ESA plánuje vesmírný teleskop na zkoumání známých exoplanet, Mise CHEOPS odstartuje v roce 2017

27. 10. 2012
Exoplanety ESA Teleskopy CHEOPS

ESA v roce 2017 vypustí na oběžnou dráhu malý teleskop, který bude zkoumat už známé exoplanety. Podobně jako například Kepler bude zkoumat záři blízkých hvězd a zkoumat přechody exoplanet, které světlo hvězdy nepatrně tlumí. Astronomové tak chtějí zpřesnit informace o známých planetách a zjistit více o formování a evoluci planet a planetárních systémů.

CHEOPS, původní design

CHEOPS, původní design Původní koncept teleskopu CHEOPS, který byl nakonec nahrazený odlišným designem.

Primárním cílem teleskopu CHEOPS budou planety o velikost dvou až pěti Zemí, které lze dobře pozorovat. Astronomové mezi nimi chtějí hledat skalnaté planety, které by se mohly, byť jen vzdáleně, podobat Zemi.

Mise CHEOPS

Relativně levná mise CHEOPS (Characterising Exoplanet Satellite) bude mít za úkol pozorování už známých exoplanet u zářivých hvězd. Protože CHEOPS bude pozorovat už objevené exoplanety, bude se dívat ve správný moment na správné místo, aby zachytil jak planeta přechází před svojí hvězdou. Soustředit se bude na planety od velikosti Země po velikost Neptunu a bude určovat jejich přesnou velikost.

Společně s hmotností zjištěnou jinými vědeckými přístroji tak budou vědci moci určit celkovou hustotu planet a tím i nastavit limity pro jejich složení.

Parametry mise CHEOPS

• Plánovaná délka mise: 3,5 roku
  • Průměr snímače: 32 cm
  • Cena: 50 milionů €

První snímek systému několika exoplanet u hvězdy podobné Slunci

9. 8. 2020 (novější než zobrazený článek)

První snímek systému několika exoplanet u hvězdy podobné SlunciAstronomům se podařilo zachytit dvě exoplanety u hvězdy TYC 8998-760-1 na jednom snímku. Jde o první přímou fotografii více exoplanet u hvězdy, která se podobá Slunci. Fotografie byla pořízena teleskopem VLT (Very Large Telescope) v Čile, který provozuje organizace ESO (European South Observatory), jejímž členem je také Česká republika.

25. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

U mladé hvězdy ve vzdálenosti 30 světelných let byla objevena exoplaneta velikosti NeptunuU mladé hvězdy AU Microscopii (AU Mic) se nachází exoplaneta AU Mic b o velikosti planety Neptun. V blízkosti Slunce je známo jen pár exoplanet obíhajících velmi mladou hvězdu. Tento nový objev umožní astronomům studii evoluce mladých hvězdných systémů, což jim na oplátku napoví, jak mohly vzniknout planety ve sluneční soustavě.

Astronomové potvrdili existenci exoplanety u sousední hvězdy

2. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové potvrdili existenci exoplanety u sousední hvězdyPomocí přístroje ESPRESSO na teleskopu VLT se vědcům podařilo potvrdit existenci exoplanety Proxima Centauri b. Jde o nejbližší potvrzenou exoplanetu sluneční soustavě, která má navíc velikost podobnou Zemi, a vědce tedy velmi zajímá. Zároveň také změřili její parametry s vysokou přesností.

21. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové potvrdili existenci dvou velkých nově zrozených exoplanet u hvězdy PDS 70Mladá hvězda PDS 70 je obklopena protoplanetárním diskem, ve kterém astronomové pozorují jak se rodí nové planety. Už v roce 2018 se s pomocí teleskopu VLT podařilo zachytit objekty v disku, které připomínají rodící se exoplanety. Jejich existenci se nyní podařilo potvrdit pomocí teleskopu W. M. Keck.

14. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Sklon oběžných drah exoplanet v systému TRAPPIST-1 není příliš odchýlený od rotace hvězdyAstronomům z Tokyo Institute of Technology se podařilo změřit rotaci hvězdy TRAPPIST-1, kolem které obíhá hned několik planet podobných Zemi. Vědci zjistili, že osa, kolem které rotuje hvězda, je podobná jako osy rovin, ve kterých obíhají hvězdu její planety, podobně jako je tomu u sluneční soustavy. Planetární systém TRAPPIST-1 astronomy velmi zajímá, obsahuje totiž zatím nejvíce objevených exoplanet, z nichž jsou všechny podobně velké jako Země.

13. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

U hvězdy Kepler-88 s unikátní rezonancí exoplanet byla objevena nová masivní planetaS pomocí teleskopu W.M. Keck Observatory na Havaji se astronomům podařilo objevit třetí exoplanetu u hvězdy Kepler-88. Jde nyní o největší planetu u této hvězdy ve vzdálenosti 1 200 světelných let, která je přírůstkem do planetárního systému s výjimečnou rezonancí planet, kde masivnější planeta ovlivňuje délku roku u menší z planet.

Obloha exoplanety WASP-79b má zřejmě žlutou barvu a obsahuje železo

12. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Obloha exoplanety WASP-79b má zřejmě žlutou barvu a obsahuje železoNový výzkum ukazuje, že horký jupiter WASP-79b s železem ve svojí atmosféře má nažloutlou atmosféru. Astronomové prozkoumali tuto planetu ve vzdálenosti 780 světelných let pomocí teleskopů Hubble a Magellan II. Výzkum ukázal, že v její atmosféře nedochází k Rayleighovu rozptylu, který způsobuje modrou oblohu na Zemi. Tuto situaci vědci zatím ještě u žádné planety nepozorovali.