Poslední chvíle komety ISON než se přiblížila nebezpečně blízko Slunci

20. 7. 2014
ISON (kometa) Komety SOHO

Pamatujete si ještě na kometu ISON? Touto dobou před rokem, když se ještě přibližovala ke Slunci, byla objektu, oficiálně označovaném C/2012 S1, předpovídána zářivá budoucnost. Podle původních odhadů měla kometa dosáhnout významné zářivosti a stát se v listopadu výjimečnou podívanou na noční obloze. Kometa podle všeho nakonec nepřežila přiblížení ke Slunci a zmizela bez náznaku toho, co se s ní vlastně stalo. Vědci nyní zveřejnili analýzu, která popisuje poslední chvíle komety, kdy se rozpadla na malé kousky.

Kometa C/2011 N3

Kometa C/2011 N3 - Kometa C/2011 N3 zachycená solární observatoří SDO jak se rozpadá ve sluneční atmosféře. Na výřezu vpravo nahoře je kometa zachycená další observatoří SOHO.

To, že se kometa rozpadla, bylo víceméně jasné. Žádná z pozorování nezachytila po periheliu ani jádro komety, ani úlomky, na které by se mohlo rozpadnout, astronomové tedy předpokládají, že se kometa celá rozpadla. Co se ale dělo v jejích posledních momentech až doposud nebylo jasné, protože se kometa přiblížila Slunci natolik, že se ocitla v prostoru, kam teleskopy kvůli záření z hvězdy nevidí.

Jeden z přístrojů solární observatoře však na Slunce viděl. Stopa komety však v záři hvězdy zanikla. Teprve po půl roce zkoumání v červenci Werner Curdt publikoval se svým týmem poslední poznatky v magazínu Astronomy & Astrophysics. Curdt z německého institutu Maxe Plancka pro výzkum sluneční soustavy analyzoval data z přístroje SUMER (Solar Ultraviolet Measurements of Emitted Radiation) s cílem dozvědět se více o posledních hodinách komety.

V datech se však objevil pouze ocas komety a jádro nebylo k nalezení. Vědcům nezbývalo než zkoumat tento slabý odraz ocasu komety, který zachytili v dalekém ultrafialovém spektru. Podle všeho došel kometě materiál, ze kterého je ocas tvořen, ještě před největším přiblížením ke Slunci. Podle počítačových modelů této situace se jako nejpravděpodobnější jeví, že kometa přestala produkovat prach a plyn hodiny před periheliem.

Co se stalo s jádrem komety ISON však stále není zřejmé. Tvar ocasu naznačuje, že mohlo dojít k náhlému rozmetání komety zhruba 8 hodin před dosažením perihelia. Při této události mohlo být do okolí uvolněno až 11 500 tun hmoty. Je pravděpodobné, že právě konečné rozlomení jádra na menší kousky spustilo uvolnění prachu a ledu do slunečního okolí.

Další zprávy z kategorie Komety

Nové informace o mezihvězdné kometě Borisov: je červená a obsahuje kyanid

16. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nové informace o mezihvězdné kometě Borisov: je červená a obsahuje kyanidAstronomové po celém světě zaměřují noc co noc své teleskopy na dočasného návštěvníka v naší sluneční soustavě: kometu I2/Borisov. Přiletěla k nám zřejmě od dvojhvězdy Kruger 60 a může nám o tomto systému napovědět spoustu informací. Stejně jako jiné komety ze sluneční soustavy má mezihvězdná kometa ocas plynů, které z ní unikají do volného vesmíru a právě ty mohou prozradit mnohé o jejím složení.

Mezihvězdná kometa I2/Borisov mohla přiletět od blízké dvojhvězdy Kruger 60

2. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Mezihvězdná kometa I2/Borisov mohla přiletět od blízké dvojhvězdy Kruger 60Podle nové studie by mohla nově objevená mezihvězdná kometa I2/Borisov pocházet z blízkého hvězdného systému Kruger 60. Podle simulací polských astronomů se kometa před milionem let nacházela v blízkosti této dvojhvězdy a obě měly vzájemně podobnou rychlost.

26. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Druhý objekt z mezihvězdného prostoru oficiálně potvrzen, nově nese označení I2/BorisovMezinárodní astronomická asociace IAU v úterý oznámila, že nově objevená kometa C/2019 Q4 je skutečně objekt, který nepochází ze sluneční soustavy. Dostala tedy oficiálně označení I2/Borisov (označení I2 znamená, že jde o druhé identifikované interstelární těleso a Borisov je podle jejího objevitele). Několikadenní pozorování astronomy po celém světě totiž potvrdila hyperbolickou oběžnou dráhu komety, která naznačuje, že těleso neobíhá Slunce ale naší soustavou pouze prolétá.

Snímek první potenciální mezihvězdné komety i s jejím ocasem

14. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Snímek první potenciální mezihvězdné komety i s jejím ocasemObservatoř Gemini na Havaji vyfotila potenciálně druhý známý mezihvězdný objekt ve sluneční soustavě. Jde o kometu C/2019 Q4 objevenou teprve 30. srpna ruským astronomem Genady Borisovem. Na novém snímku je patrný její ocas, čímž se liší od prvního známého interstelárního tělesa Oumuamua pozorovaného v roce 2017. Astronomové po celém světě se nyní snaží zpřesnit její trajektorii, aby mohli potvrdit, že nepochází ze sluneční soustavy.

12. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Amatérský astronom možná objevil další objekt, který k nám přišel z mezihvězdného prostoruAstronomové v předloňském roce poprvé detekovali mezihvězdný objekt, který následně dostal označení Oumuamua. Nyní to vypadá, že byl nalezen další. Nově objevené těleso vykazuje chování podobné kometě a nese tedy zatím označení C/2019 Q4 (Borisov) (C jako comet a Borisov podle svého objevitele). Astronomové nyní důkladně zkoumají jeho oběžnou dráhu, aby určili, odkud přišlo a kam míří.

22. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nová evropská mise by mohla zkoumat kometu nebo doposud neobjevenou mezihvězdnou planetkuEvropská vesmírná agentura schválila koncept mise označované jako Comet Interceptor. Vesmírná sonda bude vynesena do vesmíru společně s teleskopem ARIEL a společně s ním bude také čekat v Lagrangeově bodě L2 až astronomové objeví vhodný cíl. Jakmile bude vybrán, sonda se k němu vydá a proletí kolem něj. Ve skutečnosti půjde o tři samostatné sondy, které budou cílový objekt zkoumat z různých úhlů a vytvoří 3D mapu jeho povrchu.

Teleskop Hubble vyfotil vánoční kometu 46P/Wirtanen

24. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Teleskop Hubble vyfotil vánoční kometu 46P/WirtanenKometa 46P/Wirtanen je nejjasnější kometou pozorovatelnou v roce 2018, můžete ji pozorovat pouhým okem při jasných prosincových nocích až do začátku ledna. Na kometu se 13. prosince zaměřil také vesmírný teleskop Hubble z oběžné dráhy. Na jeho snímcích lze pozorovat obálku materiálu neboli koma, které se kolem komet objevuje, když se přiblíží Slunci.