Astronomové našli exoplanetu, která obíhá velmi daleko od své mateřské hvězdy

20. 6. 2013
Exoplanety Hubble

Ve dvakrát větší vzdálenosti než obíhá Pluto Slunce. Tak daleko se nachází škvíra v akrečním disku kolem hvězdy TW Hydrae, která podle astronomů naznačuje, že zde dochází k formování nové exoplanety. Celých 80 AU (tedy 80x větší vzdálenost, než ve které obíhá Země Slunce) dělí mezeru v akrečním disku plynů a drobných částeček od mladé centrální hvězdy TW Hydrae, která je stará pouhých 5-10 milionů let (například Slunce září už více než 4 miliardy let).

Akreční disk u hvězdy TW Hydrae

TW Haydrae je malá a mladá hvězda (dosahuje asi poloviny masy Slunce) v souhvězdí Hydry, její protoplanetární disk však přitahuje pozornost astronomů, jde totiž o nejbližší hvězdný systém, kde mohou formování planet pozorovat "živě". Hvězda se nachází ve vzdálenosti 176 světelných let od Slunce, takže ve skutečnosti vidí teleskop Hubble tento hvězdný systém tak, jak vypadal před 176 lety.

Mezera v akrečním disku vzniká v momentě, kdy se na tomto místě zrodí planeta, která svou gravitací akumuluje materiál z disku a postupně tak čistí svou vlastní oběžnou dráhu od ostatních objektů. Pozorovaná mezera u TW Hydrae by mohla odpovídat objektu o šesti až třicetinásobku masy Země.

Dosavadní teorie ale mají s formováním planety tak daleko od její mateřské hvězdy. "Je překvapující, že nacházíme planetu s masou 5-10 % Jupitera formující se tak daleko, planety by měly vznikat mnohem blíže. Ve všech scénářích formace planet je složité je  nastavit tak, aby vznikla tak malá planeta tak daleko od tak malé hvězdy." řekla Alycia Weinberger z Carnegie Institutu, která se podílela na studii publikované v Astrophysical Journal.

10. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

První pozorovaná velká exoplaneta v blízkosti bílého trpaslíka přichází o svou atmosféruVědecký tým vedený Borisem Gänsickem objevil první velkou exoplanetu obíhající bílého trpaslíka. Tato planeta je vystavena intenzivním hvězdným větrům a postupně přichází o svou atmosféru. Naznačuje to spektroskopická analýza světla hvězdy, podle které se v její blízkosti nachází chemické prvky nezvyklé pro bílé trpaslíky, za to poměrně časté u plynných obrů.

5. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nový teleskop JWST by mohl detekovat existenci atmosféry u exoplanet pomocí teplotyHned čtyři nové studie publikované v magazínu Astrophysical Journal, navrhují nový přístup v hledání atmosfér u exoplanet: pomocí měření teploty. Tento přístup je využitelný zejména u exoplanet obíhajících červené trpaslíky, kde je obyvatelná zóna tak blízko hvězdy, že planety v ní mají synchronní rotaci - tedy ukazují svojí hvězdě stále stejnou polokouli.

21. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená exoplaneta TOI-677b rozšířila ne příliš početné řady kategorie teplých JupiterůMezinárodní tým astronomů ohlásil objev nové exoplanety, kterou označili jako teplý Jupiter. Toto označení vychází z kategorie horkých Jupiterů, což jsou masivní exoplanety obíhající velmi blízko svým mateřským hvězdám. Nově objevená planeta TOI-677b obíhá v o něco větší vzdálenosti a teploty na ní nejsou tak vysoké jako u horkých Jupiterů.

Blízká exoplaneta LHS 3844b je více než dvakrát těžší než Země, zřejmě ale nemá žádnou atmosféru

12. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Exoplaneta LHS 3844b byla objevena v roce 2018 vesmírným teleskopem TESS u malého červeného trpaslíka ve vzdálenosti zhruba 49 světelných let. Má zhruba 2x větší hmotnost než Země a dalo by se tak očekávat, že má dostatečnou gravitaci, aby si udržela vlastní atmosféru. Zřejmě se však nachází příliš blízko svojí hvězdě, která ji o atmosféru připravila a připomíná tak spíše Merkur nebo Měsíc, které žádnou výraznou atmosféru nemají.

6. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Exoplaneta HD 203949b k překvapení vědců přežila nebezpečnou fázi svojí mateřské hvězdyVesmírnému teleskopu TESS se podařilo objevit další novou exoplanetu. Je osmkrát větší než Jupiter a obíhá hvězdu HD 203949 ve vzdálenosti 257 světelných let. Nejde však o obyčejnou planetu, obíhá totiž velmi blízko hvězdě, která prošla fází rudého obra, při které měla být zničena.

5. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové pozorují pohyb plynů v disku kolem mladé hvězdy, zřejmě jej způsobují rodící se exoplanetyDetailní pozorování observatoře ALMA přinesla první detekci pohybu plynů uvnitř protoplanetárního disku. V nové studii publikované v magazínu Nature vědci popisují kromě detekce pohybu plynů ve směru kolem hvězdy HD 163296 také pohyb nad a pod rovinu disku a směrem k hvězdě a od ní. Pohyb těchto plynů je s velkou pravděpodobností způsoben rodícími se exoplanetami.

4. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Pozorování z celého světa potvrdila existenci exoplanety pomocí vzácného jevu gravitační mikro čočkyV roce 2017 objevil amatérský astronom Tadashi Kojima z Japonska na noční obloze nezvyklý objekt. Následná pozorování potvrdila, že jde o mikro čočku, vzácný jev způsobený gravitací masivního objektu. V tomto konkrétním případě světlo od hvězdy vzdálené asi 2 600 světelných let proletělo na cestě k Zemi kolem hvězdy vzdálené asi 1 600 světelných let. Tento průlet světlo pozměnil natolik, že je možné objekt v blízkosti charakterizovat, a to se nyní podařilo pomocí výkonných teleskopů po celém světě. A kromě hvězdy zde vědci našli také planetu.