Astronomové objevili první exoplanety obíhající hvězdy podobné Slunci ve hvězdokupě

4. 10. 2012
Exoplanety Hvězdokupy

Týmu astronomů pracujícímu s teleskopem Tillinghast v Arizoně se podařilo najít planety kroužící kolem hvězd, které se nachází v hustě osídlené hvězdokupě. Tento objev dokazuje, že prostředí pro existenci planet, nemusí nutně být v klidné části galaxie, kde se nachází naše Země.

Exoplaneta KOI-961.03

Exoplaneta KOI-961.03 Ilustrace planetárního systému hvězdy KOI-961, která se nachází ve vzdálenosti 130 světelných let v souhvězdí Labutě. Kolem hvězdy obíhají tři malé exoplanety, z nichž KOI-961.03 je nejmenší a dosahuje velikost Marsu.

Nově objevené planety se nachází ve hvězdokupě Jesličky (Beehive Cluster, Praesepe, M44), což je shluk asi tisícovky hvězd v souhvězdí Raka ve vzdálenosti asi 500 světelných let od Země. Hvězdy v této hvězdokupě mají stejné stáří a složení, většinou jde o červené trpaslíky, nebo hvězdy podobné našemu Slunci (celková hmotnost hvězdokupy Jesličky se odhaduje na 500-600 Sluncí).

Planety obíhající dvě různé hvězdy, jejichž hmotnost je podobná Slunci, byly označeny Pr0201b a Pr0211b. Obě dvě exoplanety jsou takzvané horké Jupitery - gigantičtí plynní obři, kteří obíhají svou mateřskou hvězdu velmi blízko. Pro lidi, nebo jakýkoliv nám známý život je takové prostředí zcela neobyvatelné, při pohledu na noční oblohu by ale pozorovatel ustrnul v záři hvězd. Při průměru kolem 22 světelných let je hvězdokupa tisícovkou zářících objektů doslova napěchovaná.

Doposud byly objeveny pouze dvě jiné planety ve hvězdokupě, v obou případech šlo ale o planety obíhající velmi masivní hvězdy. Srpnový objev je významný hned z několika pohledů, bude například zajímavé zkoumat složení těchto exoplanet, protože Jesličky mají výrazně vyšší podíl těžkých prvků než sluneční soustava. Prostředí hvězdokupy je také výrazně odlišné od galaktického ramene, ve kterém se nachází Země, vliv tohoto faktu na exoplanety ale zatím není jasný.

Astronomové hledají planety také na dalších místech ve vesmíru, kam se první teleskopy hledající exoplanety nedívaly, například v mezihvězdném prostoru, nebo v centru galaxií. A objevují stále nová místa a nové druhy hvězd, kde se planety nachází. Před dvaceti lety jsme věděli o jediné, dnes je jimi posetá celá galaxie.

Vesmírný teleskop CHEOPS poprvé otevřel svůj poklop a začal zkoumat exoplanety

3. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop CHEOPS poprvé otevřel svůj poklop a začal zkoumat exoplanetyEvropský vesmírný teleskop CHEOPS (CHaracterising ExOPlanets Satellite) otevřel svůj poklop a začal pozorovat hvězdy. Do vesmíru vyletěl 18. prosince a postupně se dostával na svou cílovou oběžnou dráhu 700 km od Země. Během této doby operátoři mise z Bernské univerzity testovali všechny instrumenty na teleskopu. Úkolem teleskopu je zkoumání už známých exoplanet a změření jejich velikosti, které je klíčové pro určení dalších charakteristik.

31. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Na nejteplejší známé exoplanetě je tak horko, že se v její atmosféře rozpadají i molekuly vodíkuKolem hvězdy KELT-9 ve vzdálenosti více než 600 světelných let obíhá masivní exoplaneta KELT-9b. Tato planeta obíhá svoji hvězdu tak blízko, že v její atmosféře panují extrémně vysoké teploty přes 4 000 °C. Vědci nyní pomocí počítačových simulací zjistili, že při těchto vysokých teplotách nastávají tak extrémní podmínky, že dochází k rozpadu molekul vodíku.

10. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS našel svou první exoplanetu podobnou Zemi v obyvatelné zóněVesmírný teleskop TESS, který se soustředí na hledání blízkých exoplanet, našel svůj první úlovek velikosti Země v obyvatelné zóně hvězdy. Exoplaneta TOI 700 d obíhá malou hvězdu v takové vzdálenosti, která by za vhodných podmínek mohla umožnit existenci kapalné vody na jejím povrchu. Samotná velikost planety a vzdálenost od hvězdy však ještě neznamenají, že je planeta obyvatelná. Podobných planet však zatím nebylo nalezeno mnoho.

18. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Na oběžnou dráhu vyletěla evropská družice CHEOPS, která bude zkoumat už objevené exoplanetyRaketa Sojuz vynesla ve středu na oběžnou dráhu pětici družic, mezi nimi také novou misi na zkoumání exoplanet CHEOPS. Kromě tohoto teleskopu letěly do vesmíru také malé družice ANGELS, EyeSat, OPS-SAT a středně velká COSMO-SkyMed.

10. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

První pozorovaná velká exoplaneta v blízkosti bílého trpaslíka přichází o svou atmosféruVědecký tým vedený Borisem Gänsickem objevil první velkou exoplanetu obíhající bílého trpaslíka. Tato planeta je vystavena intenzivním hvězdným větrům a postupně přichází o svou atmosféru. Naznačuje to spektroskopická analýza světla hvězdy, podle které se v její blízkosti nachází chemické prvky nezvyklé pro bílé trpaslíky, za to poměrně časté u plynných obrů.

5. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nový teleskop JWST by mohl detekovat existenci atmosféry u exoplanet pomocí teplotyHned čtyři nové studie publikované v magazínu Astrophysical Journal, navrhují nový přístup v hledání atmosfér u exoplanet: pomocí měření teploty. Tento přístup je využitelný zejména u exoplanet obíhajících červené trpaslíky, kde je obyvatelná zóna tak blízko hvězdy, že planety v ní mají synchronní rotaci - tedy ukazují svojí hvězdě stále stejnou polokouli.

21. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená exoplaneta TOI-677b rozšířila ne příliš početné řady kategorie teplých JupiterůMezinárodní tým astronomů ohlásil objev nové exoplanety, kterou označili jako teplý Jupiter. Toto označení vychází z kategorie horkých Jupiterů, což jsou masivní exoplanety obíhající velmi blízko svým mateřským hvězdám. Nově objevená planeta TOI-677b obíhá v o něco větší vzdálenosti a teploty na ní nejsou tak vysoké jako u horkých Jupiterů.