Astronomové našli exoplanetu, která obíhá velmi daleko od své mateřské hvězdy

20. 6. 2013
Exoplanety Hubble

Ve dvakrát větší vzdálenosti než obíhá Pluto Slunce. Tak daleko se nachází škvíra v akrečním disku kolem hvězdy TW Hydrae, která podle astronomů naznačuje, že zde dochází k formování nové exoplanety. Celých 80 AU (tedy 80x větší vzdálenost, než ve které obíhá Země Slunce) dělí mezeru v akrečním disku plynů a drobných částeček od mladé centrální hvězdy TW Hydrae, která je stará pouhých 5-10 milionů let (například Slunce září už více než 4 miliardy let).

Akreční disk u hvězdy TW Hydrae

TW Haydrae je malá a mladá hvězda (dosahuje asi poloviny masy Slunce) v souhvězdí Hydry, její protoplanetární disk však přitahuje pozornost astronomů, jde totiž o nejbližší hvězdný systém, kde mohou formování planet pozorovat "živě". Hvězda se nachází ve vzdálenosti 176 světelných let od Slunce, takže ve skutečnosti vidí teleskop Hubble tento hvězdný systém tak, jak vypadal před 176 lety.

Mezera v akrečním disku vzniká v momentě, kdy se na tomto místě zrodí planeta, která svou gravitací akumuluje materiál z disku a postupně tak čistí svou vlastní oběžnou dráhu od ostatních objektů. Pozorovaná mezera u TW Hydrae by mohla odpovídat objektu o šesti až třicetinásobku masy Země.

Dosavadní teorie ale mají s formováním planety tak daleko od její mateřské hvězdy. "Je překvapující, že nacházíme planetu s masou 5-10 % Jupitera formující se tak daleko, planety by měly vznikat mnohem blíže. Ve všech scénářích formace planet je složité je  nastavit tak, aby vznikla tak malá planeta tak daleko od tak malé hvězdy." řekla Alycia Weinberger z Carnegie Institutu, která se podílela na studii publikované v Astrophysical Journal.

25. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

U mladé hvězdy ve vzdálenosti 30 světelných let byla objevena exoplaneta velikosti NeptunuU mladé hvězdy AU Microscopii (AU Mic) se nachází exoplaneta AU Mic b o velikosti planety Neptun. V blízkosti Slunce je známo jen pár exoplanet obíhajících velmi mladou hvězdu. Tento nový objev umožní astronomům studii evoluce mladých hvězdných systémů, což jim na oplátku napoví, jak mohly vzniknout planety ve sluneční soustavě.

Astronomové potvrdili existenci exoplanety u sousední hvězdy

2. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové potvrdili existenci exoplanety u sousední hvězdyPomocí přístroje ESPRESSO na teleskopu VLT se vědcům podařilo potvrdit existenci exoplanety Proxima Centauri b. Jde o nejbližší potvrzenou exoplanetu sluneční soustavě, která má navíc velikost podobnou Zemi, a vědce tedy velmi zajímá. Zároveň také změřili její parametry s vysokou přesností.

21. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové potvrdili existenci dvou velkých nově zrozených exoplanet u hvězdy PDS 70Mladá hvězda PDS 70 je obklopena protoplanetárním diskem, ve kterém astronomové pozorují jak se rodí nové planety. Už v roce 2018 se s pomocí teleskopu VLT podařilo zachytit objekty v disku, které připomínají rodící se exoplanety. Jejich existenci se nyní podařilo potvrdit pomocí teleskopu W. M. Keck.

14. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Sklon oběžných drah exoplanet v systému TRAPPIST-1 není příliš odchýlený od rotace hvězdyAstronomům z Tokyo Institute of Technology se podařilo změřit rotaci hvězdy TRAPPIST-1, kolem které obíhá hned několik planet podobných Zemi. Vědci zjistili, že osa, kolem které rotuje hvězda, je podobná jako osy rovin, ve kterých obíhají hvězdu její planety, podobně jako je tomu u sluneční soustavy. Planetární systém TRAPPIST-1 astronomy velmi zajímá, obsahuje totiž zatím nejvíce objevených exoplanet, z nichž jsou všechny podobně velké jako Země.

13. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

U hvězdy Kepler-88 s unikátní rezonancí exoplanet byla objevena nová masivní planetaS pomocí teleskopu W.M. Keck Observatory na Havaji se astronomům podařilo objevit třetí exoplanetu u hvězdy Kepler-88. Jde nyní o největší planetu u této hvězdy ve vzdálenosti 1 200 světelných let, která je přírůstkem do planetárního systému s výjimečnou rezonancí planet, kde masivnější planeta ovlivňuje délku roku u menší z planet.

Obloha exoplanety WASP-79b má zřejmě žlutou barvu a obsahuje železo

12. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Obloha exoplanety WASP-79b má zřejmě žlutou barvu a obsahuje železoNový výzkum ukazuje, že horký jupiter WASP-79b s železem ve svojí atmosféře má nažloutlou atmosféru. Astronomové prozkoumali tuto planetu ve vzdálenosti 780 světelných let pomocí teleskopů Hubble a Magellan II. Výzkum ukázal, že v její atmosféře nedochází k Rayleighovu rozptylu, který způsobuje modrou oblohu na Zemi. Tuto situaci vědci zatím ještě u žádné planety nepozorovali.

6. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Jedna z prvních přímo pozorovaných exoplanet byla zničena v kolizi s jiným tělesemObjev exoplanety Fomalhaut b byl ohlášen už v roce 2008, šlo o jednu z prvních planet identifikovaných mimo sluneční soustavu. Z nových pozorování se však tato exoplaneta vytratila a podle nové studie ani nikdy pozorována nebyla. Šlo totiž zřejmě o oblak prachu, který je následkem nedávné kolize.