběžné dráhy detailní snímky bílých skvrn na CeresVesmírná sonda Dawn dosáhla své nejnižší oběžné dráhy kolem trpasličí planetky Ceres 6. června 2018. Jde o finální fázi její mise k tomuto největšímu objektu v pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter. Na své nové dráze se sonda přiblížila na pouhých 34 kilometrů oproti dosavadnímu největšímu přiblížení 385 kilometrů a může se tak zaměřit na detaily na jejím povrchu.

Sonda Dawn u Ceres mění svou oběžnou dráhu, bude obíhat jen 50 km nad povrchem

4. 6. 2018 (novější než zobrazený článek)

Sonda Dawn u Ceres mění svou oběžnou dráhu, bude obíhat jen 50 km nad povrchemVesmírná sonda Dawn upravuje svou oběžnou dráhu kolem trpasličí planety Ceres, aby se zatím nejvíc přiblížila jejímu povrchu. Od začátku června bude Dawn obíhat jen asi 50 kilometrů nad povrchem Ceres, což je asi 10x blíže než doposud. Jde o poslední fázi mise NASA do pásu asteroidů trvající od roku 2007, která nejprve sondu v roce 2011 zavedla k planetce Vesta a potom k trpasličí planetě Ceres, kterou obíhá od roku 2015.

Sonda Dawn odhalila změny na povrchu trpasličí planety Ceres

23. 3. 2018 (novější než zobrazený článek)

Sonda Dawn odhalila změny na povrchu trpasličí planety CeresStudie publikovaná ve vědeckém magazínu Science Advances přináší nové informace o trpasličí planetě Ceres, která se nachází v pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter. Studie se zaměřila na první detekované změny na povrchu největšího tělesa v pásu asteroidů. Snímky z oběžné dráhy Ceres ukazují nárůst množství vodního ledu v permanentním stínu jednoho z kráterů a také odkryté horniny ukazující složení pod povrchem.