NASA hlásí objev dalších Zemi-podobných planet, obíhají hvězdu Kepler-62

19. 4. 2013
Exoplanety Kepler (teleskop) Hledání života

Pozorování vesmírným teleskopem Kepler přinesla další nové extrasolární planety, a podle NASA by mohlo jít o planety velmi podobné Zemi. Objev se točí kolem hvězdy Kepler-62 (2MASS J18525105+4520595), která se nachází ve vzdálenosti 1200 světelných let a má velikost zhruba dvou třetin Slunce. Kolem obíhá hned pětice planet, ze kterých dvě by měly být skalnaté a měly by se nacházet v takové vzdálenosti od mateřské hvězdy, která umožňuje existenci kapalné vody na jejich povrchu.

Exoplaneta KOI-961.03

Exoplaneta KOI-961.03 Ilustrace planetárního systému hvězdy KOI-961, která se nachází ve vzdálenosti 130 světelných let v souhvězdí Labutě. Kolem hvězdy obíhají tři malé exoplanety, z nichž KOI-961.03 je nejmenší a dosahuje velikost Marsu.

Podle Billa Boruckiho, který vede tým vědců pracujících s vesmírným teleskopem Kepler, jde o zatím nejlepší kandidáty na dvojče Země, které je pro astronomy hledající exoplanety svatým grálem. Planeta podobná Zemi by měla mít určité charakteristiky, aby na ní mohly být podobné podmínky. Mezi ně patří správná teplota, existence atmosféry a vhodné složení jak planety tak její atmosféry. Současné technologie nám však neumožňují detailnější pozorování této hvězdy, astronomové tedy musí pracovat s tím, co mají k dispozici.

Kepler planety hledá tak, že pozoruje hvězdy a hledá jejich slabé pohasnutí způsobené planetou přecházející mezi teleskopem a hvězdou. Astronomové takto nejen získají informaci, že tam exoplaneta skutečně je, ale mohou také poznat jak je velká, podle míry pohasnutí zářivosti hvězdy při přechodu planety. Zároveň mají informaci o tom, jak dlouho trvá na exoplanetě jeden rok, z čehož lze odhadnout její vzdálenost od hvězdy a tedy i podmínky, které na jejím povrchu panují.

Kepler-62e
Exoplaneta Kepler-62e je o asi 60 % větší než Země a obíhá na vnitřní hranici tzv. obyvatelné zóny hvězdy. Nachází se asi 0,4 AU od své hvězdy (1AU = vzdálenost Země-Slunce) a jeden rok na Kepler-62e trvá 122 dní. Za předpokladu, že má atmosféra planety podobné složení jako Země, by na ní mohly panovat příjemné teploty podobné subtropům na Zemi. Takové podmínky by také umožňovaly existenci množství kapalné vody.
Kepler-62f
Planeta f v systému hvězdy Kepler-62 je o 40 % větší než naše planeta, obíhá ve větší vzdálenosti než její sesterská planeta e (0,7 AU) a její rok trvá 267 dní. Teploty zde zřejmě budou o něco nižší, protože se nachází dále od hvězdy, na vnější hranici obyvatelné zóny. Planetární systém hvězdy Kepler-62 je vzdálený přes tisíc světelných let a detailní pozorování planet nejsou se současnými technologiemi možná. To, zda jsou planety obyvatelné, tedy není ani zdaleka jisté, ve skutečnosti není ani jisté to, zda jde o skalnaté planety, i když jejich stáří a velikost by tomu nasvědčovaly. Přesto jsou astronomové přesvědčeni, že jde o planety, které jsou Zemi velmi podobné a jsou na špičce žebříčku planet, které by mohly podporovat život na svém povrchu.

10. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

První pozorovaná velká exoplaneta v blízkosti bílého trpaslíka přichází o svou atmosféruVědecký tým vedený Borisem Gänsickem objevil první velkou exoplanetu obíhající bílého trpaslíka. Tato planeta je vystavena intenzivním hvězdným větrům a postupně přichází o svou atmosféru. Naznačuje to spektroskopická analýza světla hvězdy, podle které se v její blízkosti nachází chemické prvky nezvyklé pro bílé trpaslíky, za to poměrně časté u plynných obrů.

5. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nový teleskop JWST by mohl detekovat existenci atmosféry u exoplanet pomocí teplotyHned čtyři nové studie publikované v magazínu Astrophysical Journal, navrhují nový přístup v hledání atmosfér u exoplanet: pomocí měření teploty. Tento přístup je využitelný zejména u exoplanet obíhajících červené trpaslíky, kde je obyvatelná zóna tak blízko hvězdy, že planety v ní mají synchronní rotaci - tedy ukazují svojí hvězdě stále stejnou polokouli.

21. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená exoplaneta TOI-677b rozšířila ne příliš početné řady kategorie teplých JupiterůMezinárodní tým astronomů ohlásil objev nové exoplanety, kterou označili jako teplý Jupiter. Toto označení vychází z kategorie horkých Jupiterů, což jsou masivní exoplanety obíhající velmi blízko svým mateřským hvězdám. Nově objevená planeta TOI-677b obíhá v o něco větší vzdálenosti a teploty na ní nejsou tak vysoké jako u horkých Jupiterů.

Blízká exoplaneta LHS 3844b je více než dvakrát těžší než Země, zřejmě ale nemá žádnou atmosféru

12. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Exoplaneta LHS 3844b byla objevena v roce 2018 vesmírným teleskopem TESS u malého červeného trpaslíka ve vzdálenosti zhruba 49 světelných let. Má zhruba 2x větší hmotnost než Země a dalo by se tak očekávat, že má dostatečnou gravitaci, aby si udržela vlastní atmosféru. Zřejmě se však nachází příliš blízko svojí hvězdě, která ji o atmosféru připravila a připomíná tak spíše Merkur nebo Měsíc, které žádnou výraznou atmosféru nemají.

6. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Exoplaneta HD 203949b k překvapení vědců přežila nebezpečnou fázi svojí mateřské hvězdyVesmírnému teleskopu TESS se podařilo objevit další novou exoplanetu. Je osmkrát větší než Jupiter a obíhá hvězdu HD 203949 ve vzdálenosti 257 světelných let. Nejde však o obyčejnou planetu, obíhá totiž velmi blízko hvězdě, která prošla fází rudého obra, při které měla být zničena.

5. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové pozorují pohyb plynů v disku kolem mladé hvězdy, zřejmě jej způsobují rodící se exoplanetyDetailní pozorování observatoře ALMA přinesla první detekci pohybu plynů uvnitř protoplanetárního disku. V nové studii publikované v magazínu Nature vědci popisují kromě detekce pohybu plynů ve směru kolem hvězdy HD 163296 také pohyb nad a pod rovinu disku a směrem k hvězdě a od ní. Pohyb těchto plynů je s velkou pravděpodobností způsoben rodícími se exoplanetami.

4. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Pozorování z celého světa potvrdila existenci exoplanety pomocí vzácného jevu gravitační mikro čočkyV roce 2017 objevil amatérský astronom Tadashi Kojima z Japonska na noční obloze nezvyklý objekt. Následná pozorování potvrdila, že jde o mikro čočku, vzácný jev způsobený gravitací masivního objektu. V tomto konkrétním případě světlo od hvězdy vzdálené asi 2 600 světelných let proletělo na cestě k Zemi kolem hvězdy vzdálené asi 1 600 světelných let. Tento průlet světlo pozměnil natolik, že je možné objekt v blízkosti charakterizovat, a to se nyní podařilo pomocí výkonných teleskopů po celém světě. A kromě hvězdy zde vědci našli také planetu.