Nejmenší objevená exoplaneta Kepler-37b je malá jako náš Měsíc

24. 2. 2013
Exoplanety Kepler (teleskop) Hvězdy

Vesmírný teleskop Kepler našel zatím nejmenší exoplanetu, která obíhá kolem hvězdy podobné našemu Slunci. Jde o planetu s označením Kepler-37b, která je zřejmě složena z Kamene a je jen o něco větší než náš Měsíc. Obíhá však tak moc blízko vlastní hvězdy, že teploty na jejím povrchu budou dosahovat 420 °C.

Kepler-37b - exoplaneta velká jako Měsíc

Kepler-37b - exoplaneta velká jako Měsíc - Exoplanety systému Kepler-37 srovnané podle velikosti s planetami sluneční soustavy.

Kepler-37 je hvězda typu G, má asi jen 80 % hmotnosti Slunce a zároveň má také nižší teplotu. Nachází se, podobně jako ostatní hvězdy sledované Keplerem, v souhvězdí Lyry a je vzdálená 210 světelných let. Kolem hvězdy obíhají nejméně tři planety, tři doposud objevené obíhají svou hvězdu blíž než Merkur obíhá Slunce.

Planeta Kepler-37c připomíná svou velikostí Venuši, svou hvězdu však oběhne za 21 dní. Největší planetou v systému je zřejmě Kepler-37d, která je zhruba 2x větší než Země. Naopak nejmenší planetou v systému hvězdy Kepler-37 je Kepler-37b, která je menší než jakákoliv planeta ve sluneční soustavě.

Aby mohli astronomové co nejpřesněji určit velikosti těchto vzdálených planet, využili k tomu postupu známého jako astroseismologie. Pracují při něm se zvukovými vlnami, které jsou generované pohybem hmoty pod povrchem hvězdy a díky kterým mohou zjistit více o vnitřní struktuře hvězdy. Kepler tyto vlny zachytí jako rychlé oscilování zářivosti hvězdy, Kepler-37 je nejmenší hvězda, u které byl tento postup využitý.

12. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli masivní exoplanetu, která oběhne svou hvězdu za pouhých 18 hodinNová exoplaneta byla odhalena při průzkumu NGTS (Next Generation Transit Survey), který probíhá v Čile z observatoře Paranal. Cílem NGTS je hledání exoplanet o velikosti mezi planetou Neptun a Země u zářivých hvězd. Nejčastěji však astronomové při svojí práci pozorují tzv. horké Jupitery, tedy masivní planety, které se nacházejí velmi blízko svým hvězdám. Nově objevená planeta NGTS-10b je dokonce ze známých horkých Jupiterů svojí hvězdě nejblíž.

Masivní exoplaneta u drobné hvězdy překvapila astronomy, je na svou hvězdu příliš velká

30. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli u blízkého červeného trpaslíka masivní planetu. Je sice menší než Jupiter, ale v porovnání s hmotností svojí hvězdy je obří. Je dokonce tak velká, že není zřejmé, jak mohla u drobné hvězdy vzniknout. Vědci totiž doposud uvažovali, že tak velké planety vznikají pouze u větších hvězd.

11. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

V atmosféře exoplanety K2-18b ve vzdálenosti 111 světelných let byla detekována vodní páraVědcům z Université de Montréal se podařilo pomocí Hubblova teleskopu detekovat vodní páru a možná i oblaka s kapalnou vodou v atmosféře exoplanety K2-18b ve vzdálenosti 111 světelných let. Jde o nejmenší podobné těleso, v jehož atmosféře se podařilo vodu nalézt. Voda byla v atmosférách exoplanet detekována už dříve, jednalo se ale zatím pouze o masivní plynné obry. Tentokrát jde o planetu pouze dvakrát větší než Země, která se navíc nachází v obyvatelné zóně svojí mateřské hvězdy.

První detekce draslíku v atmosféře exoplanety

6. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

První detekce draslíku v atmosféře exoplanetyTým astronomů vedený Enginem Kalesem detekoval chemický prvek draslík v atmosféře exoplanety. Jde o první takový případ, i když se výskyt tohoto prvku u exoplanet očekával už od začátku jejich studia. Tato konkrétní planeta už byla astronomy několikrát zkoumána, draslík však detekován nebyl, nebo nebyly výsledky přesvědčivé. Teprve za použití teleskopu LBT (Large Binocular Telescope) a instrumentu PEPSI (Potsdam Echelle Polarimetric and Spectroscopic Instrument) vědci získali dostatečně silný signál draslíku.

Unikátní exoplaneta na extrémně eliptické oběžné dráze kolem svojí hvězdy

29. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Unikátní exoplaneta na extrémně eliptické oběžné dráze kolem svojí hvězdyAstronomům se pomocí teleskopů Lick Observatory v Kalifornii a W. M. Keck na Havaji podařilo identifikovat exoplanetu s nezvyklou oběžnou dráhou - je výrazně eliptická. Kdyby se planeta pohybovala kolem Slunce, přibližovala by se Slunci na vzdálenost Marsu a v nejvzdálenějším bodě by byla dál než Neptun. Objekty s eliptickou dráhou sice ve sluneční soustavě existují, jde ale o malé planetky na okraji v Kuiperově pásu.

U blízké hvězdy Gliese 1061 byly objeveny hned tři nové exoplanety

26. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

U hvězdy Gliese 1061 ve vzdálenosti pouhých 12 světelných let našli astronomové hned tři nové exoplanety. Všechny tři jsou jen o něco větší než Země a nachází se v obyvatelné zóně hvězdy. K objevu byla použita metoda měření radiální rychlosti hvězdy, při které se sleduje gravitační vliv planet na hvězdu, kterou obíhají.

8. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Exoplaneta WASP 121b je tak blízko svojí hvězdě, že má šišatý tvar a přichází o svou atmosféruExoplaneta WASP 121b byla objevena už v roce 2015, nachází se u hvězdy o asi 40 % větší než Slunce ve vzdálenosti 854 světelných let. Tato planeta je o něco větší než Jupiter a obíhá svou hvězdu velmi blízko. Podle nových pozorování teleskopem Hubble dokonce tak blízko, že z ní hvězda svou gravitací vysává materiál a deformuje její tvar. Vědci tak mohou přímo pozorovat, jak planeta přichází o svou atmosféru, a dovědět se více o jejich vzniku a zániku.