Astronomové se poprvé zaměřili na poloměr černé díry, pomocí unikátního teleskopu EHT

1. 10. 2012
Černé díry Event Horizon Telescope Teleskopy Sagittarius A*

Event Horizon Telescope (EHT, Teleskop pro pozorování horizontu události) je dlouhodobý astronomický projekt, jehož cílem je prostřednictvím propojení teleskopů po celém světě pozorovat detailně černé díry a jejich okolí. Aby si tuto techniku vyzkoušeli se zatím třemi teleskopy na Havaji, v Kalifornii a Arizoně, zamířili astronomové tato tři zařízení ke galaxii M87, v jejímž centru dřímá supermasivní černá díra o hmotnosti šesti miliard Sluncí.

Černá díra v centru M87

Černá díra v centru M87 Tento obrázek byl vytvořen v roce 2012 za pomoci počítačového modelu. Je na něm vidět efekt způsobený obrovskou gravitací supermasivní černé díry v galaxii M87. Žlutou až oranžovou barvou je znázorněn proud materiálu, který v těsné blízkosti černé díry obíhá.

EHT využívá techniky Very Long Baseline Interferometry (VLBI, interferometrie s velmi dlouhou základnou), při které se propojí teleskopy na více místech do jednoho velkého. Při pozorování s technikou VLBI vzniká virtuální teleskop o velikosti, která je dána vzdáleností jeho jednotlivých součástí. Tentokrát tedy dosahoval pomyslný talíř teleskopu velikosti od Havaje až po Arizonu.

Cíl tohoto pozorování, obří eliptická galaxie M87, leží ve vzdálenosti asi 50 milionů světelných let a v jejím centru se nachází supermasivní černá díra, která dosahuje masy šesti miliard Sluncí, jeden z největším známých objektů tohoto typu. EHT dokáže i na tak velkou vzdálenost vidět detaily, 2000x menší než dokáže pozorovat Hubblův teleskop.

Astronomové vedení týmem z MIT Haystack Observatory teď poprvé pozorovali hmotu, která je nejblíže horizontu události, hranice gravitačního vlivu černé díry, zpoza které už neunikne ani světlo. Nejvnitřnější část akrečního disku se nachází 5x dále od středu černé díry než je hranice horizontu události.

Jde zatím o nejdetailnější pozorování bezprostředního okolí černé díry a astronomové mají ještě velké plány se stále se rozšiřující skupinou teleskopů, které se projektu účastní. S novými teleskopy v Chile, Antarktidě, Grónsku a Evropě chtějí zamířit k nejbližší obří černé díře, Sagittarius A*, objektu, který se ukrývá v centru Mléčné dráhy.

26. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Kolem černé díry v jádru naší galaxie rotují zdroje blikajícího radiového zářeníPomocí observatoře ALMA se astronomům podařilo identifikovat kvazi-periodické blikání v milimetrové vlnové délce, které vychází z těsné blízkosti supermasivní černé díry v jádru Mléčné dráhy. Jeho zdrojem jsou zřejmě hustější oblasti na vnitřní hraně rotujícího disku, který černou díru obklopuje.

Ve vzdálenosti tisíc světelných let byla nalezena zatím nejbližší černá díra

6. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Ve vzdálenosti tisíc světelných let byla nalezena zatím nejbližší černá díraAstronomové v našli v souhvězdí Dalekohledu na jižní obloze doposud neznámou černou díru, která se nachází pouhých 1 000 světelných let od Sluneční soustavy. Stala se tak nejbližší známou černou dírou. Studie popisující výzkum této černé díry vyšla ve vědeckém magazínu Astronomy and Astrophysics.

30. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Kolem jedné z nejmasivnějších známých černých děr obíhá ještě jedna menší - vědci ukázali jak kolem sebe tančíAstronomům se podařilo podrobně zmapovat vzájemný pohyb dvou supermasivních černých děr. V nesourodém páru extrémně masivní černé díry a menšího partnera dochází ke zdánlivě nepravidelným zábleskům detekovatelným ze Země. Nové simulace ukazují, že jde o krásnou synchronizaci pohybu dvou masivních těles.

29. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Masivní hvězda proletěla kolem černé díry a přišla o své vnější vrstvy, zůstal z ní jen bílý trpaslíkAstronomům se podařilo identifikovat hvězdu, která se přiblížila černé díře natolik, že přišla o podstatnou část své hmoty. Zůstalo z ní jen husté jádro, které nyní pozorují prostřednictvím rentgenových paprsků. Hvězdy se s černými dírami setkávají poměrně často, zřídka se však astronomům podaří pozorovat hvězdu, která takové setkání přežije.

Gravitační vlny odhalily vzácnou kolizi lehké a těžké černé díry

20. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Gravitační vlny odhalily vzácnou kolizi lehké a těžké černé díryJedny z gravitačních vln zachycených v loňském roce byly podle vědců vytvořeny dosud nejrozdílnějším párem černých děr: jedna z nich byla třikrát masivnější než druhá. Tento rozdíl způsobil vznik gravitačních vln s hned několika frekvencemi.

10. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vědci možná objevili důkaz existence hawkingovy radiace, která jako jediná dokáže uniknout z černé díryAstronomové zkoumající data z první známé kolize neutronových hvězd z roku 2017 objevili náznaky ozvěn, které podle nich naznačují existenci hawkingovy radiace vycházející z výsledného objektu. Tato radiace je podle teorie jediná, která by mohla unikat z černé díry a jejím prostřednictvím by tak mohlo docházet k pozvolnému vypařování černých děr. Výsledky svého výzkumu publikoval vědecký tým vedený Niayeshem Afshordim ve vědeckém magazínu Journal of Cosmology and Astroparticle Physics.

29. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Supermasivní černou díru v jádru Mléčné dráhy obíhají podivné objekty, které jinde pozorovány nebylyV bezprostřední blízkosti supermasivní černé díry v jádru Mléčné dráhy se nachází objekty, které zatím nikde jinde pozorovány nebyly. Vědci původně mysleli, že se jedná o hvězdy, potom to vypadalo, že jde o oblaka plynů. Nakonec by ale mohlo jít o zcela jiný typ struktury, která v sobě kombinuje vlastnosti jak oblaků, tak hvězd. Nově je nyní vědci označují jako objekty G (G Objects).