Rover Curiosity zanalyzoval odebrané vzorky, hornina vznikla ve sladké vodě

14. 3. 2013
Curiosity Mars Voda ve vesmíru

Nálezy roveru Curiosity a dalších sond, které planetu Mars zkoumají, stále více napovídají tomu, že na planetě kdysi existovaly podmínky vhodné pro život. Posledním kouskem do miliony let staré skládačky je jílovitá hornina, kterou Curiosity analyzuje ve svých útrobách a která podle NASA vznikla v neutrální nebo mírně zásadité vodě.

Curiosity, vzorky hornin

Curiosity, vzorky hornin Vzorek horniny odebraný z díry, kterou rover Curiosity vyvrtal do sedimentačního kamene. Na rozdíl od povrchu Marsu a většiny objektů na něm, není vzorek červený, ale šedý.

"Curiosity odebrané vzorky hornin analyzuje ve svých laboratořích Sample Analysis at Mars (SAM) a Chemistry and Mineralogy (CheMin). Prášek, který byl v únoru odebrán z vyvrtané díry, podle vědců obsahuje síru, dusík, vodík, kyslík, fosfor a uhlík. Hlavní otázkou celé mise Curiosity je, zda Mars někdy na svém povrchu měl podmínky vhodné pro život, a podle NASA je odpověď stále jasnější "ano".

Jílovitá hornina, kterou Curiosity zkoumá, totiž měla podle vědců vzniknout v neutrální až mírně zásadité vodě, na rozdíl od předchozích analýz, které indikovaly velmi kyselou vodu. Takové prostředí je výrazně vhodnější pro bakterie a další potenciální život (alespoň takový, jak jej známe ze Země).

NASA chce s Curiosity zůstat v tomto místě, které nazývá Yellowknife Bay, ještě několik týdnů. Rover se aktuálně nachází na dně pradávné řeky, které poskytuje z hlediska geologického výzkumu unikátní příležitost prozkoumat, miliony let staré sedimenty a další horniny. Po prozkoumání Yellowknife Bay se Curiosity vydá směrem k centrální hoře kráteru Gale, Mt. Sharp.

12. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Japonská sonda MMX bude první, která pořídí snímky Marsu v 8K rozlišení, na Zemi je ale nepošleJaponská vesmírná agentura JAXA a vysílací společnost NHK společně vyvinou kameru s ultra-vysokým rozlišením pro vesmírnou misi MMX. Snímky Marsu a jeho měsíců pořízené v bezprecedentním rozlišení budou ale tak velké, že nebude možné je poslat zpět na Zemi. Sonda proto bude na Zemi posílat pouze zmenšené snímky a ty s největším rozlišením přiveze spolu se vzorky hornin na Zemi.

Zatmění Slunce na Marsu dokáže hýbat se seismometrem sondy InSight

10. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Zatmění Slunce na Marsu dokáže hýbat se seismometrem sondy InSightPodobně jako na Zemi, i na Marsu lze pozorovat zatmění Slunce, vypadá ale trochu jinak. Nečekaný zážitek zaznamenává při zatmění stacionární sonda InSight - při zakrytí Slunce měsícem Phobos se jeden z jejích instrumentů nečekaně naklání.

15. 8. 2020 (novější než zobrazený článek)

Loď, která veze na Mars rover Perseverance, úspěšně provedla korekci trajektorieCelkem je na cestě k Marsu plánováno 6 korekcí, které zajistí, že rover doletí k Marsu ve správný čas a na správné místo.

Na Marsu se znovu objevil dlouhý mrak, který zdánlivě vychází z jedné ze sopek

1. 8. 2020 (novější než zobrazený článek)

Na Marsu se znovu objevil dlouhý mrak, který zdánlivě vychází z jedné ze sopekNa snímcích Marsu z vesmírné sondy Mars Express s po dvou letech znovu objevil 1 800 kilometrů dlouhý mrak, který zdánlivě vychází ze sopky Arsia Mons. Žádná sopka na Marsu však není aktivní, mrak vzniká jiným než vulkanickým způsobem.

31. 7. 2020 (novější než zobrazený článek)

Proleťte se nad kráterem Jezero na Marsu, kam ve čtvrtek odletěla sonda s roverem PerseveranceVe čtvrtek odletěla do vesmíru raketa Atlas V s roverem Perseverance, který míří na Mars. Na sousední planetě přistane 18. února příštího roku v kráteru Jezero. Právě nad tímto místem se můžete proletět v novém videu poskládaném ze snímků z orbitální sondy Mars Express.

Rover Perseverance odletěl k Marsu, veze s sebou také malou helikoptéru

29. 7. 2020 (novější než zobrazený článek)

Rover Perseverance odletěl k Marsu, veze s sebou také malou helikoptéruRaketa Atlas V úspěšně vynesla do vesmíru kapsli, která dopraví k Marsu rover Perseverance (dříve označovaný jako Mars 2020). Ve 14:48 našeho času bylo potvrzeno oddělení kapsle od posledního stupně rakety. Kapsle, které zůstalo jméno Mars 2020, dopraví rover i s helikoptérou Ingenuity na Mars začátkem příštího roku.

8. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

Oběžná dráha jednoho z měsíců Marsu naznačuje dávnou existenci prstence kolem planetyVědci ze SETI institutu a Purdue University zjistili, že jediný způsob, jak vysvětlit sklon oběžné dráhy měsíce Deimos, je existence prstence kolem Marsu před miliardami let.