Rover Opportunity narazil na Marsu na kámen, který potvrzuje mokrou historii rudé planety

9. 6. 2013
Opportunity Mars Geologie ve vesmíru

Malý rover Opportunity brázdí povrch Marsu už téměř neuvěřitelných deset let. Přestože na planetě už operuje jeho mnohem větší nástupce Curiosity, má Opportunity pořád co nabídnout. Zatím posledním objevem je jílovitý kámen přezdívaný Esperance, který měl podle analýzy projít obdobím, kdy byl v dlouhodobém kontaktu s vodou. Objev potvrzuje pozorování roveru Curiosity, který narazil na podobné minerály v kráteru Gale.

Opportunity, kámen Esperance

Opportunity, kámen Esperance Nahoře uprostřed snímku se nachází kámen nazvaný v NASA Esperance. Jeho složení naznačuje, že by kdysi dávno mohl být součástí říčního dna, kde jej tekoucí voda změnila natolik, že se teď liší od ostatních kamenů na suchém povrchu rudé planety.

Při analýze pomocí Alpha particle X-ray spektrometru, který má Opportunity na palubě, našli vědci zvýšený obsah hliníku a křemene a naopak snížený obsah vápníku a železa v porovnání s horninami, které rover analyzoval při dosavadním průběhu mise. To vede vědce k závěru, že hornina musela projít intenzivní proměnou způsobenou vystavením tekuté vodě.

Opportunity na Marsu
Podobných důkazů o dávné existenci kapalné vody na Marsu se objevuje stále více, dnes by se však voda kvůli příliš nízkému tlaku nedokázala na povrchu udržet a odpařila by se. Vědci však uvažují o možnosti existence kapalné vody pod povrchem planety nebo uvnitř minerálů. Dřívější mise odhalily velké rezervoáry vody pod polárními čepičkami ve formě ledu, který se v letním období vypařuje do atmosféry a v zimě se opět zamrzá, celý proces však probíhá bez kapalného stádia. Průzkum Marsu nadále probíhá a k americkým roverům Opportunity a Curiosity přibudou v roce 2016 a 2018 evropské sondy z mise ExoMars - statický modul, pohyblivý rover a orbitální družice. Už v příštím roce doletí k Marsu také orbitální sonda NASA Maven (Mars Atmosphere and Volatile EvolutioN), která ze Země odletí už letos v listopadu a bude zkoumat tenkou atmosféru rudé planety.

Další zprávy z kategorie Opportunity

28. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Poslední pokusy o oživení Opportunity k výsledku nevedly, mise roveru je tak zřejmě u konceRover Opportunity se naposledy ozval 10. června loňského roku. Jen pár dní na to byl pohlcen globální písečnou bouří, která obklopila celou planetu, a od té doby mlčí. Je pravděpodobné, že byl v bouři poškozen, nebo jsou jeho solární panely pokryté vrstvou materiálu a nemohou generovat novou energii pro přístroje na palubě. NASA vyslala k Opportunity na 600 příkazů, kterými se pokoušela rover probudit, žádný z nich ale k probuzení nevedl.

Globální bouře na Marsu se už začíná uklidňovat, Opportunity však stále mlčí

20. 8. 2018 (novější než zobrazený článek)

Globální bouře na Marsu se už začíná uklidňovat, Opportunity však stále mlčíMalý rover Opportunity byl naposledy v kontaktu se Zemí 10. července, poté bouře zahalila Slunce a solární panely roveru nemohou vyrábět dostatek energie. Podle vědců už dochází k uklidňování bouře - více prachu se usazuje na povrch než dostává do atmosféry. Operátoři mise tak nyní nedočkavě čekají, jestli Opportunity dokáže nabít své baterie, zahřát přístroje a zavolat na Zemi.

Globální prachová bouře na Marsu přetrvává, zřejmě potrvá několik měsíců než se prach usadí

22. 7. 2018 (novější než zobrazený článek)

Planeta Mars je aktuálně téměř celá zahalená prachem, který zvedla bouře po celém jejím povrchu. Je to unikátní příležitost prozkoumat, co se děje při takovém počasí v atmosféře i na povrchu sousední planety. Na oběžné dráze je několik orbitálních sond a na povrchu pracuje rover Curiosity, který vše zkoumá zblízka. Naopak rover Opportunity musel své operace přerušit, protože prach zastínil sluneční paprsky, které nabíjí její baterie přes solární panely.

Rozlehlá písečná bouře na Marsu pohltila rover Opportunity

11. 6. 2018 (novější než zobrazený článek)

Rozlehlá písečná bouře na Marsu pohltila rover OpportunityVelká písečná bouře zuří v oblasti, kde se aktuálně nachází malý rover Opportunity. Jeho operace jsou na rozdíl od novějšího a většího roveru Curiosity závislé na energii ze solárních panelů, a tak nyní vyčkává až se opět vyjasní, vědecké operace jsou pozastaveny. Vědci doufají, že po písečné bouři na panelech nezůstane moc velká vrstva prachu, která by zabránila generování nové elektřiny. Rover Opportunity je na Marsu od roku 2004 a zažil už i větší bouře.

3. 9. 2014 (novější než zobrazený článek)

Opportunity má problémy se svým operačním systémem, operátoři chtějí vozítku zformátovat paměťStále častější problémy s během softwaru, který ovládá robotické vozítko Opportunity na Marsu, vedou operátory mise z JPL k nutnosti jej na dálku zformátovat. Opportunity funguje už více než deset let a jeho paměť už není co bývala, na disku se vyskytují poškozená místa, která jsou podle vědců příčinou častých automatických restartů. Jen za poslední měsíc došlo k 12 automatickým restartům, které zdržují výzkumnou práci Opportunity.

Rover Opportunity drží nový rekord v ujeté vzdálenosti mimo planetu Zemi

30. 7. 2014 (novější než zobrazený článek)

Rover Opportunity drží nový rekord v ujeté vzdálenosti mimo planetu ZemiBěhem deseti let strávených na Marsu dokázalo robotické vozítko Opportunity ujet úctyhodných 40 kilometrů. Z původní několikaměsíční mise se díky výdrži roveru stala dlouhá cesta na několik let a Opportunity ještě pořád pracuje a posílá nové snímky z povrchu Marsu. Dosavadní rekord držel sovětský rover Lunochod 2, který na Měsíci urazil v 70. letech 39 kilometrů.

Rover Opportunity poslal z Marsu snímky doposud neznámých geologických útvarů

18. 9. 2012

Rover Opportunity poslal z Marsu snímky doposud neznámých geologických útvarůJedna z fotografií, které poslal rover Opportunity z Marsu zpátky na Zemi, vědce zaujala, našli na ní totiž něco, co zatím nedokážou jednoznačně vysvětlit. Jde o malé sférické objekty, rozeseté po výchozu vrstvy nazvaném Kirkwood a rover Opportunity měl možnost je detailně prozkoumat.