Nová metoda pomůže změřit hmotnost výrazně většího množství černých děr

4. 2. 2013
Černé díry Galaxie ALMA

Dosavadní postupy při odhadování hmotnosti supermasivních černých děr výrazně limitovaly vědce v množství objektů, které takto bylo možné změřit. Nový postup, který pracuje s rychlostí pohybu molekul oxidu uhelnatého v akrečním disku černé díry, toto zřejmě brzy změní. Umožňuje totiž rozšířit řady kandidátů na supermasivní černé díry, u kterých bude možné změřit jejich gravitační vliv na disk hmoty kroužící kolem a zprostředkovaně také masu samotné černé díry.

ALMA (soustava teleskopů)

ALMA (soustava teleskopů) Atacama Large Millimeter/submillimeter Array je projekt, který vznikl spojením podobných vizí vědců z USA, Evropy a Japonska. Interferometr sestávající z 66 pohyblivých radioteleskopů bude z planiny Chajnantor v Chile zkoumat vesmír ve vlnových délkách milimeter a méně.

Supermasivní černé díry se nachází v centrech některých (možná všech) galaxií, jejich hmotnost však není jednoduché změřit. Za posledních 15 let se to podařilo u pouhých 60 objektů, ty ostatní jsou příliš daleko na určení jejich hmotnosti dosavadními postupy.

S novými teleskopy jako je například ALMA nyní vědci dokáží zachytit stopy molekul oxidu uhelnatého a změřit jejich rychlost při oběhu středu galaxie, kde se černá díra nachází. Z této informace jsou potom schopni odvodit jakou masu objekt v centru má. Díky tomuto novému postupu budou astronomové moci zvážit tisícovky dalších supermasivních černých děr, který byly doteď mimo dosah.

Astrofyzikové doufají, že jim nová data pomohou zjistit více o evoluci galaxií a o tom jakou roli v nich hrají supermasivní černé díry v jejich centrech.

4. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Gravitační vlny lidstvu odhalily první černou díru střední velikosti, vznikla kolizí menších černých děrVědcům se podařilo detekovat zatím nejmasivnější černou díru prostřednictvím gravitačních vln. Má hmotnost 142 Sluncí a vznikla při kolizi dvou menších černých děr. Jedná se o zatím nejtěžší známou černou díru v této kategorii. Podle nové studie v magazínu Physical Review Letters and Astrophysical Journal Letters vznikla jedna z původních černých děr této kolize také v kolizi.

16. 8. 2020 (novější než zobrazený článek)

Kolem černé díry v jádru Mléčné dráhy obíhá hvězda, která se pohybuje 8 % rychlosti světla V jádru naší galaxie dřímá supermasivní černá díra, kolem které obíhají stovky hvězd. Nejkratší oběžnou dráhu z nich má hvězda s označením S62, její přiblížení k černé díře způsobuje, že se pohybuje 8 % rychlosti světla. Tato rychlost ovlivňuje nejen oběžnou dráhu hvězdy, ale způsobuje také další efekty, například dilataci času.

26. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

Detekce zbytkové radiové galaxie by mohla vědcům napovědět o aktivitách supermasivních černých děrVědci z Jihoafrické republiky a Indie objevili pomocí teleskopu GMRT (Giant Metrewave Radio Telescope) novou zbytkovou radiovou galaxii. Jde o galaxii, která měla aktivní galaktické jádro (AGN), které produkovalo silné rádiové vlny, postupně se však jeho aktivita uklidnila a galaxie tak vstoupila do tzv. zbytkové fáze. Studiem těchto galaxií chtějí vědci pochopit celý cyklus života rádiových galaxií.

26. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Kolem černé díry v jádru naší galaxie rotují zdroje blikajícího radiového zářeníPomocí observatoře ALMA se astronomům podařilo identifikovat kvazi-periodické blikání v milimetrové vlnové délce, které vychází z těsné blízkosti supermasivní černé díry v jádru Mléčné dráhy. Jeho zdrojem jsou zřejmě hustější oblasti na vnitřní hraně rotujícího disku, který černou díru obklopuje.

Ve vzdálenosti tisíc světelných let byla nalezena zatím nejbližší černá díra

6. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Ve vzdálenosti tisíc světelných let byla nalezena zatím nejbližší černá díraAstronomové v našli v souhvězdí Dalekohledu na jižní obloze doposud neznámou černou díru, která se nachází pouhých 1 000 světelných let od Sluneční soustavy. Stala se tak nejbližší známou černou dírou. Studie popisující výzkum této černé díry vyšla ve vědeckém magazínu Astronomy and Astrophysics.

30. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Kolem jedné z nejmasivnějších známých černých děr obíhá ještě jedna menší - vědci ukázali jak kolem sebe tančíAstronomům se podařilo podrobně zmapovat vzájemný pohyb dvou supermasivních černých děr. V nesourodém páru extrémně masivní černé díry a menšího partnera dochází ke zdánlivě nepravidelným zábleskům detekovatelným ze Země. Nové simulace ukazují, že jde o krásnou synchronizaci pohybu dvou masivních těles.

29. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Masivní hvězda proletěla kolem černé díry a přišla o své vnější vrstvy, zůstal z ní jen bílý trpaslíkAstronomům se podařilo identifikovat hvězdu, která se přiblížila černé díře natolik, že přišla o podstatnou část své hmoty. Zůstalo z ní jen husté jádro, které nyní pozorují prostřednictvím rentgenových paprsků. Hvězdy se s černými dírami setkávají poměrně často, zřídka se však astronomům podaří pozorovat hvězdu, která takové setkání přežije.