Vědci z CERNu našli způsob jak experimentálně ověřit funkci higgsova bosonu

5. 8. 2014
Higgsův boson LHC CERN Fyzika

Vědcům pracujícím s Velkým hadronovým urychlovačem (LHC), se podařilo objevit interakci subatomárních částic, která by mohla potvrdit, že higgsův boson skutečně zprostředkovává hmotnost pro ostatní částice, jak praví Standardní model. Práce fyziků tak ani po potvrzení objevu božské částice, jak je higgsův boson často označován, není hotová a LHC má pořád co na práci.

ATLAS experiment

ATLAS experiment zařízení, které je plné senzorů jejichž úkolem je sledování kolizí v částicovém urychlovači LHC.

Podle teorie standardního modelu má být higgsův boson zodpovědný za to, že subatomární částice mají nějakou masu, neboli hmotnost. Přesto, že jde o teorii děravou, která si neporadí s existencí temné hmoty nebo antihmoty, na poli subatomárních částic vznikajících při srážkách protonů v LHC zatím vše sedí podle původních předpokladů modelu. Poslední ukázkou bylo potvrzení existence higgsova bosonu v loňském roce, právě tato částice vědcům dlouho chyběla do skládanky předpovězené standardním modelem.

Vědci nyní identifikovali proces interakce dvou w bosonů, které vznikají při rozpadu higgsova bosonu. Jejich pozorování by mohlo přinést další informace o tom, jak se higgsův boson chová a jakým mechanismem vytváří masu jiných částic.

Analýzou dat z experimentů prováděných v LHC našli vědci 34 pozorovaných událostí. To je velmi málo, detektory v LHC sbírají řádově větší počty srážek, teprve z těchto dat lze získat potřebné výsledky. Nová data poskytne opět LHC, vylepšené a silnější než kdy předtím. V příštím roce na jaře bude uvedena do provozu upgradovaná verze, která zvýší energii kolizí protonů z 8 na 13 TeV.

Další zprávy z kategorie Higgsův boson

29. 8. 2018 (novější než zobrazený článek)

Po šesti letech od objevu higgsova bosonu vědci pozorovali jeho teoreticky nejčastější rozpadVe velkém hadronovém urychlovači (LHC) se vědci věnují studiu fundamentálních částic, které tvoří běžnou hmotu kolem nás, tedy atomy, protony, kvarky a další. Jednou z takových částic je také higgsův boson, jehož existenci se v roce 2012 podařilo právě v LHC potvrdit. Jde o částici, která dává hmotě hmotnost a šlo o jednu z posledních důležitých částic hmoty předpovězených standardním modelem fyziky. Nyní se vědcům podařilo pozorovat rozpad higgsova bosonu na spodní kvarky, podle předpovědí standardního modelu by mělo jít o nejčastější výsledek jeho rozpadu. Od objevení higgsova bosonu před šesti lety však tento rozpad zatím nepozorovali.

Vědci poprvé pozorovali rozpad higgsova bosonu na dva b qarky

11. 7. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vědci poprvé pozorovali rozpad higgsova bosonu na dva b qarkyVědci pracující na velkém hadronovém urychlovači částic LHC detekovali rozpad higgsova bosonu na pár b qarků - akce, která byla předpovězena standardním modelem fyziky. Podle modelu by měl rozpad nastávat zhruba v 60 % reakcí, vědcům se ale doteď nedařilo jej detekovat. Higgsův boson byl objeven v roce 2012 a jde o subatomární částici která dává ostatním částicím hmotnost.

Další experimenty v urychlovači LHC potvrzují loňský objev higgsova bossonu

14. 3. 2013

Další experimenty v urychlovači LHC potvrzují loňský objev higgsova bossonuVědci z evropské organizace pro jaderný výzkum (CERN) dnes představili nové výsledky jejich experimentů na velkém hadronovém urychlovači částic (LHC). Experimenty s protony urychlenými až k rychlosti světla potvrzují závěry z loňského roku, podle kterých se vědcům podařilo najít higgsův boson - částici, která má být zodpovědná za hmotnost veškeré hmoty ve vesmíru.

7. 7. 2012

Urychlovač LHC vyprodukoval doposud neznámou subatomární částici, mohl by to být higgsův bosonEvropští vědci pracující s Velkým hadronovým urychlovačem (LHC) oznámili 4. července na setkání fyziků v Melbourne objev nové částice, která by mohla být dlouho hledaným higgsovým bosonem. Nadšení fyziků je zatím nejvýše od spuštění LHC, jehož hlavním cílem je nalezení právě higgsova bosonu, který má být podle teoretického Standardního modelu zodpovědný za hmotnost ostatních částic.

Zvěsti o detekci higgsova bosonu zaplavují internet, vědci z CERNu možná brzy oznámí průlom v jeho hledání

21. 6. 2012

Před několika dny se na internetu začaly objevovat zprávy o možné detekci higgsova bosonu ve Velkém hadronovém urychlovači (LHC). Mezi prvními se zvěsti objevily na blozích fyziků, kteří se podílí na výzkumu v LHC, ty pak rychle převzala také světová média. Zatím nepotvrzené zprávy říkají, že se mezi kolizemi v LHC objevuje událost, která vypadá tak, jak by měl vypadat právě higgsův boson.

29. 4. 2012

Jaký je aktuální stav pátrání po higgsově bosonu? Vědci se blíží kýženému výsledkuNa pátrání po higgsově bosonu se podílí dvě obrovské fyzikální laboratoře CERN v Evropě a Fermilab v USA. Vědci se v nich pokouší rozbít hmotu na tak malé částečky, že mezi nimi budou moci pozorovat ty nejzákladnější stavební prvky hmoty. Zatím všechny objevené částice subatomárního světa zapadají do tzv. standardního modelu, což je teorie, která vysvětluje fungování světa na subatomární rovině. Z tohoto modelu však vědcům chybí jeden z hlavních kusů skládačky, higgsův boson, částice zodpovědná za hmotnost hmoty.

13. 12. 2011

Higgsův boson na dosah! Vědci z LHC oznámili, že mají kandidáta na božskou částiciDnes proběhl v Ženevě seminář, na kterém dva hlavní týmy pátrající po takzvané božské částici představily aktuální výsledky svého dosavadního snažení. Higgsův boson je nezbytnou součástí standardního modelu, který popisuje subatomární svět, má totiž dávat všem ostatním částicím hmotnost. Podle prezentovaných výsledků však stále nejde o definitivní důkaz existence higgsova bosonu, přestože nové výsledky jsou jeho detekci zatím nejblíže.