Blíž už to skoro nejde - u sousední hvězdy byla objevena exoplaneta podobná Zemi

17. 10. 2012
Exoplanety ESO Alfa Centauri

Astronomové se už desítky let bez úspěchu pokouší nalézt planetu obíhající kolem nejbližší hvězdy Alpha Centauri, až doteď. Týmu z evropské organizace ESO se podařilo za pomoci zkoumání drobných odchylek v pohybu jedné ze tří hvězd hvězd Alpha Centauri najít planetu, která se svou hmotností podobá Zemi. Jde o významný objev, trojhvězda Alpha Centauri se totiž od Země nachází pouhé 4 světelné roky. Své výsledky publikuje mezinárodní tým v dnešním vydání magazínu Nature.

Slunce, sousední hvězdy

Slunce, sousední hvězdy Sousední hvězdy a jejich vzdálenosti od Slunce a mezi sebou. Čísla na spojnicích mezi hvězdami udávají vzdálenost ve světelných letech.

Planeta byla objevena prostřednictvím zařízení HARPS na 3,6 metrovém teleskopu, který je součástí observatoře La Silla v Chile. Alpha Centauri není vidět ze severní polokoule, na té jižní je ale jednou z nejjasnějších hvězd. Jedná se ve skutečnosti o tři hvězdy, z nichž dvě jsou srovnatelně velké jako Slunce a třetí je malý červený trpaslík, který je obíhá z poměrně velké vzdálenosti.

Nová exoplaneta obíhá hvězdu Alpha Centauri B, která má zhruba 91 % hmotnosti Slunce. Nachází se na oběžné dráze výrazně blíž než například Merkur Slunci, jeden oběh jí zabere 3,2 dny. Mělo by jít o skalnatou planetu podobnou Zemi, její blízkost vlastní hvězdě ale napovídá, že půjde o velmi horký kus kamene.

Kromě blízkosti má nově objevená exoplaneta Alpha Centauri Bb ještě jedno prvenství - jde o první z exoplanet, která má podobnou hmotnost jako Země, a obíhá hvězdu podobnou Slunci. Vlastně jde o nejlehčí doposud známou exoplanetu u podobné hvězdy.

Alpha Centauri B je vzdálená 4,3 světelných let od Slunce. Přestože jde o nejbližší hvězdu, výprava k ní je se současnými technologiemi zcela nemyslitelná. Její blízkost je však zajímavá pro astronomy, kteří pracují se stále přesnějšími a výkonnějšími teleskopy. V následujících měsících bude tento objekt jistě středem zájmu astronomů a vědců po celém světě.

Informace o hvězdě Alpha Centauri

Poloměr
Alpha Centauri A Žlutá hvězda 1.1 1.2 0
Alpha Centauri B Oranžová hvězda 0.9 0.9 0
Proxima Centauri Červený trpaslík 0.1 0.2 1

Vesmírný teleskop CHEOPS poprvé otevřel svůj poklop a začal zkoumat exoplanety

3. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop CHEOPS poprvé otevřel svůj poklop a začal zkoumat exoplanetyEvropský vesmírný teleskop CHEOPS (CHaracterising ExOPlanets Satellite) otevřel svůj poklop a začal pozorovat hvězdy. Do vesmíru vyletěl 18. prosince a postupně se dostával na svou cílovou oběžnou dráhu 700 km od Země. Během této doby operátoři mise z Bernské univerzity testovali všechny instrumenty na teleskopu. Úkolem teleskopu je zkoumání už známých exoplanet a změření jejich velikosti, které je klíčové pro určení dalších charakteristik.

31. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Na nejteplejší známé exoplanetě je tak horko, že se v její atmosféře rozpadají i molekuly vodíkuKolem hvězdy KELT-9 ve vzdálenosti více než 600 světelných let obíhá masivní exoplaneta KELT-9b. Tato planeta obíhá svoji hvězdu tak blízko, že v její atmosféře panují extrémně vysoké teploty přes 4 000 °C. Vědci nyní pomocí počítačových simulací zjistili, že při těchto vysokých teplotách nastávají tak extrémní podmínky, že dochází k rozpadu molekul vodíku.

10. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS našel svou první exoplanetu podobnou Zemi v obyvatelné zóněVesmírný teleskop TESS, který se soustředí na hledání blízkých exoplanet, našel svůj první úlovek velikosti Země v obyvatelné zóně hvězdy. Exoplaneta TOI 700 d obíhá malou hvězdu v takové vzdálenosti, která by za vhodných podmínek mohla umožnit existenci kapalné vody na jejím povrchu. Samotná velikost planety a vzdálenost od hvězdy však ještě neznamenají, že je planeta obyvatelná. Podobných planet však zatím nebylo nalezeno mnoho.

18. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Na oběžnou dráhu vyletěla evropská družice CHEOPS, která bude zkoumat už objevené exoplanetyRaketa Sojuz vynesla ve středu na oběžnou dráhu pětici družic, mezi nimi také novou misi na zkoumání exoplanet CHEOPS. Kromě tohoto teleskopu letěly do vesmíru také malé družice ANGELS, EyeSat, OPS-SAT a středně velká COSMO-SkyMed.

10. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

První pozorovaná velká exoplaneta v blízkosti bílého trpaslíka přichází o svou atmosféruVědecký tým vedený Borisem Gänsickem objevil první velkou exoplanetu obíhající bílého trpaslíka. Tato planeta je vystavena intenzivním hvězdným větrům a postupně přichází o svou atmosféru. Naznačuje to spektroskopická analýza světla hvězdy, podle které se v její blízkosti nachází chemické prvky nezvyklé pro bílé trpaslíky, za to poměrně časté u plynných obrů.

5. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nový teleskop JWST by mohl detekovat existenci atmosféry u exoplanet pomocí teplotyHned čtyři nové studie publikované v magazínu Astrophysical Journal, navrhují nový přístup v hledání atmosfér u exoplanet: pomocí měření teploty. Tento přístup je využitelný zejména u exoplanet obíhajících červené trpaslíky, kde je obyvatelná zóna tak blízko hvězdy, že planety v ní mají synchronní rotaci - tedy ukazují svojí hvězdě stále stejnou polokouli.

21. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená exoplaneta TOI-677b rozšířila ne příliš početné řady kategorie teplých JupiterůMezinárodní tým astronomů ohlásil objev nové exoplanety, kterou označili jako teplý Jupiter. Toto označení vychází z kategorie horkých Jupiterů, což jsou masivní exoplanety obíhající velmi blízko svým mateřským hvězdám. Nově objevená planeta TOI-677b obíhá v o něco větší vzdálenosti a teploty na ní nejsou tak vysoké jako u horkých Jupiterů.