Astronomové se poprvé zaměřili na poloměr černé díry, pomocí unikátního teleskopu EHT

1. 10. 2012
Černé díry Event Horizon Telescope Teleskopy Sagittarius A*

Event Horizon Telescope (EHT, Teleskop pro pozorování horizontu události) je dlouhodobý astronomický projekt, jehož cílem je prostřednictvím propojení teleskopů po celém světě pozorovat detailně černé díry a jejich okolí. Aby si tuto techniku vyzkoušeli se zatím třemi teleskopy na Havaji, v Kalifornii a Arizoně, zamířili astronomové tato tři zařízení ke galaxii M87, v jejímž centru dřímá supermasivní černá díra o hmotnosti šesti miliard Sluncí.

Černá díra v centru M87

Černá díra v centru M87 - Tento obrázek byl vytvořen v roce 2012 za pomoci počítačového modelu. Je na něm vidět efekt způsobený obrovskou gravitací supermasivní černé díry v galaxii M87. Žlutou až oranžovou barvou je znázorněn proud materiálu, který v těsné blízkosti černé díry obíhá.

EHT využívá techniky Very Long Baseline Interferometry (VLBI, interferometrie s velmi dlouhou základnou), při které se propojí teleskopy na více místech do jednoho velkého. Při pozorování s technikou VLBI vzniká virtuální teleskop o velikosti, která je dána vzdáleností jeho jednotlivých součástí. Tentokrát tedy dosahoval pomyslný talíř teleskopu velikosti od Havaje až po Arizonu.

Cíl tohoto pozorování, obří eliptická galaxie M87, leží ve vzdálenosti asi 50 milionů světelných let a v jejím centru se nachází supermasivní černá díra, která dosahuje masy šesti miliard Sluncí, jeden z největším známých objektů tohoto typu. EHT dokáže i na tak velkou vzdálenost vidět detaily, 2000x menší než dokáže pozorovat Hubblův teleskop.

Astronomové vedení týmem z MIT Haystack Observatory teď poprvé pozorovali hmotu, která je nejblíže horizontu události, hranice gravitačního vlivu černé díry, zpoza které už neunikne ani světlo. Nejvnitřnější část akrečního disku se nachází 5x dále od středu černé díry než je hranice horizontu události.

Jde zatím o nejdetailnější pozorování bezprostředního okolí černé díry a astronomové mají ještě velké plány se stále se rozšiřující skupinou teleskopů, které se projektu účastní. S novými teleskopy v Chile, Antarktidě, Grónsku a Evropě chtějí zamířit k nejbližší obří černé díře, Sagittarius A*, objektu, který se ukrývá v centru Mléčné dráhy.

Neutrino s vysokou energií by mohlo pocházet z binární supermasivní černé díry

10. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

V roce 2017 se vědcům podařilo poprvé identifikovat zdroj vysokoenergetických neutrin z hlubokého vesmíru. Přišlo k nám z 3,8 miliard světelných let vzdáleného blazaru TXS 0506+056, ten však dodnes zůstává jediným zdrojem tohoto druhu neutrin a vědci zřejmě přišli na to proč: v jádru této galaxie se totiž zřejmě nachází vzácná binární supermasivní černá díra.

6. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop, který letos poprvé vyfotil černou díru, se chystá na první video černé díryOranžovo-černý snímek černé díry letos na jaře obletěl celou planetu a nadchnul nespočet lidí. K jeho pořízení bylo potřeba propojit výkonné teleskopy po celém světě do jednoho zařízení nazvaného Event Horizon Telescope. Pro další krok, pořízení pohyblivého videa, to však nestačí - vědci potřebují ještě větší počet propojených teleskopů. A právě na to získali nové finance od americké National Science Foundation (NSF).

Vědci pozorovali zatím nejranější chvíle zničení hvězdy černou dírou

27. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vědci pozorovali zatím nejranější chvíle zničení hvězdy černou dírouVědcům se podařilo získat data z události, kdy černá díra roztrhala svou gravitací hvězdu. Díky flotile teleskopů, které akci pozorovaly, získali vědci zatím nejdetailnější informace ze začátku této události. Výrazně tomu pomohl také vesmírný teleskop TESS, který má sice za úkol hledat exoplanety, ale díky způsobu, jakým je hledá, má mnohem širší využití.

Supermasivní černá díra s nezvykle pravidelným cyklem rentgenových záblesků

15. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Supermasivní černá díra s nezvykle pravidelným cyklem rentgenových zábleskůAstronomové našli supermasivní černou díru, která pravidelně každých devět hodin vydává rentgenový záblesk. To je nezvyklé chování, které bylo dříve detekováno pouze u dvou malých stelárních černých děr, nikoli u supermasivních v jádru galaxií. Rentgenové záření vychází z okolí černých děr při pohlcování materiálu zachyceného jejich gravitací, zatím však není zřejmé, proč jde u této černé díry o pravidelný jev.

14. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Gravitační vlny vycházející z černé díry krátce po jejím vzniku prozradily její hmotnostKdyž se dvě černé díry srazí, vznikne nová, větší černá díra, která vydává vlnění podobně jako zvon, do kterého bylo udeřeno. Toto vlnění u černých děr reprezentují gravitační vlny, které vznikají nejen při samotné kolizi, ale také po ní, i když s výrazně menší intenzitou. V roce 2015 byly tyto gravitační vlny poprvé zachyceny a vědcům se tak otevřel zcela nový nástroj umožňující pozorování vesmíru kolem nás. Nová studie nyní potvrdila, že prostřednictvím gravitačních vln lze také určit hmotnost samotné černé díry a další její charakteristiky.

13. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Doposud neznámé obří bubliny vycházející ze středu Mléčné dráhy vysílají rádiové vlnyMezinárodní tým astronomů objevil jednu z největších struktur v Mléčné dráze. Pomocí radioteleskopu MeerKAT poprvé pozorovali dvojici bublin emitujících rádiové vlnění, které vycházejí z centra naší domácí galaxie. Podle vědců by mohlo jít o pozůstatky dávné energetické erupce, která vyšla z blízkosti supermasivní černé díry Sagittarius A*.

Silný rentgenový záblesk z hlubokého vesmíru zatím nemá jasné vysvětlení

9. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Silný rentgenový záblesk z hlubokého vesmíru zatím nemá jasné vysvětlení Vesmírná rentgenová observatoř NuSTAR zachytila v galaxii NGC 6946 hned několik nezvykle intenzivních záblesků radiace. Jeden z nich obzvlášť zaujal astronomy díky tomu, že se rychle objevil a také během několika dní rychle zmizel. Vědci si myslí, že nešlo o supernovu, která mívá podobné chování, protože záblesk nebyl doprovázený viditelným světlem. Co za zábleskem stojí tak není zřejmé, podle jedné z teorií by mohlo jít o kolizi černé díry a hvězdy.