Písečné duny na Titanu jsou vytvářené silnějšími větry než se doposud předpokládalo

15. 12. 2014
Titan Atmosféry planet Geologie ve vesmíru Cassini Saturn

Jedním z dominantních typů povrchu na Titanu jsou duny. Na největším měsíci planety Saturn vytváří útvary nazývané Cat scratches, které se táhnou tisícovky kilometrů. Mají ale špatnou orientaci, jdou proti větrům převažujícím větrům vanoucím z východu. Netvoří je totiž východní větry. Podle nové studie publikované v magazínu Nature vznikají při rovnodennosti, která nastává dvakrát za 30 let, kdy dochází k turbulentním změnám v husté atmosféře měsíce.

Titan, Duny

Titan, Duny Snímek pořízený radarem (zařízení Synthetic Aperture Radar) na palubě sondy Cassini při jejím průletu kolem Titanu v roce 2006. Radarová měření odhalila tisíce kilometrů se táhnoucí písečné duny o šířce 1-2 kilometrů.

Autoři studie využili aerodynamického tunelu NASA a pokusili se simulovat podmínky na Titanu. Zkoumali přitom jak silné větry musí být v husté atmosféře Titanu, aby mohly pohnout se zrnky písku. Atmosféra Titanu obsahuje z 98 % dusík, zbytek tvoří metan a vodík, na povrchu měsíce dosahuje 12x hustoty atmosféry na povrchu Země. Komplikovanější to však bylo se složením zrnek písku, které vědci s jistotou neznají.

Podle jejich nejlepších odhadů by měl být písek na Titanu tvořen zrnky zmrzlých uhlovodíků s asi třetinovou hustotou oproti písku na Zemi. Celkem vyzkoušeli 23 různých materiálů, aby se jim podařilo obsáhnout co nejlepší simulace podmínek na Titanu. Výsledkem jejich dvouleté práce na experimentu je, že větry na Titanu při rovnodennosti musí být ještě o 50 % rychlejší než původně odhadovali.

Vedoucí autor studie: Devon Burr, associate professor na Earth and planetary science department na University of Tennessee Knoxville

Další zprávy z kategorie Titan

Kosmické záření z vnějšku sluneční soustavy ovlivňuje atmosféru Titanu

19. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Kosmické záření z vnějšku sluneční soustavy ovlivňuje atmosféru TitanuVědci za použití observatoře ALMA našli stopy reakcí, které v atmosféře Titanu vyvolávají paprsky kosmického záření. Toto záření k největšímu měsíci planety Saturn přichází z vnějšku sluneční soustavy a vede ke vzniku organických molekul. Jde o první pozorování tohoto procesu, který vědcům ukazuje, co se vše může v husté atmosféře Titanu odehrávat.

NASA pošle na Titan létající dron, který bude zkoumat tamní hustou atmosféru i jezera

28. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Americká vesmírná agentura NASA ve čtvrtek oznámila výběr nové mise k realizaci. Létající sonda Dragonfly bude zkoumat největší měsíc planety Saturn Titan, který má velmi hustou atmosféru a jezera na svém povrchu. K Saturnu by měla stříbra sonda odletět v roce 2026 a dorazí ke svému cíli v roce 2034.

27. 12. 2017 (novější než zobrazený článek)

Finalisté mezi budoucími misemi NASA: návrat vzorků hornin z komety, nebo dron na TitanAmerická vesmírná agentura vybrala dva finalisty mezi misemi, které by se měly uskutečnit v polovině dvacátých let v rámci programu New Frontiers, jehož součástí je například také mise New Horizons. Jednou z těchto misí, které se budou ucházet o realizaci, je CAESAR, při které by měla robotická sonda navštívit kometu 67P a přivézt z ní vzorky zpátky na Zemi, další je potom robotický dron DRAGONFLY, který by brázdil nebe Titanu, největšího měsíce planety Saturn.

23. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

Výrazně chladnější oblasti atmosféry Titanu jsou způsobeny složením jeho husté atmosféryZ dat z orbitální sondy Cassini vědci zjistili, že na jižním pólu Titanu, největšího měsíce planety Saturn, existuje v zimě velmi chladná oblast, která dosahuje teplot až mínus 153 °C. Důvod její existence si však nedokázali vysvětlit, podobné chování totiž neznají u žádné z planet sluneční soustavy. Nová studie naznačuje, že by tento jev mohl být způsoben chemickými procesy v atmosféře, způsobenými látkami s minoritním zastoupením.

Animace NASA ukazuje hlubinný průzkum jezer na Titanu prostřednictvím ponorky

24. 3. 2015 (novější než zobrazený článek)

Animace NASA ukazuje hlubinný průzkum jezer na Titanu prostřednictvím ponorkyPrůzkum Titanu se společně s průzkumem Europy dostává do popředí snah NASA a jiných vesmírných agentur na další desetiletí. Mise NASA k Europě dostala s novým plánovaným rozpočtem NASA na fiskální rok 2016 nový impuls a stále více se také mluví o misi na Titan, největší měsíc Saturnu. Kolem Saturnu sice stále ještě obíhá umělá družice Cassini, ta však kolem Titanu prolétává jednou za několik měsíců a jen těžko nahlédne pod hladinu tamních jezer. To by mohla změnit speciální ponorka určená k hlubinnému průzkumu Titanu, animaci její práce zveřejnila na serveru Youtube NASA prostřednictvím Goddardova vesmírného střediska.

7. 12. 2014

Poslední průlet Cassini kolem Titanu odhalil hloubku největšího jezera Kraken MareVesmírná sonda Cassini pokračuje v průzkumu Titanu, největšího měsíce planety Saturn, který je specifický svou hustou atmosférou a velkými jezery na svém povrchu. Při posledním, srpnovém průletu kolem tohoto zmrzlého světa u planety Saturn se Cassini podařilo změřit hloubku největšího jezera na severním pólu, které dostalo název Kraken Mare, podle bájného mořského monstra. Jezera a řeky na Titanu jsou tvořena kapalnými uhlovodíky, které na tomto měsíci vytvářejí koloběh podobný tomu vodnímu na Zemi. Titan se tak podobá Zemi více než většina planet v naší sluneční soustavě, podle vědců by podmínky na Titanu dokonce mohly být srovnatelné s těmi na Zemi před miliony let.

V horních vrstvách atmosféry Titanu se nečekaně nachází i metanové mraky

26. 10. 2014

V horních vrstvách atmosféry Titanu se nečekaně nachází i metanové mrakyPozorování sondy Cassini přinesla další zajímavé údaje o Titanu, největším měsíci planety Saturn. Jeho hustá atmosféra z něj činí unikát v celé sluneční soustavě a vědci zkoumají každou drobnost, kterou o ní mohou zjistit. Nejnovějším faktem je vznik metanových mraků v horních vrstvách atmosféry Titanu, o kterých doposud nikdo ani neuvažoval. Metanové mraky jsou známým faktem v troposféře, která se nachází u povrchu, nový objev ale umísťuje mraky do stratosféry, která se nachází nad troposférou.