Curiosity se na Marsu nachází na dně řeky vyschlé miliardy let

22. 1. 2013
Curiosity Mars Voda ve vesmíru Geologie ve vesmíru

Roveru Curiosity se na Marsu podařilo narazit na oblast, která nese známky tekoucí vody staré miliardy let. Vědci se nyní nemohou dočkat až robot natáhne své robotické rameno vybavené vrtačkou a podívají se na složení minerálů, které se v oblasti nacházejí. Po odebrání vzorků minerálů, které byly kdysi vystavené tekoucí vodě, provede robot jejich detailní chemickou analýzu.

Mars, vápenaté žíly v horninách

Mars, vápenaté žíly v horninách -

Curiosity se nachází v kráteru Gale v rovníkové oblasti Marsu, tento kráter je plný různých geologických útvarů, které vědce nesmírně zajímají. Rover Curiosity se teď ocitl na pokraji oblasti nazvané Yellowknife Bay, která je plná známek tekoucí vody. Vědci se shodují, že tento region je ve skutečnosti dno řeky, která zde tekla před miliardami let a nacházejí různé útvary, které je v tomto tvrzení nadále utvrzují.

Kromě již dříve objevených sedimentačních vrstev teď vědci prostřednictvím objektivů Curiosity pozorují nové útvary, které zatím neviděli. Patří mezi ně horniny protkané žilnatými vlákny, které jsou zřejmě složené vápenatých sulfátů, do nichž se Curiosity v nejbližších dnech pokusí vyvrtat díru a odebrat vzorky.

"Vědci v NASA jsou teď jako malé dítě v cukrárně", řekl Richard Cook, který má misi Curiosity na starosti v JPL. Kolem roveru je nespočet zajímavých cílů pro vědecký průzkum a Curiosity na nich zkouší své moderní vědecké přístroje. Kromě laseru a vrtání využívá rover také vlastní chemickou laboratoř, mikroskop a kamery s vysokým rozlišením.

Další zprávy z kategorie Curiosity

Rover Curiosity vrtal poprvé v nové oblasti na povrchu Marsu

23. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity vrtal poprvé v nové oblasti na povrchu MarsuRobotické vozítko Curiosity před několika týdny opustilo region nazvaný Hřeben Very Rubinové (Vera Rubins Ridge) a dostalo se do nového regionu. Aktuálně se nachází v oblasti Clay-bearing Unit (jednotka s jílovitými horninami), kde byly ještě před přistáním roveru na Marsu detekovány jílovité horniny z oběžné dráhy. 6. dubna rover vyvrtal do jedné ze skal díru, aby zjistil, z čeho jsou horniny v tomto místě složeny.

Jak vypadá zatmění Slunce na Marsu? Úplně jinak než na Zemi

7. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Jak vypadá zatmění Slunce na Marsu? Úplně jinak než na ZemiPři zatmění Slunce dochází k zakrytí naší hvězdy Měsícem při pohledu ze Země, podobná situace nastává také na Marsu, jehož dva měsíce jsou však od toho našeho dost odlišné. Phobos ani Deimos totiž nemají kulatý tvar, ani se z povrchu Marsu nejeví podobně velké jako Slunce. Při zatmění tak není disk Slunce zcela zakrytý a odhaluje nepravidelný tvar obou měsíců. Jak takové marsovské zatmění Slunce vypadá ukázaly nové snímky z roveru Curiosity.

Pod povrchem kráteru Gale na Marsu se vyskytují pórovité horniny

6. 2. 2019 (novější než zobrazený článek)

Pod povrchem kráteru Gale na Marsu se vyskytují pórovité horninyVědcům se podařilo využít data z roveru Curiosity ke změření gravitační síly v kráteru Gale a z toho odvodit strukturu hornin v centrální hoře kráteru. Výsledky ukazují, že terén pod povrchem kráteru má nižší hustotu, než se původně předpokládalo. To si vědci ve studii publikované v magazínu Science vysvětlují tím, že horniny jsou spíše pórovité.

19. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Mars zblízka nezkoumá jen InSight, v kráteru Gale vrtá do hornin rover CuriosityZačátkem prosince se rover Curiosity nacházel v oblasti kráteru Gale označené jako Vera Rubin Ridge a konkrétně u šedé horniny pojmenované Highfield, která obsahuje bílé pruhy. Aby zjistili více o jejím složení zkoumali vědci na dálku tento útvar pomocí vrtáku a analytických přístrojů na palubě sondy. Přesto, že se Highfield podobá už dříve zkoumanému útvaru Inverness, vrtalo se do něj o poznání lépe.

Rover Curiosity se po problémech s palubním počítačem vydal opět na cestu

8. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity se po problémech s palubním počítačem vydal opět na cestuV polovině září se u roveru Curiosity objevil problém s počítačem, kvůli kterému se neukládala vědecká a některá provozní data. Operátoři mise proto začátkem října přepnuli na záložní počítač Side-A, aby mohli ten chybový diagnostikovat. Rover nyní funguje bez problémů a během víkendu ujel asi 60 metrů, což navýšilo jeho celkovou vzdálenost ujetou na Marsu na více než 20 kilometrů.

19. 8. 2018 (novější než zobrazený článek)

Podivný objekt na povrchu Marsu: chemická analýza ukázala, že jde o obyčejný kámenV pondělí 13. července vyfotil rover Curiosity na povrchu Marsu podivný objekt. Svým vzhledem, barvou ani dalšími charakteristikami příliš nezapadal do svého okolí, a tak se začaly objevovat spekulace odkud pochází. Nešlo ani tak o to, že by šlo o známky doposud neznámé civilizace, operátoři mise se hlavně obávali, zda nemůže jít o kus materiálu, který by upadl z roveru - to by mohl být velký problém. Následná analýza naštěstí ukázala, že se jedná o obyčejný kámen.

Globální prachová bouře na Marsu přetrvává, zřejmě potrvá několik měsíců než se prach usadí

22. 7. 2018 (novější než zobrazený článek)

Planeta Mars je aktuálně téměř celá zahalená prachem, který zvedla bouře po celém jejím povrchu. Je to unikátní příležitost prozkoumat, co se děje při takovém počasí v atmosféře i na povrchu sousední planety. Na oběžné dráze je několik orbitálních sond a na povrchu pracuje rover Curiosity, který vše zkoumá zblízka. Naopak rover Opportunity musel své operace přerušit, protože prach zastínil sluneční paprsky, které nabíjí její baterie přes solární panely.