Blíž už to skoro nejde - u sousední hvězdy byla objevena exoplaneta podobná Zemi

17. 10. 2012
Exoplanety ESO Alfa Centauri

Astronomové se už desítky let bez úspěchu pokouší nalézt planetu obíhající kolem nejbližší hvězdy Alpha Centauri, až doteď. Týmu z evropské organizace ESO se podařilo za pomoci zkoumání drobných odchylek v pohybu jedné ze tří hvězd hvězd Alpha Centauri najít planetu, která se svou hmotností podobá Zemi. Jde o významný objev, trojhvězda Alpha Centauri se totiž od Země nachází pouhé 4 světelné roky. Své výsledky publikuje mezinárodní tým v dnešním vydání magazínu Nature.

Slunce, sousední hvězdy

Slunce, sousední hvězdy Sousední hvězdy a jejich vzdálenosti od Slunce a mezi sebou. Čísla na spojnicích mezi hvězdami udávají vzdálenost ve světelných letech.

Planeta byla objevena prostřednictvím zařízení HARPS na 3,6 metrovém teleskopu, který je součástí observatoře La Silla v Chile. Alpha Centauri není vidět ze severní polokoule, na té jižní je ale jednou z nejjasnějších hvězd. Jedná se ve skutečnosti o tři hvězdy, z nichž dvě jsou srovnatelně velké jako Slunce a třetí je malý červený trpaslík, který je obíhá z poměrně velké vzdálenosti.

Nová exoplaneta obíhá hvězdu Alpha Centauri B, která má zhruba 91 % hmotnosti Slunce. Nachází se na oběžné dráze výrazně blíž než například Merkur Slunci, jeden oběh jí zabere 3,2 dny. Mělo by jít o skalnatou planetu podobnou Zemi, její blízkost vlastní hvězdě ale napovídá, že půjde o velmi horký kus kamene.

Kromě blízkosti má nově objevená exoplaneta Alpha Centauri Bb ještě jedno prvenství - jde o první z exoplanet, která má podobnou hmotnost jako Země, a obíhá hvězdu podobnou Slunci. Vlastně jde o nejlehčí doposud známou exoplanetu u podobné hvězdy.

Alpha Centauri B je vzdálená 4,3 světelných let od Slunce. Přestože jde o nejbližší hvězdu, výprava k ní je se současnými technologiemi zcela nemyslitelná. Její blízkost je však zajímavá pro astronomy, kteří pracují se stále přesnějšími a výkonnějšími teleskopy. V následujících měsících bude tento objekt jistě středem zájmu astronomů a vědců po celém světě.

Informace o hvězdě Alpha Centauri

Poloměr
Alpha Centauri A Žlutá hvězda 1.1 1.2 0
Alpha Centauri B Oranžová hvězda 0.9 0.9 0
Proxima Centauri Červený trpaslík 0.1 0.2 1

10. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

První pozorovaná velká exoplaneta v blízkosti bílého trpaslíka přichází o svou atmosféruVědecký tým vedený Borisem Gänsickem objevil první velkou exoplanetu obíhající bílého trpaslíka. Tato planeta je vystavena intenzivním hvězdným větrům a postupně přichází o svou atmosféru. Naznačuje to spektroskopická analýza světla hvězdy, podle které se v její blízkosti nachází chemické prvky nezvyklé pro bílé trpaslíky, za to poměrně časté u plynných obrů.

5. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nový teleskop JWST by mohl detekovat existenci atmosféry u exoplanet pomocí teplotyHned čtyři nové studie publikované v magazínu Astrophysical Journal, navrhují nový přístup v hledání atmosfér u exoplanet: pomocí měření teploty. Tento přístup je využitelný zejména u exoplanet obíhajících červené trpaslíky, kde je obyvatelná zóna tak blízko hvězdy, že planety v ní mají synchronní rotaci - tedy ukazují svojí hvězdě stále stejnou polokouli.

21. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená exoplaneta TOI-677b rozšířila ne příliš početné řady kategorie teplých JupiterůMezinárodní tým astronomů ohlásil objev nové exoplanety, kterou označili jako teplý Jupiter. Toto označení vychází z kategorie horkých Jupiterů, což jsou masivní exoplanety obíhající velmi blízko svým mateřským hvězdám. Nově objevená planeta TOI-677b obíhá v o něco větší vzdálenosti a teploty na ní nejsou tak vysoké jako u horkých Jupiterů.

Blízká exoplaneta LHS 3844b je více než dvakrát těžší než Země, zřejmě ale nemá žádnou atmosféru

12. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Exoplaneta LHS 3844b byla objevena v roce 2018 vesmírným teleskopem TESS u malého červeného trpaslíka ve vzdálenosti zhruba 49 světelných let. Má zhruba 2x větší hmotnost než Země a dalo by se tak očekávat, že má dostatečnou gravitaci, aby si udržela vlastní atmosféru. Zřejmě se však nachází příliš blízko svojí hvězdě, která ji o atmosféru připravila a připomíná tak spíše Merkur nebo Měsíc, které žádnou výraznou atmosféru nemají.

6. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Exoplaneta HD 203949b k překvapení vědců přežila nebezpečnou fázi svojí mateřské hvězdyVesmírnému teleskopu TESS se podařilo objevit další novou exoplanetu. Je osmkrát větší než Jupiter a obíhá hvězdu HD 203949 ve vzdálenosti 257 světelných let. Nejde však o obyčejnou planetu, obíhá totiž velmi blízko hvězdě, která prošla fází rudého obra, při které měla být zničena.

5. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové pozorují pohyb plynů v disku kolem mladé hvězdy, zřejmě jej způsobují rodící se exoplanetyDetailní pozorování observatoře ALMA přinesla první detekci pohybu plynů uvnitř protoplanetárního disku. V nové studii publikované v magazínu Nature vědci popisují kromě detekce pohybu plynů ve směru kolem hvězdy HD 163296 také pohyb nad a pod rovinu disku a směrem k hvězdě a od ní. Pohyb těchto plynů je s velkou pravděpodobností způsoben rodícími se exoplanetami.

4. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Pozorování z celého světa potvrdila existenci exoplanety pomocí vzácného jevu gravitační mikro čočkyV roce 2017 objevil amatérský astronom Tadashi Kojima z Japonska na noční obloze nezvyklý objekt. Následná pozorování potvrdila, že jde o mikro čočku, vzácný jev způsobený gravitací masivního objektu. V tomto konkrétním případě světlo od hvězdy vzdálené asi 2 600 světelných let proletělo na cestě k Zemi kolem hvězdy vzdálené asi 1 600 světelných let. Tento průlet světlo pozměnil natolik, že je možné objekt v blízkosti charakterizovat, a to se nyní podařilo pomocí výkonných teleskopů po celém světě. A kromě hvězdy zde vědci našli také planetu.