Dvojice vesmírných sond RBSP je na cestě do Van Allenových radiačních pásů

31. 08. 2012
Van Allenovy Sondy Vesmírné počasí Země

Po čtvrtečním úspěšném startu je dvojice sond na oběžné dráze Země a je na své cestě na vyšší oběžnou dráhu, kde se radiační pásy nacházejí. Do vesmíru vynesla sondy RBSP raketa Atlas V z mysu Canaveral na Floridě.

Sondy budou v tandemu zkoumat složení a dynamiku Van Allenových radiačních pásů, které obepínají Zemi ve výšce 400 - 50 000 kilometrů. Tyto pásy vznikají jako efekt magnetického pole Země, které zachytává sluneční radiaci právě v radiačních pásech.

Autor článku: redakce

Další zprávy z kategorie Van Allenovy Sondy

Van Allenovy sondy objevily třetí radiační pás obklopující Zemi

28. 02. 2013 (novější než zobrazený článek)

Van Allenovy sondy objevily třetí radiační pás obklopující ZemiOd jejich objevení před 50 lety se vědělo o existenci dvou radiačních pásů v okolí Země, ve kterých se shromažďují energeticky nabité částice pocházející vetšinou ze slunečních větrů. Nová pozorování dvojice Van Allenových sond, které loni NASA vypustila na oběžnou dráhu, teď ale ukazují existenci třetího pásu, o kterém se doposud nevědělo.

NASA přejmenovala dvojici sond na oběžné dráze na počest Jamese Van Allena

10. 11. 2012 (novější než zobrazený článek)

NASA přejmenovala dvojici sond na oběžné dráze na počest Jamese Van AllenaNASA přejmenovala dvě aktivní identické sondy doposud označované jako RBSP (Radiation Belt Storm Probes) na Van Allen Probes. Úkolem Van Allenových sond je zkoumání radiačních pásů obepínajících Zemi, které vznikají díky magnetickému poli naší planety. Tyto pásy objevil James Van Allen, a jsou také označovány jako Van Allenovy pásy.

NASA posouvá start mise RBSP, která má zkoumat Van Allenovy pásy, na pátek

20. 08. 2012

Start rakety Atlas V s dvojicí vesmírných sond RBSP byl v neděli odložen z původního termínu ve čtvrtek 23. srpna na pátek. Příčinou je preventivní kontrola motorů RD-180, které pohánějí raketu Atlas. Za všechno může anomálie, která byla nalezena u motoru jiné rakety Atlas, a den navíc má sloužit k tomu, aby bylo s jistotou jasné, že se anomálie nevyskytuje i u právě připravované rakety.