Hubblův teleskop našel zatím nejvzdálenější gravitační čočku

4. 8. 2014
Hubble Astronomie Galaxie Gravitace Gravitační čočka

Gravitace galaxií má na světlo zvláštní efekt, zakřivuje jej podobně jako lupa a deformuje tak světlo ze vzdálenějších zdrojů ve vesmíru. Astronomové toho využívají při pozorování vzdálených objektů a říkají tomu efekt gravitační čočky. Hubblův teleskop teď našel nejvzdálenější takovou čočku, nachází se ve vzdálenosti 9,6 miliard světelných let a pomáhá vědcům zkoumat ještě vzdálenější galaxii.

Galaktická kupa IRC 0218

Galaktická kupa IRC 0218 Na snímku z Hubblova teleskopu je zachycena galaktická kupa označovaná jako IRC 0218 V ní se ukrývá zvýrazněná oranžová masivní eliptická galaxie, jejíž silná gravitace láme světlo světlé galaxie na pozadí. Snímek vlevo obsahuje eliptickou galaxii v popředí, z výřezu vpravo je extrahována.

Gravitační čočka má zjevná omezení, s galaxiemi nepohneme a tak mohou astronomové využívat tohoto efektu pouze v takových případech, kdy jsou dva objekty (pozorovaný vzadu a objekt lámající světlo v popředí) v přímce se Zemí. Vesmír je ale nepředstavitelně velký a podobných kombinací nacházejí astronomové stále více. Z dosavadní nejvzdálenější gravitační čočky k nám světlo putovalo 9,4 miliardy let. Nově objevená eliptická galaxie je ale ještě o kus dál a deformuje světlo jiné galaxie, které k nám cestovalo 10,7 miliard let.

Další zprávy z kategorie Astronomie

22. 4. 2018 (novější než zobrazený článek)

Drobná astrofyzikální družice ověřila nové miniaturizované technologie na oběžné drázeMalé cubesaty se v posledních letech staly běžným jevem, jsou vypouštěny jako doplňkový náklad raket nebo z Mezinárodní vesmírné stanice. Jednou z těchto malých družic je také ASTERIA, kterou vypustila NASA v listopadu 2017 z ISS. Jejím úkolem je ověřit použití těchto miniaturizovaných zařízení pro hledání exoplanet nebo pozorování konkrétních hvězd. To se podle NASA ověřilo, když drobná družice dokázala udržet stabilní orientaci na zadaný cíl a vyrovnala se se všemi negativními vlivy na nízké oběžné dráze.

NASA zveřejnila první plánovaná pozorování vesmírného teleskopu Jamese Webba

16. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

NASA zveřejnila první plánovaná pozorování vesmírného teleskopu Jamese WebbaVypuštění vesmírného teleskopu nové generace se nezadržitelně blíží, aktuální plánovaný termín startu rakety Ariane s teleskopem Jamese Webba je po nesčetných odkladech plánován na začátek roku 2019. Během prvních pěti měsíců pozorovacích operací bude podle NASA teleskop pozorovat měsíce Jupitera, hledat organické molekuly u vzdálených hvězd, zjišťovat váhu supermasivních černých děr v jádrech galaxií a pátrat po zárodcích galaxií v raném vesmíru. Data z těchto pozorování budou vědcům k dispozici v podstatě ihned po poslání na Zemi z Lagrangeova bodu L2 (systému Země-Slunce), kde bude teleskop umístěn.

16. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

Gravitační vlny z kolize supermasivních černých děr lze detekovat pomocí změn v signálu z pulzarůKolize masivních, energetických vesmírných objektů jako jsou černé díry nebo neutronové hvězdy jsou tak velké události, že při nich dochází k detekovatelné fluktuaci prostoru - gravitačním vlnám. Astronomům se doposud podařilo detekovat pětici takových kolizí, 4x šlo o kolizi černých děr a jednou o kolizi dvou neutronových hvězd. Jen těžko si lze ale představit větší kolizi než když se potkají dvě supermasivní černé díry, takové, které leží v centrech galaxií. Proč se astronomům doposud nepovedlo pozorovat gravitační vlny z tak masivní události?

Umělá inteligence pomohla najít 56 nových kandidátů pro gravitační čočky

25. 10. 2017 (novější než zobrazený článek)

Umělá inteligence pomohla najít 56 nových kandidátů pro gravitační čočkySkupina výzkumníků z univerzit v Groningenu (NED), Neapole (ITA) a Bonnu (GER) přišla s metodou s jejíž pomocí nachází nové kandidáty pro gravitační čočky v datech z dřívějších pozorování teleskopů. Jejich algoritmus je stejný jako používají společnosti Google, Facebook nebo Tesla, jde o konvoluční neurální síť pro rozpoznávání objektů v obrázcích. S pomocí nových gravitačních čoček bude možné pozorovat velmi vzdálené objekty ve vesmíru.

Evropským astronomům se přímo před očima objevila rodící se planeta

4. 3. 2013

Evropským astronomům se přímo před očima objevila rodící se planetaEvropským astronomům se zřejmě podařilo poprvé zachytit protoplanetu u blízké hvězdy. Stále ještě zhušťující se koncentrace plynů obíhá hvězdu HD 100546 ve vzdálenosti 335 světelných let a mohla by z ní vzniknout planeta podobná Jupiteru. Ve stejném hvězdném systému už existuje jeden kandidát na exoplanetu, HD 100546 B. Díky tomuto objevu se teď můžeme dozvědět více o vzniku planet a různých fázích vývoje planetárních systémů.

Teleskop Keck na Havaji pozoruje doposud nejvzdálenější objevené supernovy

8. 11. 2012

Astronomům se podařilo s pomocí W.M. Keck Observatory najít dvě nejvzdálenější supernovy v hlubokém vesmíru. Jde o velmi vzácný druh této hvězdné exploze, při kterém explodující hvězda září více než je běžné u ostatních supernov. Zároveň jde o typ, který se v blízkosti naší galaxie nevyskytuje, jejich studiem chtějí vědci získat více informací o brzkých stádiích vývoje vesmíru.

24. 10. 2012

NASA vyvíjí technologie pro zachycení gravitačních vln, čeká nás nová éra astronomie?Astronomie se neustále vyvíjí, od prvních očí našich předků upřených k noční obloze, přes dalekohled Galilea, až po moderní infračervené nebo rentgenové teleskopy. Astronomie jde mílovými kroky kupředu a nejen díky novým technologiím, ale také za významného přispění nových pohledů na svět kolem nás. Dnes mohou astronomové pozorovat vzdálené objekty v různých částech elektromagnetického spektra, NASA ale chce jít ještě dál, chce zachytit gravitační vlny a pozorovat samotný velký třesk.