NASA chce postavit vesmírnou stanici za oběžnou drahou Měsíce, ale možná také ne

30. 9. 2012
Lagrangeovy librační body Lety do vesmíru Cesta lidí na Mars ISS

Na internetu i v dalších médiích se objevily zprávy o plánech NASA na vybudování vesmírné stanice Gateway v Lagrangeově bodu 2 systému Země - Měsíc. Šlo by o základnu, ze které by probíhal průzkum odvrácené strany Měsíce, přilehlých planetek a v neposlední řadě také startovací místo pro první pilotovanou misi na Mars. Jde o téma, kterého se média s radostí chytla, je však třeba tyto naděje krásné budoucnosti ve vesmíru trošku přibrzdit, a to z prostého důvodu - nejsou peníze.

Čerpací stanice ve vesmíru

Čerpací stanice ve vesmíru - Pro rozšíření vesmírných aktivit je nezbytné vybavit okolí Země infrastrukturou pro servis a doplnění paliva. Servisní depa by mohla být umístěna jak na nízké oběžné dráze, tak například mezi Zemí a Měsícem.

Program Gateway se skutečně objevuje v oficiálních dokumentech NASA jako součást cesty lidí na Mars. Na stanici by probíhal průzkum vesmírného prostředí mimo ochranné magnetické pole naší planety, dopravu by zajišťovaly vesmírné lodě Orion, které jsou dnes ještě pořád ve vývoji. Z tohoto místa by mohli astronomové podnikat mise na Měsíc, blízké planetky i Mars. Kolik by ale stálo takovou vesmírnou stanici postavit? a nadále ji udržovat v chodu?

Bylo by zřejmě možné snížit náklady využitím některých částí komplexu ISS, se kterým mají vlády účastnických zemí plány zatím pouze do začátku dvacátých let. Stejně jako posdáka by i financování bylo na základě mezinárodních smluv podobně jako u programu ISS. Náklady na realizaci tohoto plánu však zatím nebyly vyčísleny.

Oficiální vyjádření NASA ke zprávám, které se v tomto týdnu objevily, označuje projekt Gateway za jednu z možných cest průzkumu vesmíru. Přesto, že plán nevyvrací, ani jej nepotvrzuje, jde pouze o jednu z alternativ jak nakonec dostat lidskou posádku na Mars.

Plány pro moduly ISS po skončení jejích operací má také ruská strana, ta s některými moduly, které jsou nebo teprve budou součástí ISS plánuje postavit Orbital Piloted Assembly and Experiment Complex (OPSEK). Úkol OPSEKu by byl podobný jako v případě Gateway, šlo by o základnu pro mise na Mars a jinam do sluneční soustavy.

Další zprávy z kategorie Lagrangeovy librační body

29. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vědci potvrdili existenci dvou prachových oblaků v blízkosti Země, jsou stejně daleko jako MěsícTýmu maďarských vědců se podařilo potvrdit existenci dvou prachových oblaků v blízkosti Země. Nachází se v Lagrangeových bodech L4 a L5 systému Země-Měsíc, ve vzdálenosti zhruba 400 tisíc kilometrů. Tyto oblaky byly poprvé pozorovány už v roce 1961 polským astronomem Kazimierzem Kordylewskim, ale jejich extrémní průhlednost vedla k mnoha rozporuplným názorům ve vědecké komunitě. Nová vědecká studie vyšla v magazínu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society a potvrzuje existenci těchto oblaků v místech, kde byly před více než 50 lety poprvé pozorovány.

Čína vypustí v příštím týdnu družici nad odvrácenou stranu Měsíce

15. 5. 2018 (novější než zobrazený článek)

Čína vypustí v příštím týdnu družici nad odvrácenou stranu MěsíceČína plánuje vyslat 21. května do vesmíru orbitální sondu Queqiao, která bude sloužit jako komunikační satelit pro nadcházející lunární misi Change 4 jejímž cílem je přistát na odvrácené straně Měsíce. Družice Change 4 bude obíhat lagrangeův librační bod L2 (systému Země-Měsíc), ze kterého bude mít pohled jak na odvrácenou stranu Měsíce, tak na povrch Země a bude moci přenášet komunikaci z roveru na středisko operací v Číně.

26. 6. 2012

Seznamte se s evropskou vesmírnou misí Euclid, která se zaměří na temnou energiiEvropská vesmírná agentura v říjnu vybrala dvě vesmírné mise k realizaci v rámci svého programu Cosmic Vision 2015-25, Solar Orbiter a Euclid. Zatímco první ze jmenovaných se zaměří na naši mateřskou hvězdu, teleskop Euclid obrátí své senzory do hlubin vesmíru, kde bude hledat projevy temné energie. ESA teď schválila design této mise a dala povolení k přechodu do výrobní fáze.

13. 2. 2012

Pracovníci NASA přišli s návrhem obyvatelné vesmírné stanice za oběžnou drahou MěsíceNávrh počítá s novou vesmírnou stanicí obývanou astronauty, která by se nacházela v Lagrangeově bodě 2 systému Země - Měsíc. V tomto místě za oběžnou drahou Měsíce, v místě kde se vzájemně ruší gravitace obou těles, by šlo vesmírnou stanici zaparkovat a udržet bez nutnosti výrazné spotřeby paliva. Momentálně však tak daleko od Země ještě lidská noha nebyla a projekt je tak zatím spíše vizí budoucnosti než vesmírný program s jasným cílem.

Čínská vesmírná sonda Change-2 poslala na Zemi první data z Lagrangeova bodu 2

23. 9. 2011

Čínská vesmírná sonda Change-2 poslala na Zemi první data z Lagrangeova bodu 2Change-2 byla původně lunární sonda, jejímž primárním cílem bylo obíhat kolem Měsíce a snímat jeho povrch, čínští operátoři ji ale v červnu vyslali do lagrangeova (liberačního) bodu L2, kde se vzájemně vyrovnávají gravitační síly Země a Slunce. Unikátní vlastnosti lagrangeových bodů umožňují vesmírným sondám zůstat na stejné pozici vůči oběma objektům. NASA a ESA toho využívají při některých svých vesmírných misích, zejména při těch, jejichž cílem je pozorování vesmíru (například observatoře Planck a Herschel, nebo plánovaný teleskop JWST).