Curiosity se na Marsu nachází na dně řeky vyschlé miliardy let

22. 1. 2013
Curiosity Mars Voda ve vesmíru Geologie ve vesmíru

Roveru Curiosity se na Marsu podařilo narazit na oblast, která nese známky tekoucí vody staré miliardy let. Vědci se nyní nemohou dočkat až robot natáhne své robotické rameno vybavené vrtačkou a podívají se na složení minerálů, které se v oblasti nacházejí. Po odebrání vzorků minerálů, které byly kdysi vystavené tekoucí vodě, provede robot jejich detailní chemickou analýzu.

Mars, vápenaté žíly v horninách

Curiosity se nachází v kráteru Gale v rovníkové oblasti Marsu, tento kráter je plný různých geologických útvarů, které vědce nesmírně zajímají. Rover Curiosity se teď ocitl na pokraji oblasti nazvané Yellowknife Bay, která je plná známek tekoucí vody. Vědci se shodují, že tento region je ve skutečnosti dno řeky, která zde tekla před miliardami let a nacházejí různé útvary, které je v tomto tvrzení nadále utvrzují.

Kromě již dříve objevených sedimentačních vrstev teď vědci prostřednictvím objektivů Curiosity pozorují nové útvary, které zatím neviděli. Patří mezi ně horniny protkané žilnatými vlákny, které jsou zřejmě složené vápenatých sulfátů, do nichž se Curiosity v nejbližších dnech pokusí vyvrtat díru a odebrat vzorky.

"Vědci v NASA jsou teď jako malé dítě v cukrárně", řekl Richard Cook, který má misi Curiosity na starosti v JPL. Kolem roveru je nespočet zajímavých cílů pro vědecký průzkum a Curiosity na nich zkouší své moderní vědecké přístroje. Kromě laseru a vrtání využívá rover také vlastní chemickou laboratoř, mikroskop a kamery s vysokým rozlišením.

Další zprávy z kategorie Curiosity

Rover Curiosity našel na Marsu horniny, které mohly vzniknout v zamrzlém jezeře

22. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity našel na Marsu horniny, které mohly vzniknout v zamrzlém jezeřeRover Curiosity od roku 2012 studuje horniny v kráteru Gale na Marsu. Některé z nich podle vědců mohly vzniknout v průběhu chladnějšího období, v jezeře pokrytém ledovou vrstvou. Zatím není zřejmé, zda to bylo při nějaké chladnější epizodě uprostřed teplejších období, nebo až poté, co planeta přišla o podstatnou část své atmosféry a výrazně se ochladila. Výsledky výzkumu byly publikovány v magazínu Nature Astronomy.

24. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity ztratil na krátko orientaci, po několika dnech zastavených operací je opět v provozuRobotický rover Curiosity se v minulém týdnu přestal správně orientovat v terénu na Marsu a zastavil pro jistotu své operace. Nešlo o nijak výraznou chybu, která byla navíc rychle opravena zásahem ze Země. Rover je nyní opět v provozu a dál zkoumá prostředí v kráteru Gale.

15. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity detekoval na Marsu sezónní změny v koncentraci kyslíku podobné jako u metanuTo, že je kyslík je součástí atmosféry Marsu, se ví už dlouho, jeho podíl tvoří asi 0,16 %. Z dlouhodobých měření roveru Curiosity však vyplývá, že během léta jeho podíl narůstá až na 1,4 %. Podobně narůstají také koncentrace metanu, ale zatím není ani u jednoho zřejmé, co takovou fluktuaci způsobuje.

12. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity na Marsu narazil na komplexní skálu, která zřejmě vznikla za přítomnosti větru a vodyRobotické vozítko Curiosity narazilo na Marsu na skálu tvořenou desítkami tenkých vrstev, které zřejmě vznikly v dynamickém prostředí v dávné minulosti planety. Tento útvar byl pojmenován Strathdon a rover pořídil množství jeho snímků, ze kterých následně vědci z NASA vytvořili detailní mozaiku. Lze na ní pozorovat zvlněné vrstvy materiálu, který podle vědců se zřejmě usazoval za přítomnosti větru i vody.

Rover Curiosity detekoval na Marsu zatím nejvyšší koncentraci metanu

26. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity detekoval na Marsu zatím nejvyšší koncentraci metanuV minulém týdnu se podařilo roveru Curiosity zachytit doposud nejvyšší koncentraci metanu: 21 částic na miliardu. NASA kvůli tomu změnila plány roveru na několik následujících dní, aby mohl tuto anomálii prošetřit. Zatím není zřejmé odkud se metan bere, jeho rychlý rozpad v atmosféře však naznačuje nedávný vznik. Metan na Zemi vzniká při interakci hornin s vodou, nebo biologickými procesy.

3. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity našel zatím největší koncentraci jílovitých hornin během svojí miseRover Curiosity se nedávno dostal do nové geologické oblasti, u které pozorování z oběžné dráhy napovídala, že by mohla obsahovat velké množství jílovitých hornin. Analýza vnitřku hornin pomocí vrtání nyní tyto závěry potvrdila, rover narazil na zatím největší koncentraci těchto hornin od začátku svojí mise. Vědci předpokládají, že tato oblast byla před miliardami let dnem jezera, na které se ukládaly vrstvy sedimentů.

Rover Curiosity vrtal poprvé v nové oblasti na povrchu Marsu

23. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity vrtal poprvé v nové oblasti na povrchu MarsuRobotické vozítko Curiosity před několika týdny opustilo region nazvaný Hřeben Very Rubinové (Vera Rubins Ridge) a dostalo se do nového regionu. Aktuálně se nachází v oblasti Clay-bearing Unit (jednotka s jílovitými horninami), kde byly ještě před přistáním roveru na Marsu detekovány jílovité horniny z oběžné dráhy. 6. dubna rover vyvrtal do jedné ze skal díru, aby zjistil, z čeho jsou horniny v tomto místě složeny.