Rusové údajně našli plankton žijící vně ISS, mohl se na oběžnou dráhu dostat vzdušnými proudy?

27. 8. 2014
ISS Život Oběžná dráha Astrobiologie

Ruským astronautům se podařilo při odebírání vzorků z vnějšího pláště Mezinárodní vesmírné stanice identifikovat plankton, živé organismy, které ve vesmíru nemají co pohledávat. Nález, pokud by byl potvrzen, doslova převratný. Doposud neexistují žádné důkazy a samovolném pronikání živých organismů mimo zemskou atmosféru. Objev ale zatím potvrzený není, nevyšla žádná vědecká studie, NASA nemá žádné oficiální informace, a to, co se objevuje v médiích vychází z pouze omezených informací, které Rusové zveřejnili.

ISS a raketoplán Endeavour

ISS a raketoplán Endeavour jedna ze série unikátních fotografií amerického raketoplánu a Mezinárodní vesmírné stanice. Autorem fotografií je italský astronaut Paolo Nespoli, který byl při jejich pořízení na palubě ruské lodi sojuz.

Vše se odehrálo na oknech ISS, která byla čištěna od nánosů, které vznikají při spalování paliva raketami, nebo nárazech mikrometeoroidů. Mezi posbíranými nánosy údajně ruští astronauti objevili mikroorganismy identifikované jako plankton z oceánu, tedy zcela odlišného prostředí, než jaké panuje v Kazachstánu, odkud čištěný modul pochází. Oceánský původ tedy, zdá se, vylučuje možnost, že by se organismy svezly do vesmíru na raketě, jak by se tedy mohly dostat na oběžnou dráhu? Vzdušnými proudy.

Z atmosféry nemusí být nijak složité dostat se na oběžnou dráhu, může k tomu napomáhat sluneční vítr, který částice vezme s sebou. Něco podobného se zřejmě stalo s atmosférou planety Mars, která byla slunečními větry odváta a Mars zůstal nehostinný s pouze velmi řídkou atmosférou. Země je proti tomuto efektu ale chráněna svým magnetickým polem.

Nález mikroorganismů na ISS je ale zahalen do tajností. Podle představitelů NASA, nebylo nic potvrzeno, "Co se náš týče, nemáme žádné oficiální informace od kolegů z Roskosmosu o tom, že by na ISS našli mořský plankton." uvedl mluvčí NASA Dan Huot. Jediné co NASA ví, je že Rusové skutečně čistili okna a odebírali vzorky z nánosů.

Pokud se ruský nález potvrdí, mohlo by to mít důsledky hned pro několik vědeckých oborů. Například by mohlo jít o další podporu pro teorii panspermie, podle které mohl přijít život na Zemi z jiné planety (například z Marsu, když měl ještě hustou atmosféru a na jeho povrchu existovala voda).

Další zprávy z kategorie ISS

Crew Dragon automaticky zakotvil s posádkou u Mezinárodní vesmírné stanice

31. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Crew Dragon automaticky zakotvil s posádkou u Mezinárodní vesmírné staniceV sobotu večer proběhl odložený start rakety Falcon 9 s vesmírnou lodí Crew Dragon, která vynesla na oběžnou dráhu posádku dvou astronautů Douglase Hurleyho and Roberta Behnkena. Jde po devíti letech o první let astronautů do vesmíru ze Spojených států. V neděli večer čeká astronauty kotvení u Mezinárodní vesmírné stanice.

Posádka Dragonu dorazila na Floridu před plánovaným středečním startem

21. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Posádka Dragonu dorazila na Floridu před plánovaným středečním startemAstronauti Bob Behnken a Doug Hurley mají podle aktuálního plánu ve středu 27. května odletět na ISS v nové vesmírné lodi Crew Dragon. Jde o historicky první soukromý let do vesmíru s posádkou. Oba už dorazili do Kennedyho vesmírného centra a budou nyní testovat skafandry a samotnou loď Dragon.

13. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Automatická nákladní loď Cygnus opustila ISS a vydala se na prodlouženou misi na oběžné drázeV pondělí se po 83 dnech odpojila vesmírná loď Cygnus od Mezinárodní vesmírné stanice ISS a vydala se na prodlouženou misi. Při ní vypustí na oběžnou dráhu dva malé cubesaty a provede experiment s ohněm na palubě, který sponzoruje NASA.

6. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

NASA a SpaceX pracují s Tomem Cruisem na prvním filmu natáčeném přímo ve vesmíruNASA v úterý oznámila, že pracuje na filmu s hercem Tomem Cruisem, který by se natáčel na ISS. U projektu je také společnost SpaceX, jejíž vesmírné lodi Crew Dragon by mohlo být využito pro dopravu herců a dalších na ISS. První posádka by se měla lodí Crew Dragon dostat na ISS koncem května.

3. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

NASA vybrala soukromou společnost Axiom Space, aby vystavěla a provozovala komerční moduly na ISSMezinárodní vesmírná stanice ISS by se měla v blízké budoucnosti rozšířit o nové obytné moduly. NASA vybrala společnost Axiom Space, se kterou chce uzavřít dohodu o jejich vývoji a následném provozu. Vznikne tak komerční část vesmírné stanice, kde budou ubytováni platící turisté. Po ukončení provozu vesmírné stanice by se tyto moduly oddělily a vznikla by nová komerční vesmírná stanice.

28. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronauti během několika výstupů do volného vesmíru opravili detektor kosmického záření AMS-02Astronauti na ISS při čtvrtém výstupu do volného vesmíru opravili zařízení Alpha Magnetic Spectrometer (AMS-02) a prodloužili tak jeho životnost. Tomuto unikátnímu zařízení, které zkoumá kosmické zařízení z vnějšku ISS, přestala fungovat zařízení na chlazení a hrozilo tak, že brzy doslouží. Zařízení nebylo designované pro podobné zásahy přímo ve vesmíru, bylo proto nejprve potřeba vyvinout zcela nové postupy a také nástroje.

Vesmírná loď Starliner na svém prvním letu k ISS vstoupila na špatnou oběžnou dráhu, ke stanici nepoletí

20. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Dnes ve 12:36 vyletěla na svou první cestu na oběžnou dráhu vesmírná loď Starliner od společnosti Boeing. Kapsli, která by od příštího roku mohla vozit na ISS posádku amerických astronautů, vynáší raketa Atlas V.