Finální mise ATV k ISS bude o několik dní odložena

21. 07. 2014
ISS ATV Ariane 5 ESA

Start rakety Ariane 5 s nákladní lodí ATV bude o několik dní opožděn, oznámili to v pátek představitelé společnosti Arianespace. Původně měl start ATV proběhnout 24. července, kvůli závadě na raketě byl ale odložen, zatím bez stanovení přesného termínu. Problém se objevil při tankování paliva do druhého stupně evropské vlajkové rakety. ATV poveze na Mezinárodní vesmírnou stanici zásoby o hmotnosti více než 6 tun.

ATV-5 (nesoucí jméno Georges Lemaitre, podle belgického vědce, který formuloval teorii velkého třesku), veze kromě zásob pro astronauty také vodu a plyny o hmotnosti celé tuny a další tři tuny paliva.

ATV-5 je poslední z této řady evropských lodí, žádná další zásobovací plavidla k ISS ESA neplánuje. I na poslední cestě ale Evropská vesmírná agentura zkouší nové věci, jednou z nich jsou hned tři experimenty, které budou zkoumat ATV zevnitř při vstupu do atmosféry, kde by mělo shořet. Získaná data se budou jistě hodit v kombinaci s plánovaným listopadovým experimentem IXV.

Další novinkou ATV je nový naváděcí systém LIRIS (Laser InfraRed Imaging Sensors), který bude vyzkoušen při přiblížení plavidla k orbitální stanici. Na rozdíl od předchozích ATV, které používali optické senzory při přiblížení ke stanici, bude ATV-5 vybaveno lidarem, infračervenými kamerami a novým softwarem.
Autor článku: redakce

Další zprávy z kategorie ISS

Revoluce v dopravě astronautů na oběžnou dráhu přijde v roce 2017

29. 01. 2015 (novější než zobrazený článek)

Revoluce v dopravě astronautů na oběžnou dráhu přijde v roce 2017V roce 2017 plánuje NASA první mise pro své soukromé partnery ze společností SpaceX a Boeing. První let astronautů na oběžnou dráhu z amerického území od dosoužení raketoplánů bude mít na starosti Boeing a jeho vesmírná loď CST-100, která je ve svém vývoji o kousek dál než Dragon V2 společnosti SpaceX. NASA oznámila plány na příští roky poté, co bylo ukončeno správní řízení s třetí společností Sierra Nevada Corporation, která se nedostala do posledního kola programu, který NASA masivně dotuje z veřejných zdrojů.

Další let Dragonu k orbitální stanici zřejmě proběhne v pátek 19. prosince

17. 12. 2014 (novější než zobrazený článek)

Další let Dragonu k orbitální stanici zřejmě proběhne v pátek 19. prosincePátý komerční start nákladní lodi Dragon společnosti SpaceX byl odsunut z 16. na 19. prosince. Důvodem změny termínu je oficiálně snaha dát společnosti SpaceX více času na zajištění hladkého průběhu startu rakety Falcon 9 a následného letu k ISS. Nebylo by však překvapením, kdyby příčinou byla zvýšená opatrnost po říjnové nehodě rakety Antares, která patří druhé společnosti, jež pro NASA dopravuje náklad na ISS.

Druhá 3D tiskárna zamíří v příštím roce na Mezinárodní vesmírnou stanici

15. 11. 2014 (novější než zobrazený článek)

Druhá 3D tiskárna zamíří v příštím roce na Mezinárodní vesmírnou staniciLetos v září dovezla nákladní loď Dragon na ISS první 3D tiskárnu (3D Printing In Zero-G Technology Demonstration). Tuto misi připravila NASA ve spolupráci se společností Made In Space. Evropská vesmírná agentura ale nehodlá zůstat pozadu a příští rok chce dovézt na ISS vlastní 3D tiskárnu POP3D (Portable On-Board Printer). Výrobcem tiskárny je společnost Altran a za ESA se projektu věnuje Italská vesmírná agentura (ASI).

Nákladní loď ATV musela odtlačit ISS do bezpečí před orbitálním odpadem

06. 11. 2014 (novější než zobrazený článek)

Nákladní loď ATV musela odtlačit ISS do bezpečí před orbitálním odpademS doposud největší urgencí musela minulý týden uhýbat Mezinárodní vesmírná stanice úlomkům vesmírného odpadu, které byly na stejné oběžné dráze a hrozily srážkou a poškozením komplexu. Teprve šest hodin před největším předpovídaným přiblížením nebezpečného úlomku družice Kosmos-2251 se vesmírné agentury podílející se na projektu ISS dohodly na speciálním úhybném manévru. Zažehnutím trysek na evropské nákladní lodi ATV Georges Lemaître se jim podařilo posunout orbitální stanici na bezpečnější oběžnou dráhu.

05. 11. 2014 (novější než zobrazený článek)

Vyšetřování nehody rakety Antares je v plném proudu, vše ukazuje na závadu na motoru raketyPrvní výsledky vyšetřování nehody z 28. října poukazují na závadu na motoru rakety Antares, oznámila to ve středu 5. listopadu společnost Orbital Sciences. Raketa Antares je poháněná motory AJ26, které jsou modifikovanou verzí sovětských motorů NK-33 a NK-43, známé pro svůj výjimečný poměr výkon/hmotnost (136,7). Výsledkem pravděpodobně bude ukončení používání těchto motorů v raketách Antares v budoucnosti. Orbital Sciences hodlá dodržet svůj kontrakt s NASA na dodávky zásob na ISS, bez změny ceny a pouze s mírnou změnou termínů startů raket.

21. 09. 2014 (novější než zobrazený článek)

Dragon letí do vesmíru s první 3D tiskárnou, ulehčí astronautům život na oběžné drázeDnes v 7:52 SELČ odstartovala z mysu Canaveral raketa Falcon 9 s nákladní lodí Dragon (Dragon V1) a míří k Mezinárodní vesmírné stanici, u které zakotví v úterý. Start proběhl bez problémů, servisní modul Dragonu rozvinul své solární panely a vesmírná loď je na cestě k ISS. Mezi víc než dvěma tunami nákladu je také 3D tiskárna, první která se podívá do vesmíru. Tato nová technologie ulehčí život astronautům, pro které je každý kilogram dopravený ze Země vždy měsíce daleko a stojí miliony dolarů.

Rusko by nakonec mohlo pokračovat ve spolupráci na ISS i po roce 2020

28. 08. 2014 (novější než zobrazený článek)

Rusko by nakonec mohlo pokračovat ve spolupráci na ISS i po roce 2020Podle vesmírné agentury Roskosmos by mohla ruská spolupráce s dalšími čtyřmi zeměmi na projektu ISS pokračovat i po roce 2020. Ještě před pár týdny to přitom vypadalo, že aktuální roztržka mezi Ruskem a USA nakonec způsobí ukončení spolupráce zmíněným rokem a Rusko se bude soustředit na jiné, zajímavější projekty. Podle všeho ale nadále pokračuje stavba nových modulů pro ruskou část stanice a možnost pokračování spolupráce je vysoká.