Japonsko úspěšně otestovalo moderní raketu a vypustilo na oběžnou dráhu unikátní teleskop

15. 9. 2013
Japonsko Rakety Teleskopy Venuše Jupiter

V sobotu poprvé vyletěla do vesmíru nová high-tech raketa Epsilon z japonského ostrova Kjúšú. Jejím nákladem je malý teleskop, který bude mít za úkol zkoumat po dobu jednoho roku atmosféry Venuše, Marsu a Jupitera v ultrafialovém světle. Nová lehká raketa využívá automatických procesů palubního počítače ke snížení nákladů na lety do vesmíru.

Magnetické pole planet

Magnetické pole planet - V případě Země je magnetické pole generováno roztaveným rotujícím jádrem, je poměrně silné a dobře chrání planetu planetu před slunečními větry. Naproti tomu u Venuše (nahoře) je magnetické pole pouze indukované a vytváří za planetou magnetický ocas. V tomto regionu dochází k podobným jevům jako u Země, jsou však několikrát menší díky nižší intenzitě magnetického pole.

Raketa Epsilon
Třístupňová raketa Epsilon (dříve označovaná jako Advanced Solid Rocket) je nástupcem robustnějších raket M-V, které byly v roce 2006 vyřazeny z provozu. Oproti svému předchůdci má poloviční náklady na start (38 milionů dolarů) a potřebuje k obsluze při startu pouhých 8 lidí (raketa M-V potřebovala 150 lidí). Takto výrazné snížení nákladů i potřebného personálu bylo umožněné novým AI, které samo kontroluje stav rakety před startem a upozorňuje na případné problémy s raketou.
  • Nosnost: 1200 kg (oběžná dráha nižší jak 500 km) - 450 kg (vyšší oběžná dráha)
  • Rozměry: 2,5 metru v průměru, 24,4 metrů na výšku)
  • Váha: 91 tun
Teleskop Hisaki
Po asi hodině letu se od rakety ve výšce 1100 kilometrů oddělil její vědecký náklad - ultrafialový teleskop Hisaki (označovaný také jako SPRINT-A, Spectroscopic Planet Observatory for Recognition of Interaction of Atmosphere). Družice o váze 340 kilogramů je vybavena spektrografem, který analyzuje ultrafialovou část elektromagnetického spektra a bude pozorovat magnetosféry a atmosféry planet ve sluneční soustavě. Ultrafialové záření je možné zkoumat pouze z oběžné dráhy, protože atmosféra Země jej nepropustí k povrchu. Teleskop Hisaki bude moci díky svému vybavení pozorovat interakci slunečních větrů jednak s atmosférami planet, které nemají příliš silné magnetické pole - Venuše a Mars, a také s těmi, které mají masivní magnetosféru - Jupiter.

Další zprávy z kategorie Japonsko

V sobotu vyletěla na hranici vesmíru první japonská soukromá raketa MOMO-3

5. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Japonská raketa MOMO-3 v sobotu při testovacím letu překonala výšku 100 kilometrů - mezinárodně uznávanou hranici vesmíru - a stala se tak prvním soukromým nosičem vyvinutým v Japonsku. Raketu vyvíjí společnost Interstellar Technology Inc. (Interstellar Technologies). založená v roce 2013 s kosmodromem Taiki na ostrově Hokaido.

Japonsko chce mít v roce 2029 na Měsíci rover pro astronauty, vyrobí ho Toyota

12. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Japonsko chce mít v roce 2029 na Měsíci rover pro astronauty, vyrobí ho ToyotaJaponská vesmírná agentura JAXA dnes oznámila, že se domluvila se společností Toyota na vývoji nového lunárního roveru pro astronauty. Nepůjde tedy o malé automatické rovery, které známe z Marsu ale řiditelné vozidlo s prostorem pro posádku. Rover má na Měsíci přistát za deset let a umožnit cestování dvojici astronautů až do vzdálenosti 10 tisíc kilometrů. Posádka běžce mít k dispozici až 13 metrů krychlových prostoru a bude se ve vozidle moci pohybovat bez skafandru.

18. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

V atmosféře Venuše byly objeveny doposud neznámé struktury, které se na jiných planetách neobjevujíJaponská vesmírná sonda Akatsuki objevila v atmosféře Venuše pruhy oblaků, které se táhnou tisíce kilometrů a jsou symetrické na severní i jižní polokouli planety. Podobný úkaz se zatím na žádné jiné planetě nepodařilo pozorovat. Nové struktury v oblacích se objevily na infračervených snímcích z orbitální sondy a také na počítačových simulacích vycházejících z reálných pozorování naší sousední planety.

1. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Experimentální návratový modul japonské vesmírné agentury úspěšně dopadl do oceánu11. listopadu dopadl do Pacifiku testovací návratový modul vypuštěný z ISS několik dní předtím. Jde o první podobný pokus japonské vesmírné agentury JAXA, který umožní dopravu experimentů z paluby orbitální stanice zpět na Zemi. Kromě nákladních lodí Dragon a vesmírných lodí Sojuz zatím neexistuje žádná cesta pro vědecké experimenty ze stanice, všechna ostatní plavidla, která k ISS létají, totiž při odletu shoří v atmosféře.

Přistání sondy Hayabusa2 na planetce Ryugu bylo o několik měsíců odloženo

11. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Přistání sondy Hayabusa2 na planetce Ryugu bylo o několik měsíců odloženoJaponská vesmírná sonda Hayabusa2 přistane na planetce Ryugu o několik měsíců později, než se původně plánovalo. Oznámila to japonská vesmírná agentura JAXA ve čtvrtek. Jako hlavní příčinu uvedla drsný terén, který se na povrchu Ryugu vyskytuje, který přistání komplikuje. Aktuálně je přiblížení k planetce plánováno na leden 2019, sonda bude planetku obíhat až do prosince příštího roku. Hayabusa2 by se měla přiblížit povrchu planetky natolik, aby mohla posbírat vzorky hornin, které má v roce 2020 dovézt zpátky na Zemi.

27. 9. 2018 (novější než zobrazený článek)

Robotické moduly vypuštěné sondou Hayabusa2 poslaly detailní snímky povrchu RyuguRobotické moduly, které už od minulého týdne zkoumají povrch planetky Ryugu zblízka, poslaly na Zemi detailní snímky. Můžete se v nich přenést na planetku, která má na šířku pouhých několik set kilometrů a má být podle vědců zakonzervovaným prostředím, které ve sluneční soustavě panovalo v jejích začátcích. Rover-1A a Rover-1B byly vypuštěny mateřskou sondou Hayabusa2, která k ní dorazila před několika měsíci.

Sonda Hayabusa2 vypustila na povrch planetky Ryugu dva malé poskakující roboty

23. 9. 2018 (novější než zobrazený článek)

Sonda Hayabusa2 vypustila na povrch planetky Ryugu dva malé poskakující robotyV sobotu se japonská vesmírná sonda Hayabusa2 přiblížila planetce Ryugu na 55 metrů, aby vypustila kontejner MINERVA-II1 se dvěma malými roboty. Poté se opět vrátila na svou standardní oběžnou dráhu kolem planetky ve výšce asi 20 kilometrů od povrchu. Roboti mezitím úspěšně přistáli na povrchu planetky a začali zkoumat její povrch zblízka.