Rusové údajně našli plankton žijící vně ISS, mohl se na oběžnou dráhu dostat vzdušnými proudy?

27. 8. 2014
ISS Život Oběžná dráha Astrobiologie

Ruským astronautům se podařilo při odebírání vzorků z vnějšího pláště Mezinárodní vesmírné stanice identifikovat plankton, živé organismy, které ve vesmíru nemají co pohledávat. Nález, pokud by byl potvrzen, doslova převratný. Doposud neexistují žádné důkazy a samovolném pronikání živých organismů mimo zemskou atmosféru. Objev ale zatím potvrzený není, nevyšla žádná vědecká studie, NASA nemá žádné oficiální informace, a to, co se objevuje v médiích vychází z pouze omezených informací, které Rusové zveřejnili.

ISS a raketoplán Endeavour

ISS a raketoplán Endeavour - jedna ze série unikátních fotografií amerického raketoplánu a Mezinárodní vesmírné stanice. Autorem fotografií je italský astronaut Paolo Nespoli, který byl při jejich pořízení na palubě ruské lodi sojuz.

Vše se odehrálo na oknech ISS, která byla čištěna od nánosů, které vznikají při spalování paliva raketami, nebo nárazech mikrometeoroidů. Mezi posbíranými nánosy údajně ruští astronauti objevili mikroorganismy identifikované jako plankton z oceánu, tedy zcela odlišného prostředí, než jaké panuje v Kazachstánu, odkud čištěný modul pochází. Oceánský původ tedy, zdá se, vylučuje možnost, že by se organismy svezly do vesmíru na raketě, jak by se tedy mohly dostat na oběžnou dráhu? Vzdušnými proudy.

Z atmosféry nemusí být nijak složité dostat se na oběžnou dráhu, může k tomu napomáhat sluneční vítr, který částice vezme s sebou. Něco podobného se zřejmě stalo s atmosférou planety Mars, která byla slunečními větry odváta a Mars zůstal nehostinný s pouze velmi řídkou atmosférou. Země je proti tomuto efektu ale chráněna svým magnetickým polem.

Nález mikroorganismů na ISS je ale zahalen do tajností. Podle představitelů NASA, nebylo nic potvrzeno, "Co se náš týče, nemáme žádné oficiální informace od kolegů z Roskosmosu o tom, že by na ISS našli mořský plankton." uvedl mluvčí NASA Dan Huot. Jediné co NASA ví, je že Rusové skutečně čistili okna a odebírali vzorky z nánosů.

Pokud se ruský nález potvrdí, mohlo by to mít důsledky hned pro několik vědeckých oborů. Například by mohlo jít o další podporu pro teorii panspermie, podle které mohl přijít život na Zemi z jiné planety (například z Marsu, když měl ještě hustou atmosféru a na jeho povrchu existovala voda).

Další zprávy z kategorie ISS

8. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná loď Crew Dragon po své první misi k ISS úspěšně přistála v oceánu, příští let už s posádkouPo sobotním startu na raketě Falcon 9 a šesti dnech strávených ve vesmíru se vesmírná loď Crew Dragon dnes odpoledne úspěšně vrátila ze své první testovací mise. Crew Dragon zatím stále ještě bez posádky přistál za asistence čtyř padáků v Atlantiku ve 14:47 CET a završil tak úspěšnou první testovací misi Demonstration mission-1. Po této misi má následovat už let s posádkou, který by mohl proběhnout v červenci, ale je možné, že pro zajištění maximální bezpečnosti dvou astronautů na palubě, může být start odložen.

3. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

První testovací let vesmírné lodi Crew Dragon pokračuje úspěšným zakotvením u ISSVesmírná loď Crew Dragon na své první cestě do vesmíru úspěšně zakotvila u Mezinárodní vesmírné stanice. Nový Dragon je nyní ke stanici připojen přes nový mezinárodní kotvící adaptér k modulu Harmony. Vesmírná loď určená pro dopravu astronautů může u stanice vydržet až 210 dní, při tomto testovacím letu se však zdrží jen 5 dní, poté se opět vrátí na Zemi.

2. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

První soukromá vesmírná loď Crew Dragon je na oběžné dráze, v rámci testovacího letu poletí k ISSV sobotu v 8:54 našeho času odstartovala raketa Falcon 9 s vesmírnou lodí Crew Dragon na její první cestu k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. V prvních deseti minutách proběhlo vše podle plánů, raketa vynesla vesmírnou loď na oběžnou dráhu a její první stupeň se vrátil zpět na Zemi, kde řízeně přistál na palubě automatické lodi v oceánu. Crew Dragon je nová verze vesmírné lodi Dragon, kterou společnost Spacex modifikovala pro lety astronautů na oběžnou dráhu.

Astronomům se podařilo změřit smrštění korony černé díry

5. 2. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomům se podařilo změřit smrštění korony černé díryPomocí teleskopu NICER umístěného na Mezinárodní vesmírné stanici se vědcům podařilo zmapovat bezprostřední okolí nedaleké stelární černé díry MAXI J1820+070. Analýzou rentgenového záření, které vychází z těsné blízkosti horizontu události, změřili smrštění tloušťky korony ze 160 kilometrů na asi 16 během několika měsíců. Tento výzkum pomáhá vědcům lépe pochopit chování materiálu zachyceného gravitací černých děr.

1. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Experimentální návratový modul japonské vesmírné agentury úspěšně dopadl do oceánu11. listopadu dopadl do Pacifiku testovací návratový modul vypuštěný z ISS několik dní předtím. Jde o první podobný pokus japonské vesmírné agentury JAXA, který umožní dopravu experimentů z paluby orbitální stanice zpět na Zemi. Kromě nákladních lodí Dragon a vesmírných lodí Sojuz zatím neexistuje žádná cesta pro vědecké experimenty ze stanice, všechna ostatní plavidla, která k ISS létají, totiž při odletu shoří v atmosféře.

Jak to vypadá z ISS, když startuje raketa s nákladem? Úžasné časosběrné video

25. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

16. listopadu vyletěla z kazašského kosmodromu Bajkonur raketa Sojuz s nákladní lodí Progress MS-10. Tento start zachytil německý astronaut Alexander Gerst z ISS na fotografiích, které byly poskládány do videa, které pokrývá rozmezí asi 15 minut. Nákladní loď Progress dovezla 2 dny poté na ISS náklad o hmotnosti 2,5 tuny.

Vesmírná loď Crew Dragon poletí do vesmíru poprvé 7. ledna, zatím bez posádky

24. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná loď Crew Dragon poletí do vesmíru poprvé 7. ledna, zatím bez posádkyNASA oznámila datum prvního testovacího letu vesmírné lodi Crew Dragon společnosti SpaceX - proběhne 7. ledna 2019. Během této mise poletí poprvé modifikovaná verze vesmírné lodi Dragon pro lety s posádkou k ISS, zatím však ale bez astronautů, ti loď vyzkouší nejdříve v červnu příštího roku. Půjde o první let soukromé vesmírné lodi designované pro dopravu osob do vesmíru.