Nákladní loď ATV musela odtlačit ISS do bezpečí před orbitálním odpadem

6. 11. 2014
ISS ATV Vesmírný odpad

S doposud největší urgencí musela minulý týden uhýbat Mezinárodní vesmírná stanice úlomkům vesmírného odpadu, které byly na stejné oběžné dráze a hrozily srážkou a poškozením komplexu. Teprve šest hodin před největším předpovídaným přiblížením nebezpečného úlomku družice Kosmos-2251 se vesmírné agentury podílející se na projektu ISS dohodly na speciálním úhybném manévru. Zažehnutím trysek na evropské nákladní lodi ATV Georges Lemaître se jim podařilo posunout orbitální stanici na bezpečnější oběžnou dráhu.

ATV a ISS

ATV a ISS evropský nákladní modul je automaticky naváděný a dokuje u orbitální stanice samostatně. Jednou z jeho funkcí je také úprava výšky, ve které ISS obíhá Zemi.

Objekt velikosti lidské pěsti byl detekován na oběžné dráze, která jej měla zavést do blízkosti ISS. Šlo o úlomek z ruské družice Kosmos-2251, která se v roce 2009 srazila s tehdy stále ještě funkční družicí Iridium 33. Kolize zničila oba satelity a vytvořila množství úlomků, které od té doby krouží kolem Země. A 27 října se jeden z nich měl přiblížit do asi čtyřkilometrové vzdálenosti od stanice, což je při vesmírných misích nebezpečně blízko.

V podobných situacích se musela posádka stanice vždy přesunout do návratových sojuzů a doufat, že se nic nestane. Teprve od roku 2012 je možné využívat motorů nákladních lodí Progress ke zrychlení nebo zpomalení stanice, což ji uvádí na vyšší nebo nižší oběžnou dráhu kolem Země. Od roku 2013 umí tento manévr provádět také další nákladní loď zásobující ISS, ATV.

A právě aktuálně kotvícího ATV bylo třeba při incidentu z minulého týdne. U stanice totiž zrovna Progress nekotvil a nebylo tak jiné možnosti. Manévr tedy měli na starosti operátoři z francouzského Toulouse společně s kolegy z Moskvy a Houstonu. Během čtyřminutového zážehu posunuli orbitální komplex na o kilometr vyšší oběžnou dráhu do bezpečí před úlomkem.

Šlo o jednu z posledních akcí evropských lodí ATV, Georges Lemaître je pátou v řadě a další už se vyrábět nebudou. V únoru příštího roku se odpoutá od ISS a shoří s odpadky v atmosféře. Program ATV byl evropským příspěvkem k provozu vesmírné stanice a nesl řadu prvenství nejen pro evropskou kosmonautiku. Do budoucna bude Evropská vesmírná agentura přispívat na provoz ISS nepřímo, konkrétně spoluúčastí na jedné z misí Orionu, vesmírné lodi NASA pro průzkum hlubokého vesmíru. Právě modifikované ATV by mělo sloužit jako servisní modul Orionu pro misi označovanou jako Exploration Mission 1.

Další zprávy z kategorie Vesmírný odpad

28. 6. 2018 (novější než zobrazený článek)

Z ISS byla vypuštěna doposud největší sonda: bude zkoušet sběr vesmírného odpaduPrvní vesmírná sonda, která bude zkoušet aktivní odstranění vesmírného odpadu na oběžné dráze, byla vypuštěna z paluby ISS. Jmenuje se RemoveDebris, váží celých 100 kilogramů a na ISS přiletěla v dubnu vesmírnou lodí Dragon. Během svojí mise bude RemoveDebris zkoušet odstranění nebezpečných objektů na oběžné dráze Země hned několika způsoby. Asi dvě hodiny po vypuštění pomocí robotického ramene stanice potvrdili operátoři úspěšné navázání kontaktu se sondou.

Čínská laboratoř Tiangong-1 spadla do Pacifického oceánu

2. 4. 2018 (novější než zobrazený článek)

Čínská laboratoř Tiangong-1 spadla do Pacifického oceánuČínská laboratoř Tiangong-1 v pondělí brzy ráno částečně shořela v atmosféře, zbytky trosek se zřítily do Pacifického oceánu. Nekontrolovaný pád zanesl několikatunový modul do blízkosti oblasti v jižním Pacifiku, kam jsou naváděny kontrolované vstupy do atmosféry. Zatím není zřejmé, jak velké kusy přežily průlet atmosférou, jisté však je, že zůstanou na dně oceánu severozápadně od Tahiti, kam dopadly.

13. 3. 2018 (novější než zobrazený článek)

První známý případ nelegálních satelitů na oběžné dráze: mohou ohrozit jiná zařízeníAmerická start-upová společnost Swarm Technologies vypustila do vesmíru na indické raketě čtveřici malých satelitů, které nedostaly povolení a mohou znamenat vysoký hazard pro ostatní zařízení na oběžné dráze. Důvodem je to, že jsou příliš malé a nelze je sledovat systémem, který monitoruje všechny další družice. Může tak dojít k nebezpečné srážce, která by vygenerovala ještě větší vesmírného odpadu, než dnes na oběžné dráze je. Společnost se tak dostává do právních problémů a bylo jí zakázáno vypouštět i další zařízení.

Soukromá společnost podepsala kontrakt se satelitním operátorem na údržbu družic na oběžné dráze

2. 2. 2018 (novější než zobrazený článek)

Představitelé britské společnosti Effective Space oznámili podpis smlouvy s nejmenovanou společností provozující satelitní síť na prodloužení životnosti jejich hardwaru přímo na oběžné dráze. Předmětem dohody jsou dvě automatické servisní družice, které se přichytí ke dvěma už operujícím družicím, kterým dochází palivo. Po spojení převezmou kontrolu nad udržováním pozice dosluhujícího satelitu a prodlouží tak jeho životnost o dalších několik let. Družice by měly letět do vesmíru v roce 2020.

22. 1. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nová studie zkoumá odstraňování vesmírného odpadu za pomoci orbitální stanice vybavené laseremProblém vesmírného odpadu se s rozvíjející aktivitou na nízké oběžné dráze stává stále palčivější. Sebemenší úlomek letící vysokou rychlostí může znamenat zkázu družice, nebo dokonce ohrožení orbitální stanice. Tato situace má hned několik možných řešení, která jsou probírána zatím spíše v teorii, jedním z nich je i likvidace pomocí laserů umístěných na oběžné dráze. Této metodě se věnuje studie publikované ve vědeckém magazínu Optik.

Noční oblohu nad Austrálií rozzářil kus vesmírného odpadu

11. 7. 2014

Ve čtvrtek se nad východní Austrálií objevila ohnivá koule, která zvedla vlnu zájmu díky intenzitě záření, která ji doprovázela. Podle Expertů šlo o třetí stupeň rakety Sojuz, která odstartovala do vesmíru o dva dny dříve. Zbytky, které v atmosféře neshořely a dopadly tak na zem, se zatím nepodařilo najít, žádné škody hlášeny nejsou.

24. 10. 2012

Exploze ruské rakety na oběžné dráze způsobila nárůst nebezpečného vesmírného odpadu16. října došlo k explozi rakety na oběžné dráze Země, která vyprodukovala kolem stovky úlomků, které teď budou kroužit kolem naší planety. Tento vesmírný odpad představuje významnou hrozbu pro jakákoliv stále ještě fungující zařízení a v neposlední řadě také pro posádku Mezinárodní vesmírné stanice.