Blíž už to skoro nejde - u sousední hvězdy byla objevena exoplaneta podobná Zemi

17. 10. 2012
Exoplanety ESO Alfa Centauri

Astronomové se už desítky let bez úspěchu pokouší nalézt planetu obíhající kolem nejbližší hvězdy Alpha Centauri, až doteď. Týmu z evropské organizace ESO se podařilo za pomoci zkoumání drobných odchylek v pohybu jedné ze tří hvězd hvězd Alpha Centauri najít planetu, která se svou hmotností podobá Zemi. Jde o významný objev, trojhvězda Alpha Centauri se totiž od Země nachází pouhé 4 světelné roky. Své výsledky publikuje mezinárodní tým v dnešním vydání magazínu Nature.

Slunce, sousední hvězdy

Slunce, sousední hvězdy - Sousední hvězdy a jejich vzdálenosti od Slunce a mezi sebou. Čísla na spojnicích mezi hvězdami udávají vzdálenost ve světelných letech.

Planeta byla objevena prostřednictvím zařízení HARPS na 3,6 metrovém teleskopu, který je součástí observatoře La Silla v Chile. Alpha Centauri není vidět ze severní polokoule, na té jižní je ale jednou z nejjasnějších hvězd. Jedná se ve skutečnosti o tři hvězdy, z nichž dvě jsou srovnatelně velké jako Slunce a třetí je malý červený trpaslík, který je obíhá z poměrně velké vzdálenosti.

Nová exoplaneta obíhá hvězdu Alpha Centauri B, která má zhruba 91 % hmotnosti Slunce. Nachází se na oběžné dráze výrazně blíž než například Merkur Slunci, jeden oběh jí zabere 3,2 dny. Mělo by jít o skalnatou planetu podobnou Zemi, její blízkost vlastní hvězdě ale napovídá, že půjde o velmi horký kus kamene.

Kromě blízkosti má nově objevená exoplaneta Alpha Centauri Bb ještě jedno prvenství - jde o první z exoplanet, která má podobnou hmotnost jako Země, a obíhá hvězdu podobnou Slunci. Vlastně jde o nejlehčí doposud známou exoplanetu u podobné hvězdy.

Alpha Centauri B je vzdálená 4,3 světelných let od Slunce. Přestože jde o nejbližší hvězdu, výprava k ní je se současnými technologiemi zcela nemyslitelná. Její blízkost je však zajímavá pro astronomy, kteří pracují se stále přesnějšími a výkonnějšími teleskopy. V následujících měsících bude tento objekt jistě středem zájmu astronomů a vědců po celém světě.

07. 03. 2019 (novější než zobrazený článek)

První kandidát na exoplanetu objevený teleskopem Kepler byl potvrzen 10 let po objeveníVesmírný teleskop Kepler už několik měsíců nefunguje, přesto jím nasbíraná vědecká data dále slouží k objevení nových exoplanet. Nebo potvrzení těch, které byly považovány za odchylky v datech. Podle nové studie je první kandidát na exoplanetu objevený tímto teleskopem (KOI 4.01) skutečně planetou, i když byl původně považován za tzv. false positive, tedy falešnou indikaci. Nové závěry vychází z nové analýzy starých dat a jsou potvrzena novými pozorováními.

V datech z mise teleskopu Kepler byla nalezena nová exoplaneta

10. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

V datech z mise teleskopu Kepler byla nalezena nová exoplanetaVesmírný teleskop Kepler loni dosloužil, data, která posbíral, však stále přispívají k novým objevům. Jedním z takových je také exoplaneta K2-288Bb, která byla objevena amatérem, který procházel veřejně dostupnou databázi. Originální data pocházela z mise K2, která byla pokračováním úspěšného hledání exoplanet vesmírným teleskopem Kepler. Planeta K2-288Bb se nachází 226 světelných let daleko a je jen o něco menší než Neptun.

09. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS objevil svou třetí exoplanetu, má výjimečně velkou hustotuVesmírný teleskop TESS objevil ve vzdálenosti 53 světelných let svou třetí a možná i čtvrtou exoplanetu. Potvrzená planeta obíhá malou hvězdu HD 21749 a má tedy označení HD 21749b. Zajímavé je, že nově je sice 3x větší než Země, zároveň má ale 23x větší hmotnost. Teleskop TESS vyletěl do vesmíru v dubnu loňského roku a jeho úkolem je hledání exoplanet pomocí tranzitní metody napříč celou hvězdnou oblohou.

V těsné blízkosti hvězd se rodí zcela nová třída exoplanet

25. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

V těsné blízkosti hvězd se rodí zcela nová třída exoplanetVýzkumníci na univerzitách v Zurichu a Cambridge popsali nový druh exoplanet, jde o skalnaté planety větší než Země, které vznikly v těsné blízkosti jejich mateřských hvězd. Planety zrozené v tomto regionu mají odlišné vlastnosti než jim podobná tělesa, která vznikla v chladnějších podmínkách dál od hvězdy. Kromě toho, že jsou planety nové třídy méně husté, obsahují větší podíl hliníku a vápníku a také minerálů, které tyto prvky obsahují, tedy například rubíny a safíry.

GJ 3470b: blízká exoplaneta, která však mizí před očima

18. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

GJ 3470b: blízká exoplaneta, která však mizí před očimaAstronomům se podařilo pomocí Hubblova teleskopu zjistit, že exoplaneta GJ 3470b zřejmě přichází o materiál rychleji než jakákoliv jiná doposud pozorovaná planeta. Může za to kombinace její relativně slabé gravitace a nebezpečná blízkost mateřské hvězdě, která slunečními větry odfoukává materiál z atmosféry planety.

14. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Evropská jižní observatoř spustila nový teleskop pro zkoumání exoplanet podobných ZemiEvropská organizace ESO (European Southern Observatory, Evropská jižní observatoř), která provozuje teleskopy v jižní Americe, spustila nový teleskop pro pozorování exoplanet. Teleskop nese označení SPECULOOS (Planets EClipsing ULtra-cOOl Stars) a skládá se ze 4 samostatných teleskopů, které pracují společně. Jeho konkrétním vědeckým cílem je hledání planet velikosti Země kolem chladných hvězd a hnědých trpaslíků.

Kolem blízké Barnardovy hvězdy obíhá velká skalnatá planeta

15. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Kolem blízké Barnardovy hvězdy obíhá velká skalnatá planetaAstronomové našli u jedné z nejbližších hvězd novou exoplanetu, která by se mohla podobat Titanu, měsíci planety Saturn. Oproti tomuto malému měsíci je však nová exoplaneta 3,2x masivnější než Země. Planeta Barnards Star b obíhá blízko svojí hvězdě, která je však výrazně chladnější než Slunce a tak na ní zřejmě panují mrazivé teploty. Nově objevená exoplaneta je zatím nejbližší po planetách v systému Alfa Centauri a Proxima Centauri, který se nachází 4,4 a 4,2 světelných let daleko.