NASA hlásí objev dalších Zemi-podobných planet, obíhají hvězdu Kepler-62

19. 4. 2013
Exoplanety Kepler (teleskop) Hledání života

Pozorování vesmírným teleskopem Kepler přinesla další nové extrasolární planety, a podle NASA by mohlo jít o planety velmi podobné Zemi. Objev se točí kolem hvězdy Kepler-62 (2MASS J18525105+4520595), která se nachází ve vzdálenosti 1200 světelných let a má velikost zhruba dvou třetin Slunce. Kolem obíhá hned pětice planet, ze kterých dvě by měly být skalnaté a měly by se nacházet v takové vzdálenosti od mateřské hvězdy, která umožňuje existenci kapalné vody na jejich povrchu.

Exoplaneta KOI-961.03

Exoplaneta KOI-961.03 - Ilustrace planetárního systému hvězdy KOI-961, která se nachází ve vzdálenosti 130 světelných let v souhvězdí Labutě. Kolem hvězdy obíhají tři malé exoplanety, z nichž KOI-961.03 je nejmenší a dosahuje velikost Marsu.

Podle Billa Boruckiho, který vede tým vědců pracujících s vesmírným teleskopem Kepler, jde o zatím nejlepší kandidáty na dvojče Země, které je pro astronomy hledající exoplanety svatým grálem. Planeta podobná Zemi by měla mít určité charakteristiky, aby na ní mohly být podobné podmínky. Mezi ně patří správná teplota, existence atmosféry a vhodné složení jak planety tak její atmosféry. Současné technologie nám však neumožňují detailnější pozorování této hvězdy, astronomové tedy musí pracovat s tím, co mají k dispozici.

Kepler planety hledá tak, že pozoruje hvězdy a hledá jejich slabé pohasnutí způsobené planetou přecházející mezi teleskopem a hvězdou. Astronomové takto nejen získají informaci, že tam exoplaneta skutečně je, ale mohou také poznat jak je velká, podle míry pohasnutí zářivosti hvězdy při přechodu planety. Zároveň mají informaci o tom, jak dlouho trvá na exoplanetě jeden rok, z čehož lze odhadnout její vzdálenost od hvězdy a tedy i podmínky, které na jejím povrchu panují.

Kepler-62e
Exoplaneta Kepler-62e je o asi 60 % větší než Země a obíhá na vnitřní hranici tzv. obyvatelné zóny hvězdy. Nachází se asi 0,4 AU od své hvězdy (1AU = vzdálenost Země-Slunce) a jeden rok na Kepler-62e trvá 122 dní. Za předpokladu, že má atmosféra planety podobné složení jako Země, by na ní mohly panovat příjemné teploty podobné subtropům na Zemi. Takové podmínky by také umožňovaly existenci množství kapalné vody.
Kepler-62f
Planeta f v systému hvězdy Kepler-62 je o 40 % větší než naše planeta, obíhá ve větší vzdálenosti než její sesterská planeta e (0,7 AU) a její rok trvá 267 dní. Teploty zde zřejmě budou o něco nižší, protože se nachází dále od hvězdy, na vnější hranici obyvatelné zóny. Planetární systém hvězdy Kepler-62 je vzdálený přes tisíc světelných let a detailní pozorování planet nejsou se současnými technologiemi možná. To, zda jsou planety obyvatelné, tedy není ani zdaleka jisté, ve skutečnosti není ani jisté to, zda jde o skalnaté planety, i když jejich stáří a velikost by tomu nasvědčovaly. Přesto jsou astronomové přesvědčeni, že jde o planety, které jsou Zemi velmi podobné a jsou na špičce žebříčku planet, které by mohly podporovat život na svém povrchu.

8. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Exoplaneta WASP 121b je tak blízko svojí hvězdě, že má šišatý tvar a přichází o svou atmosféruExoplaneta WASP 121b byla objevena už v roce 2015, nachází se u hvězdy o asi 40 % větší než Slunce ve vzdálenosti 854 světelných let. Tato planeta je o něco větší než Jupiter a obíhá svou hvězdu velmi blízko. Podle nových pozorování teleskopem Hubble dokonce tak blízko, že z ní hvězda svou gravitací vysává materiál a deformuje její tvar. Vědci tak mohou přímo pozorovat, jak planeta přichází o svou atmosféru, a dovědět se více o jejich vzniku a zániku.

2. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop TESS objevil potenciálně obyvatelnou exoplanetu ve vzdálenosti 30 světelných letVesmírnému teleskopu TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) se podařilo objevit potenciálně obyvatelnou planetu u hvězdy Gliese 357 ve vzdálenosti zhruba 31 světelných let. Jedná se o třetí známou planetu u tohoto malého červeného trpaslíka a první, která se nachází v jeho obyvatelné zóně. Zároveň se jedná o nejbližší známou exoplanetu typu superzemě s možností kapalné vody na povrchu.

6. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

Exoplaneta Gliese 3470 b je první superzemí, u které bylo zjištěno složení atmosféryExoplaneta Gliese 3470 b se nachází u červeného trpaslíka Gliese 3470 ve vzdálenosti asi 96 světelných let. Jedná se o druh planety přezdívaný superzemě - skalnaté planety několikrát větší než Země a zároveň menší než plynní obři. Podobná planeta ve sluneční soustavě není, ale podle doposud objevených exoplanet se zdá, že by mohlo jít o běžný typ planet v naší galaxii. Vědcům se nyní s pomocí teleskopů Spitzer a Hubble podařilo poprvé zjistit složení atmosféry takové planety.

5. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli hvězdu s nepravidelným pohasínáním, které si zatím neumí vysvětlitZpravidla, když hvězda změní svou zářivost, znamená to, že se s ní něco děje, může jít o skvrny na jejím povrchu, nebo například erupce. Pokud její zářivost klesá, může to také znamenat, že ji obíhá exoplaneta, která právě zablokovala část světla hvězdy. Vědci však nyní identifikovali hvězdu HD 139139, která pohasíná vždy stejně, ale ve velmi nepravidelných intervalech. A nedokáží zatím vysvětlit, co toto chování může znamenat.

Teleskop TESS našel svou zatím nejmenší exoplanetu

30. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop TESS našel svou zatím nejmenší exoplanetuVesmírný teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) našel trojici exoplanet z nichž jedna má velikost mezi Zemí a Marsem. Hvězda, kterou planety obíhají, je blízký červený trpaslík L 98-59 ve vzdálenosti 34,6 světelných let. Žádná z těchto objevených planet se nicméně nenachází v obyvatelné zóně hvězdy. Planeta L 98-59b je nicméně zatím nejmenší objevená teleskopem TESS, který hledá exoplanety od loňského roku.

28. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

U blízké mladé hvězdy byl nalezen objekt, ze kterého by mohla vzniknout nová planetaAstronomové pracující s observatoří ALMA našli drobnou koncentraci prachu v disku kolem blízké mladé hvězdy TW Hydrae. Je pravděpodobné, že jde o zárodek budoucí exoplanety, šlo by tak o první podobný snímek. Planety podle astronomů vznikají právě v discích prachu kolem mladých hvězd. Zatím však není jisté, zda z detekovaného shluku hmoty nakonec vznikne planeta, nebo půjde pouze o dočasnou koncentraci prachu.

U blízké Teegardenovy hvězdy byly objeveny dvě nové exoplanety podobně velké jako Země

19. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teegardenova hvězda se nachází ve vzdálenosti zhruba 12,6 světelných let a doposud se o žádných planetách v její blízkosti nevědělo. Změnila to snaha mezinárodního týmu astronomů pracujících s teleskopem Calar Alto Observatory ve Španělsku. Podle nové studie publikované v magazínu Astronomy and Astrophysics obíhají hvězdu hned dvě planety, které jsou jen o něco větší než Země. Obě se nachází v obyvatelné zóně hvězdy, kde by se mohla držet voda v kapalném stavu.