Na Io, měsíci Jupitera, právě zuří jedna z největších pozorovaných sopečných erupcí

28. 8. 2013
Jupiter Geologie ve vesmíru Io

Nedávná pozorování planety Jupiter odhalila nezvykle velkou erupci na jednom z jejích větších měsíců - Io. Io je nejaktivnější těleso ve sluneční soustavě, povrch toho to měsíce je neustále přetvářen lávou, která vytéká z jícnů nespočtu sopek. 15. srpna však astronomka Imke de Pater zachytila novou vulkanickou aktivitu, a navíc v regionu, kde dříve pozorována nebyla.

Io, měsíc planety Jupiter

Io, měsíc planety Jupiter Měsíc Io je sopečně nejaktivnější těleso ve sluneční soustavě. Jeho povrch je pokryt sopkami a materiálem, který z nich pochází.

Dění u planety Jupiter můžeme sledovat pouze výkonnými dalekohledy na Zemi, aktuálně totiž není u největší planety solárního systému žádná aktivní sonda. Imke de Pater ke svým pozorováním využívá teleskop Keck II na Havaji, který jí dokáže dění na vzdáleném měsíci přiblížit.

Aktuální erupce podle její objevitelky rozhodně patří mezi 10 největších, které kdy byly na Io pozorovány. Erupce pokrývá plochu 30 km2 a nachází se v regionu Rarog patera. Tento region byl pozorován už dříve při misi Galileo, dnes pozorované aktivity ale zdaleka nedosahoval.

Měsíc Io je obětí masivní gravitace planety Jupiter, která na něj neustále působí vytváří masivní slapové jevy. Jejich výsledkem je sopečná aktivita, která neustále přeměňuje povrch tohoto malého tělesa a která zřejmě stojí i za touto poslední masivní erupcí.

Další zprávy z kategorie Jupiter

28. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Velká červená skvrna na Jupiteru jen tak nezmizí - její smršťování je dočasné a neznamená její konecVědci dlouhodobě sledují velkou červenou bouři v atmosféře planety Jupiter a zkoumají její změny a postupné zmenšování. Podle Philipa Marcuse z University of California, který atmosféru planety dobře zná, však bouře přetrvá, protože žádný z pozorovaných jevů nesouvisí s jejím zánikem.

19. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

V okolí měsíce Europa se nachází molekuly vody, objev podporuje teorii o existenci gejzírů na jejím povrchuVědcům se s pomocí teleskopu W. M. Keck Observatory na Havaji podařilo poprvé detekovat molekuly vody v bezprostředním okolí Europy, jednoho ze čtyř velkých měsíců planety Jupiter. Vědci předpokládají přítomnost oceánu pod povrchem tohoto měsíce a v posledních letech se objevuje také evidence podporující existenci gejzírů na jeho povrchu.

20. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Objekt, který se v srpnu srazil s planetou Jupiter, byl zřejmě z kamene a železaAnalýza záblesku, který byl detekován v srpnu v atmosféře planety Jupiter, ukazuje na srážku se skalnatou planetkou obsahující také železo. Při události byla uvolněna zhruba polovina energie jako při rozpadu meteoru v atmosféře nad ruským městem Čejlabinsk v roce 2013. Závěry analýzy byly prezentovány na EPSC-DPS setkání v Ženevě.

19. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Planetka Orus, která je jedním z cílů mise Lucy, byla poprvé pozorována při zákrytuMise Lucy, která má za cíl zkoumat trojany planety Jupiter, odletí na svou cestu už za dva roky. O šesti planetkách, které navštíví, toho však není příliš známo, NASA proto vyzvala vědeckou komunitu i běžné nadšence, aby se o nich pokusili dozvědět co nejvíce. A přesně to se povedlo při přechodu planetky Orus před vzdálenou hvězdou.

Evropská sonda k Jupiteru a jeho měsícům se už staví, letět by měla v roce 2022

5. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

S planetou Jupiter se ve středu srazil neznámý objekt

11. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

S planetou Jupiter se ve středu srazil neznámý objektAmatérský astronom Ethan Chappel zachytil svým teleskopem ve středu 7. srpna záblesk v atmosféře planety Jupiter. Pravděpodobně šlo o malou planetku, která byla zachycena gravitací plynného obra a shořela v jeho atmosféře. Vědci nyní doufají, že střet zachytil i jiný astronom, aby mohli zjistit více informací o objektu, který se s planetou srazil.

Za jedenáctiletým slunečním cyklem stojí podle nové studie pohyb tří planet

5. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Za jedenáctiletým slunečním cyklem stojí podle nové studie pohyb tří planetKaždých jedenáct let prochází Slunce cyklem, během kterého nastává solární minimum a solární maximum - období snížené a zvýšené sluneční aktivity. Vědci nyní přišli na to, co by tento cyklus mohlo způsobovat, a k jejich překvapení nejde o vnitřní procesy hvězdy, ale o planety, které ji obíhají. Konkrétně o Venuši, Zemi a Jupiter, které mají ovlivňovat atmosféru Slunce, když se jednou za jedenáct let seřadí do řady a spojí své gravitační síly.