Rusové údajně našli plankton žijící vně ISS, mohl se na oběžnou dráhu dostat vzdušnými proudy?

27. 8. 2014
ISS Život Oběžná dráha Astrobiologie

Ruským astronautům se podařilo při odebírání vzorků z vnějšího pláště Mezinárodní vesmírné stanice identifikovat plankton, živé organismy, které ve vesmíru nemají co pohledávat. Nález, pokud by byl potvrzen, doslova převratný. Doposud neexistují žádné důkazy a samovolném pronikání živých organismů mimo zemskou atmosféru. Objev ale zatím potvrzený není, nevyšla žádná vědecká studie, NASA nemá žádné oficiální informace, a to, co se objevuje v médiích vychází z pouze omezených informací, které Rusové zveřejnili.

ISS a raketoplán Endeavour

ISS a raketoplán Endeavour - jedna ze série unikátních fotografií amerického raketoplánu a Mezinárodní vesmírné stanice. Autorem fotografií je italský astronaut Paolo Nespoli, který byl při jejich pořízení na palubě ruské lodi sojuz.

Vše se odehrálo na oknech ISS, která byla čištěna od nánosů, které vznikají při spalování paliva raketami, nebo nárazech mikrometeoroidů. Mezi posbíranými nánosy údajně ruští astronauti objevili mikroorganismy identifikované jako plankton z oceánu, tedy zcela odlišného prostředí, než jaké panuje v Kazachstánu, odkud čištěný modul pochází. Oceánský původ tedy, zdá se, vylučuje možnost, že by se organismy svezly do vesmíru na raketě, jak by se tedy mohly dostat na oběžnou dráhu? Vzdušnými proudy.

Z atmosféry nemusí být nijak složité dostat se na oběžnou dráhu, může k tomu napomáhat sluneční vítr, který částice vezme s sebou. Něco podobného se zřejmě stalo s atmosférou planety Mars, která byla slunečními větry odváta a Mars zůstal nehostinný s pouze velmi řídkou atmosférou. Země je proti tomuto efektu ale chráněna svým magnetickým polem.

Nález mikroorganismů na ISS je ale zahalen do tajností. Podle představitelů NASA, nebylo nic potvrzeno, "Co se náš týče, nemáme žádné oficiální informace od kolegů z Roskosmosu o tom, že by na ISS našli mořský plankton." uvedl mluvčí NASA Dan Huot. Jediné co NASA ví, je že Rusové skutečně čistili okna a odebírali vzorky z nánosů.

Pokud se ruský nález potvrdí, mohlo by to mít důsledky hned pro několik vědeckých oborů. Například by mohlo jít o další podporu pro teorii panspermie, podle které mohl přijít život na Zemi z jiné planety (například z Marsu, když měl ještě hustou atmosféru a na jeho povrchu existovala voda).

Další zprávy z kategorie ISS

11. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Mise japonské nákladní lodi HTV k vesmírné stanici byla odložena kvůli požáru na startovací rampěJaponská vesmírná agentura JAXA odložila start rakety H2-B s automatickou nákladní lodi HTV kvůli požáru, který se objevil 3,5 hodiny před plánovaným startem. Podle vyjádření společnosti Mitsubishi Heavy Industries, která raketu pro JAXA vyrábí, nedošlo k žádným zraněním a příčina požáru se dál vyšetřuje. HTV je automatická nákladní loď japonské vesmírné agentury, která má za úkol zásobovat mezinárodní vesmírnou stanici ISS, jde o její osmý let. Nový termín startu rakety H2-B zatím nebyl zveřejněn.

10. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Beton vyrobený ve vesmíru má odlišné vlastnosti, přesto by mohl posloužit k výstavbě budov na Měsíci i MarsuPosádka Mezinárodní vesmírné stanice ISS se pokusila vyrobit beton na oběžné dráze. Výsledek dokázal, že beton v prostředí mikrogravitace ztvrdne, avšak jeho struktura je znatelně pórovitější než u betonu vyrobeného Zemi. Vědci nyní chtějí materiál z oběžné dráhy důkladně prozkoumat a dál zdokonalovat, aby mohl být použitý při výstavbě budoucích kolonií na Měsíci nebo Marsu.

7. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

První raketa Falcon 9, která ponese astronauty do vesmíru, prošla prvním testovacím zážehemSpolečnost SpaceX 29. srpna otestovala statickým zážehem motorů raketu Falcon 9, která vynese do vesmíru loď Crew Dragon při testovací misi Demo-2. Při této misi budou na palubě Dragonu dva astronauti a poletí k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Půjde o druhou testovací misi lodi Crew Dragon, při té první úspěšně doletěla na ISS a zpět, avšak zatím bez posádky. Doposud nebylo stanoveno pevné datum této mise, očekává se nicméně, že to bude koncem tohoto, nebo začátkem příštího roku.

22. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Orbitální stanice ISS má nový dokovací port. Bude sloužit novým soukromým vesmírným lodímDvojice amerických astronautů včera při výstupu do volného prostoru zprovoznila nový port pro vesmírné lodě na ISS s označením IDA-3 (International Dock Adapter). Zařízení bude používáno novými loděmi Crew Dragon a Starliner, které aktuálně vyvíjí společnosti SpaceX a Boeing. Na ISS už funguje podobné zařízení IDA-2, které bylo nainstalováno v roce 2016.

NASA chce vyzkoušet výrobu družic na oběžné dráze pomocí 3D tisku

16. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA chce vyzkoušet výrobu družic na oběžné dráze pomocí 3D tiskuNASA v minulém týdnu udělila kontrakt na 73,7 milionů dolarů kalifornské společnosti Made in Space. Společnost peníze využije na přípravu prototypu družice Archinaut, která na oběžné dráze vyrobí zcela nové zařízení pomocí 3D tisku. První test by mohl proběhnout v roce 2022, kdy by mohla zařízení vynést na oběžnou dráhu raketa Electron.

8. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná loď Crew Dragon po své první misi k ISS úspěšně přistála v oceánu, příští let už s posádkouPo sobotním startu na raketě Falcon 9 a šesti dnech strávených ve vesmíru se vesmírná loď Crew Dragon dnes odpoledne úspěšně vrátila ze své první testovací mise. Crew Dragon zatím stále ještě bez posádky přistál za asistence čtyř padáků v Atlantiku ve 14:47 CET a završil tak úspěšnou první testovací misi Demonstration mission-1. Po této misi má následovat už let s posádkou, který by mohl proběhnout v červenci, ale je možné, že pro zajištění maximální bezpečnosti dvou astronautů na palubě, může být start odložen.

3. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

První testovací let vesmírné lodi Crew Dragon pokračuje úspěšným zakotvením u ISSVesmírná loď Crew Dragon na své první cestě do vesmíru úspěšně zakotvila u Mezinárodní vesmírné stanice. Nový Dragon je nyní ke stanici připojen přes nový mezinárodní kotvící adaptér k modulu Harmony. Vesmírná loď určená pro dopravu astronautů může u stanice vydržet až 210 dní, při tomto testovacím letu se však zdrží jen 5 dní, poté se opět vrátí na Zemi.