ESA bude rozhodovat o evropské misi na Měsíc, účastnila by jí se také Česká republika

25. 10. 2012
ESA Česká republika Měsíc DLR

Ministři členských zemí ESA se v listopadu sejdou v italském městě Caserta, aby se dohodli na dalším směřování evropské vesmírné agentury. Jedním z bodů programu bude rozhodnutí o tom, zda se bude realizovat mise na Měsíc L-DEPP s přistávacím modulem, kterou by mělo pod taktovkou Německo a která by proběhla v roce 2018-2019. Kromě toho bude na jednání probírána evropská mise na Mars ExoMars, účast Evropy na programu ISS, podílení se na vývoji americké lodi Orion nebo plánovaná nová evropská raketa.

Měsíc, jižní pól

Měsíc, jižní pól - Obrázek jižního pólu Měsíce složený z 983 snímků lunární sondy LRO. Jižní pól vědce NASA zajímá, protože by na něm mohla existovat místa trvalého stínu, kde by mohla být depozita vodního ledu.

Německá vesmírná agentura DLR misi k Měsíci L-DEPP (Lunar Dust Environment and Plasma Package) prosazuje už nějakou dobu, šlo by o první evropskou misi s přistáním na Měsíci. Partnery DLR při této misi jsou Belgie, Česká republika, Kanada, Portugalsko a Španělsko. Cílem statického přistávacího modulu bude ověřit evropské technologie pro přistání na povrchu jiného tělesa a také zkoumat složení hornin na jižním pólu našeho jediného přirozeného satelitu.

Design a výrobu přistávacího modulu zajišťuje společnost EADS Astrium a celá mise by měla stát 650 milionů dolarů. Česká republika se přihlásila k financování nejmenšího podílů ze všech partnerů, jednomu procentu této částky (Kanada 9 %, Belgie, 6 %, Portugalsko 2 %).

Seznam institucí, které by se mi účastnily
  • Astronomický ústav Akademie věd České republiky
  • Czech Space Research Centre, Brno, Česká republika
  • Institut de Recherche en Astrophysique et Planétologie, Toulouse, Francie
  • Institut für Weltraumforschung, Graz, Rakousko
  • Mullard Space Science Laboratory, Holmbury St. Mary, Velká Británie
  • Technische Universität Braunschweig, Braunschweig, Německo
  • Laboratory for Atmospheric and Space Physics. Boulder, CO, USA
  • Space Science Laboratory, Berkeley, CA, USA
  • NASA Lunar Science Institute, Greenbelt, MD, USA

Další zprávy z kategorie ESA

20. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

ESA podepsala smlouvu na vynesení sondy JUICE do vesmíru, bude zkoumat měsíce planety JupiterV polovině roku 2022 se otevírá okno pro cestu evropské sondy JUICE (Jupiter Icy Moons Explorer) k planetě Jupiter a jejím měsícům. Sonda poletí do vesmíru buď na raketě Ariane 5, nebo na zcela nové Ariane 64, obě pro evropskou vesmírnou agenturu provozuje společnost Arianespace z jihoamerického kosmodromu Kourou. ESA a Arianespace podepsaly dohodu o vynesení šestitunové vesmírné sondy JUICE 17. června.

7. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vývoj evropské automatické lodi Space Rider spěje úspěšně k první misi v roce 2022Space Rider je automatická vesmírná loď vyvíjená evropskou vesmírnou agenturou. Nebude však sloužit pro dopravu nákladu na ISS jako už nepoužívaná ATV, bude létat na oběžnou dráhu s experimenty na palubě a následně se s nimi vracet na povrch Země. V uplynulých týdnech prošel schválením předběžný návrh celého systému lodi a ke konci tohoto roku by mělo dojít k jeho finálnímu ověření, po kterém bude následovat už samotná stavba prvního prototypu, který poletí do vesmíru.

7. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

S misí Hera poletí k planetce Didymos také dvě malé družice, jedna z nich vznikne v České republiceDva malé cubesaty budou součástí evropské mise Hera k planetce Didymos v roce 2023. Jeden z nich bude pomocí radaru zkoumat vnitřní strukturu planetky a jejího měsíce a druhý, s významnou českou účastí, bude zjišťovat jejich složení. Primární mise však není vědecká, ale defenzivní: evropská sonda Hera má totiž pozorovat následky kolize americké sondy DART s malým měsícem planetky. Vědci očekávají změnu jeho oběžné dráhy a vyzkoušení principu odklonu potenciálně nebezpečných planetek, u kterých hrozí srážka se Zemí.

18. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Evropská komise a ESA se dohodly na vytvoření evropské kvantové komunikační sítě9. dubna podepsaly Evropská komise a Evropská vesmírná agentura dohodu o vytvoření kvantové komunikační sítě, která zajistí bezpečné přenosy zašifrovaných informací napříč evropských kontinentem. Vývoj pozemních zařízení bude mít na starosti Generální ředitelství pro komunikační sítě, obsah a technologie. Vývoj zařízení na oběžné dráze potom bude mít na starosti Evropská vesmírná agentura ESA.

11. 2. 2019 (novější než zobrazený článek)

JUICE: jak poletí evropská sonda k Jupiteru? Využije gravitační síly 4 různých planetV květnu 2022 by se měla vydat na svou cestu k planetě Jupiter evropská sonda JUICE. Jejím cílem nicméně není samotná planeta ale její měsíce, zejména potom Ganymede, na jehož oběžnou dráhu sonda nakonec vstoupí. Evropská vesmírná agentura začátkem února zveřejnila animaci, která ukazuje dlouhou a složitou cestu sondy k Jupiteru. Cesta zabere 7 let a bude vyžadovat 5 gravitačních asistencí kolem čtyř planet, včetně Jupiteru samotného.

Evropská vesmírná agentura zvažuje misi na Měsíc, sonda by zkoušela těžit vodu

23. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Evropská vesmírná agentura zvažuje misi na Měsíc, sonda by zkoušela těžit voduDo roku 2025 by mohla proběhnout mise, jejímž úkolem by byla těžba vody a kyslíku z měsíčního regolitu. Proveditelnost mise pro ESA nyní zkoumá francouzská společnost ArianeGroup, která mimo jiné také vyvíjí novou evropskou raketu Ariane 6.

28. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

ESA vybrala startovací okno pro nový teleskop na pozorování už objevených exoplanetEvropská vesmírná agentura (ESA) vybrala startovací okno pro misi CHEOPS, která bude mít za cíl zkoumat už dříve objevené exoplanety. Do vesmíru by nový teleskop měl letět z kosmodromu Kourou na ruské raketě Sojuz mezi 15. říjnem a 14. listopadem 2019 společně s italskou družicí Cosmo-SkyMed. Cheops po oddělení doletí sám na oběžnou dráhu ve výši 700 kilometrů, kde bude operovat. Teleskop aktuálně prochází testováním ve Španělsku.