NASA hledá návrhy na vědecké přístroje, které by dokázaly zkoumat oceán pod povrchem Europy

16. 7. 2014
Europa Jupiter JUICE Juno

NASA připravuje podklady pro misi k Europě, měsíci planety Jupiter. Přípravy jsou na samotném počátku a ještě ani není zřejmé, zda bude sonda kolem Europy kroužit, prolétat, nebo na ní dokonce přistane. NASA zveřejnila žádost na zaslání návrhů vědeckých instrumentů, které by byly na palubě robotické sondy jejímž úkolem bude Europu zkoumat. Mise k Europě je snem všech astrobiologů, pod povrchem tohoto ledového měsíce se totiž ukrývá globální oceán a nikdo neví co v sobě ukrývá.

Europa

Europa Europa je jeden ze čtyř velkých (galileových) měsíců planety Jupiter a jen o něco menší než náš Měsíc. Pod ledovou slupkou tohoto měsíce se ukrývá oceán, větší než všechny oceány na zemi dohromady. Vědci se domnívají, že gravitace Jupitera a dvou dalších měsíců vytváří gravitační efekt, který deformuje Europu a vede k zahřívání jejího nitra.

Žádná mise však ještě není na pořadu dne, nemá žádné jméno, ani časový horizont, kdy by kolem Jupitera mohla kroužit nová sonda. Je však zřejmé, že mise k Europě je jednou z priorit vesmírného výzkumu NASA. Bylo tak řečeno už v loňském dokumentu Decadal Survey, který byl připraven pro National Research Council.

Navržené vědecké přístroje by podle NASA měly adresovat jednu nebo více z níže uvedených oblastí výzkumu:
  • podpovrchový oceán a jeho vztah k jádru Europy
  • ledová slupka, její složení a interakce s oceánem pod ní
  • povrchové útvary, jejich vznik a složení
  • okolí Europy a vztah měsíce k magnetosféře planety
Výzkum Europy
V minulosti byla Europa sledována několika misemi, žádná z nich však nebyla na tento měsíc výhradně zaměřena. Evropská, americká, japonská a ruská vesmírná agentura nejprve plánovaly společnou misi (Europa Jupiter System Mission), která by zkoumala Europu a další měsíce Jupitera prostřednictvím hned několika sond, tento plán však po roce 2010 ztroskotal. V ESA ani NASA však na průzkum Europy a jejího oceánu nezapomněli, v Evropě se aktuálně chystá mise nazvaná JUICE (Jupiter Icy Moon Explorer), která by měla mít jako hlavní cíl největší měsíc Jupitera Ganymede.
Juno
Na cestě k planetě Jupiter už jedna sonda je, jmenuje se Juno a k plynnému obru doletí už v roce 2016. Jejím vědeckým cílem je ale samotná planeta. Mezi hlavní cíle mise Juno patří:
  • výzkum atmosféry
  • mapování gravitačního a magnetického pole
  • studium vnitřní struktury planety a jejího složení
  • měření Lense-Thirringova efektu na časoprostor v okolí obří planety

Další zprávy z kategorie Europa

NASA na Antarktidě zkouší podmořského robota pro vzdálené měsíce

23. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA na Antarktidě zkouší podmořského robota pro vzdálené měsíceInženýři z NASA vyvinuli prototyp automatického podmořského plavidla BRUIE (Buoyant Rover for Under-Ice Exploration) a chystají se jej otestovat v ledových vodách Antarktidy. Tento rover je válec asi metr dlouhý a po obou stranách má velká kola, která mu umožňují pohyb pod ledovou vrstvou na hladině. V budoucnosti by toto zařízení mohlo putovat na měsíc Europa k Jupiteru nebo Enceladus u Saturnu, kde vědci předpokládají existenci velkých podpovrchových oceánů.

19. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

V okolí měsíce Europa se nachází molekuly vody, objev podporuje teorii o existenci gejzírů na jejím povrchuVědcům se s pomocí teleskopu W. M. Keck Observatory na Havaji podařilo poprvé detekovat molekuly vody v bezprostředním okolí Europy, jednoho ze čtyř velkých měsíců planety Jupiter. Vědci předpokládají přítomnost oceánu pod povrchem tohoto měsíce a v posledních letech se objevuje také evidence podporující existenci gejzírů na jeho povrchu.

6. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA testuje anténu pro sondu k měsíci Europa. Stále ale není zřejmé, na jaké raketě Europa Clipper poletíMěsíc planety Jupiter Europa je pro mnohé z vědců nejzajímavějším místem k prozkoumání ve sluneční soustavě. Jde totiž o ledové těleso, pod jehož povrchem se ukrývá globální oceán. Už za čtyři roky by k Europě měla odletět vesmírná sonda Europa Clipper, jejímž úkolem bude podrobně zmapovat její povrch a procesy, které na něm i pod ním probíhají. Vývoj sondy postupuje dopředu a NASA už testuje novou anténu, kterou bude vybavena.

26. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nová teplotní mapa Europy odhalila nezvykle chladnou oblast na severní polokouliEuropa je měsíc planety Jupiter pokrytý ledovou slupkou tvořící popraskaný povrch s množstvím geologických útvarů. Nová série čtyř snímků z radioteleskopu ALMA nyní odhaluje teplotní mapu povrchu Europy v dostatečném rozlišení, aby bylo možné zkoumat souvislosti konkrétních geologických oblastí s naměřenými teplotními rozdíly. V datech se také objevuje doposud neznámá chladná oblast na severní polokouli tohoto měsíce.

Misi na Europu by mohly komplikovat velké krystaly ledu na jejím povrchu

9. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Misi na Europu by mohly komplikovat velké krystaly ledu na jejím povrchuPodle nové studie v magazínu Nature Geoscience by mohl být povrch Europy, ledového měsíce planety Jupiter, pokrytý obřími krystaly ledu o výšce až 15 metrů. To by mohla být komplikace pro plánovanou misi na povrch Europy, která má zkoumat led a oceán, který se pod ním ukrývá. Problémové by mohly být zejména oblasti kolem rovníku, plánovaná mise tak musí buďto přistát blíže pólům, nebo s vysoce nerovným povrchem počítat.

11. 9. 2018 (novější než zobrazený článek)

JUICE: první evropská mise k planetě Jupiter prochází prvními testy pro ověření technologiíEvropská vesmírná agentura ESA společně se společností Airbus pokračují v přípravě mise JUICE, která vyšle sofistikovanou vesmírnou sondu k planetě Jupiter. Aktuálně probíhá testování na zjednodušeném modelu sondy (Thermal Development Model, TDM), při kterém se ověřuje dopad okolních teplot na sondu a její přístroje. Vývoj je teprve na začátku, nicméně podle ESA zatím vše směřuje k plánovanému startu mise v roce 2022.

První mapa radiace, která dopadá na povrch Europy

31. 7. 2018 (novější než zobrazený článek)

První mapa radiace, která dopadá na povrch EuropyVědci prozkoumali data z misí, které v historii studovaly měsíc Europa obíhající planetu Jupiter, aby potvrdili, že nejsilnější radiace se nachází na rovníku a naopak v blízkosti pólů je relativně slabá. Europa má pod svým povrchem globální oceán jehož materiál se někdy dostává až na povrch (možná podobně jako láva na Zemi) a data o radiaci napoví, jak dlouho vydrží než je radiací sterilizovaný. Vědci využili data z misí Galileo a Voyager 1.