Měsíc Saturnu Mimas, by mohl mít pod povrchem ukrytý oceán

19. 10. 2014
Saturn Mimas Voda ve vesmíru

Nová studie zaměřená na měsíc Mimas poukazuje dvě možné varianty vysvětlující chování měsíce v průběhu oběhu kolem jeho mateřské planety Saturn. Jednou z nich je spíše podlouhlé než kulaté jádro, tou druhou je oceán ukrytý kolem třiceti kilometrů pod povrchem. Mimas by se tak zařadil mezi další měsíce Saturnu Enceladus a Titan, u kterých se vědci také domnívají, že mají pod povrchem rozsáhlé množství tekuté vody.

Nová studie vychází z pozorování sondy Cassini, která zkoumá planetu Saturn a systém jejích měsíců od roku 2004. Mimas při oběhu kolem planety ukazuje Saturnu stále stejnou tvář, stejně jako my ze Země vidíme stále stejnou stranu našeho Měsíce. Díky mírně eliptické oběžné dráze však Mimas prochází mírnými odchylkami, díky kterým se plocha vystavená Saturnu mírně mění. Vědci vedení Radwanem Tajeddinem z vědeckého týmu mise Cassini zjistili, že míra kmitání Mimasu během jeho orbity musí být způsobena nějakou doposud neznámou příčinou, je totiž dvakrát větší než předpokládali.

Jednou z příčin, které vědci ve své studii představili, by mohlo být protáhlé jádro Mimasu. Vysvětlilo by do určité míry pozorované chování, podle modelů by však mělo mít za následek mírně odlišný tvar měsíce.

Druhou možností je podle studie, která vyšla 17. října v magazínu Science, podpovrchový oceán, ten by se nacházel mezi 24 a 31 kilometry pod povrchem posypaným krátery všech velikostí. Potom ale vyvstává otázka, co by vytvářelo v jádru Mimasu dostatečné teplo na udržení vody v kapalném stavu. Mimas je příliš malý, aby vytvářel ve svém nitru teplo jako naše planeta. Vědci tak přišli s návrhem, že by za tím mohla vězet eliptická oběžná dráha, která byla v minulosti ještě protáhlejší než dnes.

Podpovrchový oceán na Mimasu by byl pro vědce velkým překvapením, nikdo jej zde nečekal. A spousta z nich je nadále skeptická. Realita je ale taková, že měsíc se chová jinak než se předpokládalo a vysvětlení proč se tomu tak děje není momentálně k dispozici. Samotní autoři studie tak vyzývají ostatní kolegy, aby přišli oni sami s možnými vysvětleními a společnými silami tak došli k závěru.

Více o Mimasu:
  • průměr: 400 kilometrů (21. největší ve sluneční soustavě)
  • rok objevení: 1789 (William Herschel)
  • vzdálenost od Saturnu: 182-189 tisíc kilometrů
Autor článku: redakce

Další zprávy z kategorie Saturn

Ve zbytku roku 2015 se můžeme těšit na nové snímky měsíců Saturnu

01. 04. 2015 (novější než zobrazený článek)

Ve zbytku roku 2015 se můžeme těšit na nové snímky měsíců SaturnuV polovině března se vesmírná sonda Cassini vrátila na rovníkovou oběžnou dráhu kolem planety Saturn, která ji zavede do blízkosti jejích měsíců. Poslední dva roky přelétávala sonda Cassini nad póly Saturnu, takže se do roviny, kde obíhají měsíce dostávala jen zřídka. Přiblížila se tedy jen několikrát k největšímu měsíci Titan, u kterého vědci pozorují proměny povrchu se změnami ročních období. Po zbytek roku 2015 zůstane Cassini v rovině měsíců a hned několikrát se přiblíží k Titanu, Enceladu a Dione.

Animace NASA ukazuje hlubinný průzkum jezer na Titanu prostřednictvím ponorky

24. 03. 2015 (novější než zobrazený článek)

Animace NASA ukazuje hlubinný průzkum jezer na Titanu prostřednictvím ponorkyPrůzkum Titanu se společně s průzkumem Europy dostává do popředí snah NASA a jiných vesmírných agentur na další desetiletí. Mise NASA k Europě dostala s novým plánovaným rozpočtem NASA na fiskální rok 2016 nový impuls a stále více se také mluví o misi na Titan, největší měsíc Saturnu. Kolem Saturnu sice stále ještě obíhá umělá družice Cassini, ta však kolem Titanu prolétává jednou za několik měsíců a jen těžko nahlédne pod hladinu tamních jezer. To by mohla změnit speciální ponorka určená k hlubinnému průzkumu Titanu, animaci její práce zveřejnila na serveru Youtube NASA prostřednictvím Goddardova vesmírného střediska.

15. 12. 2014 (novější než zobrazený článek)

Písečné duny na Titanu jsou vytvářené silnějšími větry než se doposud předpokládaloJedním z dominantních typů povrchu na Titanu jsou duny. Na největším měsíci planety Saturn vytváří útvary nazývané Cat scratches, které se táhnou tisícovky kilometrů. Mají ale špatnou orientaci, jdou proti větrům převažujícím větrům vanoucím z východu. Netvoří je totiž východní větry. Podle nové studie publikované v magazínu Nature vznikají při rovnodennosti, která nastává dvakrát za 30 let, kdy dochází k turbulentním změnám v husté atmosféře měsíce.

07. 12. 2014 (novější než zobrazený článek)

Poslední průlet Cassini kolem Titanu odhalil hloubku největšího jezera Kraken MareVesmírná sonda Cassini pokračuje v průzkumu Titanu, největšího měsíce planety Saturn, který je specifický svou hustou atmosférou a velkými jezery na svém povrchu. Při posledním, srpnovém průletu kolem tohoto zmrzlého světa u planety Saturn se Cassini podařilo změřit hloubku největšího jezera na severním pólu, které dostalo název Kraken Mare, podle bájného mořského monstra. Jezera a řeky na Titanu jsou tvořena kapalnými uhlovodíky, které na tomto měsíci vytvářejí koloběh podobný tomu vodnímu na Zemi. Titan se tak podobá Zemi více než většina planet v naší sluneční soustavě, podle vědců by podmínky na Titanu dokonce mohly být srovnatelné s těmi na Zemi před miliony let.

V horních vrstvách atmosféry Titanu se nečekaně nachází i metanové mraky

26. 10. 2014 (novější než zobrazený článek)

V horních vrstvách atmosféry Titanu se nečekaně nachází i metanové mrakyPozorování sondy Cassini přinesla další zajímavé údaje o Titanu, největším měsíci planety Saturn. Jeho hustá atmosféra z něj činí unikát v celé sluneční soustavě a vědci zkoumají každou drobnost, kterou o ní mohou zjistit. Nejnovějším faktem je vznik metanových mraků v horních vrstvách atmosféry Titanu, o kterých doposud nikdo ani neuvažoval. Metanové mraky jsou známým faktem v troposféře, která se nachází u povrchu, nový objev ale umísťuje mraky do stratosféry, která se nachází nad troposférou.

Oceán pod povrchem Titanu je zřejmě slaný jako Mrtvé moře

13. 07. 2014

Oceán pod povrchem Titanu je zřejmě slaný jako Mrtvé moře Data z vesmírné sondy Cassini podle Vědců z JPL nasvědčují tomu, že oceán, který se ukrývá pod povrchem Titanu, by mohl být stejně slaný jako nejslanější jezero na Zemi. Studie vychází z gravitačních a topografických měření sondy, která za posledních deset let u planety Saturn kolem Titanu několikrát proletěla. Výsledkem je zpřesněná analýza složení vnější slupky tohoto tajuplného měsíce, jediného s hustou atmosférou v celé sluneční soustavě.

15. 07. 2012

Vesmírná sonda Cassini pozoruje v atmosféře Titanu pozvolnou změnu ročního obdobíNejvětší měsíc planety Saturn je zároveň jediným známým měsícem ve sluneční soustavě s hustou atmosférou. Titan s metanovou atmosférou tak trošku připomíná Zemi, i když má úplně jiné chemické složení. Od příletu sondy Cassini k Saturnu v roce 2004 mohou vědci pozorovat, co se děje pod těmito hustými metanovými mraky a sledují střídání ročních období. Poslední výraznou změnu v atmosféře Titanu zaznamenala sonda Cassini při průletu kolem měsíce 27. června - nad jižním pólem se objevil polární vír (vortex).