Rusové údajně našli plankton žijící vně ISS, mohl se na oběžnou dráhu dostat vzdušnými proudy?

27. 8. 2014
ISS Život Oběžná dráha Astrobiologie

Ruským astronautům se podařilo při odebírání vzorků z vnějšího pláště Mezinárodní vesmírné stanice identifikovat plankton, živé organismy, které ve vesmíru nemají co pohledávat. Nález, pokud by byl potvrzen, doslova převratný. Doposud neexistují žádné důkazy a samovolném pronikání živých organismů mimo zemskou atmosféru. Objev ale zatím potvrzený není, nevyšla žádná vědecká studie, NASA nemá žádné oficiální informace, a to, co se objevuje v médiích vychází z pouze omezených informací, které Rusové zveřejnili.

ISS a raketoplán Endeavour

ISS a raketoplán Endeavour jedna ze série unikátních fotografií amerického raketoplánu a Mezinárodní vesmírné stanice. Autorem fotografií je italský astronaut Paolo Nespoli, který byl při jejich pořízení na palubě ruské lodi sojuz.

Vše se odehrálo na oknech ISS, která byla čištěna od nánosů, které vznikají při spalování paliva raketami, nebo nárazech mikrometeoroidů. Mezi posbíranými nánosy údajně ruští astronauti objevili mikroorganismy identifikované jako plankton z oceánu, tedy zcela odlišného prostředí, než jaké panuje v Kazachstánu, odkud čištěný modul pochází. Oceánský původ tedy, zdá se, vylučuje možnost, že by se organismy svezly do vesmíru na raketě, jak by se tedy mohly dostat na oběžnou dráhu? Vzdušnými proudy.

Z atmosféry nemusí být nijak složité dostat se na oběžnou dráhu, může k tomu napomáhat sluneční vítr, který částice vezme s sebou. Něco podobného se zřejmě stalo s atmosférou planety Mars, která byla slunečními větry odváta a Mars zůstal nehostinný s pouze velmi řídkou atmosférou. Země je proti tomuto efektu ale chráněna svým magnetickým polem.

Nález mikroorganismů na ISS je ale zahalen do tajností. Podle představitelů NASA, nebylo nic potvrzeno, "Co se náš týče, nemáme žádné oficiální informace od kolegů z Roskosmosu o tom, že by na ISS našli mořský plankton." uvedl mluvčí NASA Dan Huot. Jediné co NASA ví, je že Rusové skutečně čistili okna a odebírali vzorky z nánosů.

Pokud se ruský nález potvrdí, mohlo by to mít důsledky hned pro několik vědeckých oborů. Například by mohlo jít o další podporu pro teorii panspermie, podle které mohl přijít život na Zemi z jiné planety (například z Marsu, když měl ještě hustou atmosféru a na jeho povrchu existovala voda).

Další zprávy z kategorie ISS

14. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop na ISS detekoval rekordní rentgenový záblesk, vznikl při interakci pulzaru a hnědého trpaslíkaTeleskop NICER umístěný na Mezinárodní vesmírné stanici ISS detekoval v srpnu náhlý nárůst rentgenového záření. Bylo to způsobeno zábleskem, který přišel od vzdáleného pulzaru - rotující neutronové hvězdy, která s pravidelnou periodou bliká. Záblesk byl zatím nejsilnější, který byl tímto teleskopem zachycen, navíc v sobě kombinuje několik různých úkazů, které dříve nikdy nebyly pozorovány pohromadě.

Loď Cygnus na ISS dovezla vybavení, které bude použito při opravě detektoru kosmického záření AMS-2

4. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Japonská nákladní loď HTV-8 dnes v 18:20 opustí ISS a zamíří do atmosféry Země, kde shoří

1. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

11. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Boeing se v prosinci chystá poslat vesmírnou loď Starliner na ISS, zatím bez posádkyAmerická společnost Boeing oznámila aktualizované plány na testování vesmírné lodi CST-100 Starliner. Začátkem listopadu proběhne zkouška nouzového přerušení letu a v polovině prosince dlouho očekávaný let na ISS bez posádky. Teprve po těchto dvou testech může přijít na řadu let s posádkou, v něm však bude Boeing pravděpodobně předběhnutý společností SpaceX s vesmírnou lodí Crew Dragon.

Odložený start japonské nákladní lodi HTV proběhne v úterý

23. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Odložený start japonské nákladní lodi HTV proběhne v úterýSpolečnost Mitsubishi Heavy Industries v pátek oznámila, že vyšetřování požáru na rampě těsně před startem rakety H-2B přineslo první závěry. Podle nich požár způsobila statická elektřina a byl stimulován kyslíkem, který se v bezvětrném počasí v místě startu začal hromadit. Nový termín startu rakety s nákladní automatickou lodí HTV je v úterý v 18:05 SELČ.

11. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Mise japonské nákladní lodi HTV k vesmírné stanici byla odložena kvůli požáru na startovací rampěJaponská vesmírná agentura JAXA odložila start rakety H2-B s automatickou nákladní lodi HTV kvůli požáru, který se objevil 3,5 hodiny před plánovaným startem. Podle vyjádření společnosti Mitsubishi Heavy Industries, která raketu pro JAXA vyrábí, nedošlo k žádným zraněním a příčina požáru se dál vyšetřuje. HTV je automatická nákladní loď japonské vesmírné agentury, která má za úkol zásobovat mezinárodní vesmírnou stanici ISS, jde o její osmý let. Nový termín startu rakety H2-B zatím nebyl zveřejněn.

10. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Beton vyrobený ve vesmíru má odlišné vlastnosti, přesto by mohl posloužit k výstavbě budov na Měsíci i MarsuPosádka Mezinárodní vesmírné stanice ISS se pokusila vyrobit beton na oběžné dráze. Výsledek dokázal, že beton v prostředí mikrogravitace ztvrdne, avšak jeho struktura je znatelně pórovitější než u betonu vyrobeného Zemi. Vědci nyní chtějí materiál z oběžné dráhy důkladně prozkoumat a dál zdokonalovat, aby mohl být použitý při výstavbě budoucích kolonií na Měsíci nebo Marsu.