Animace NASA ukazuje hlubinný průzkum jezer na Titanu prostřednictvím ponorky

24. 03. 2015
Titan Geologie ve vesmíru Saturn

Průzkum Titanu se společně s průzkumem Europy dostává do popředí snah NASA a jiných vesmírných agentur na další desetiletí. Mise NASA k Europě dostala s novým plánovaným rozpočtem NASA na fiskální rok 2016 nový impuls a stále více se také mluví o misi na Titan, největší měsíc Saturnu. Kolem Saturnu sice stále ještě obíhá umělá družice Cassini, ta však kolem Titanu prolétává jednou za několik měsíců a jen těžko nahlédne pod hladinu tamních jezer. To by mohla změnit speciální ponorka určená k hlubinnému průzkumu Titanu, animaci její práce zveřejnila na serveru Youtube NASA prostřednictvím Goddardova vesmírného střediska.

Navrhovaná ponorka by vážila tunu a na Titan by mohla dorazit kolem roku 2040. Její destinací má být Kraken Mare, největší jezero Titanu, které se rozprostírá na severním pólu. Během plánované 90denní mise by ponorka urazila až 2000 kilometrů. Ponorka by komunikovala přímo se Zemí, bez nutnosti orbitální sondy, která by signál přebírala z povrchu a teprve posílala na Zemi.
Autor článku: redakce

Další zprávy z kategorie Titan

15. 12. 2014

Písečné duny na Titanu jsou vytvářené silnějšími větry než se doposud předpokládaloJedním z dominantních typů povrchu na Titanu jsou duny. Na největším měsíci planety Saturn vytváří útvary nazývané Cat scratches, které se táhnou tisícovky kilometrů. Mají ale špatnou orientaci, jdou proti větrům převažujícím větrům vanoucím z východu. Netvoří je totiž východní větry. Podle nové studie publikované v magazínu Nature vznikají při rovnodennosti, která nastává dvakrát za 30 let, kdy dochází k turbulentním změnám v husté atmosféře měsíce.

07. 12. 2014

Poslední průlet Cassini kolem Titanu odhalil hloubku největšího jezera Kraken MareVesmírná sonda Cassini pokračuje v průzkumu Titanu, největšího měsíce planety Saturn, který je specifický svou hustou atmosférou a velkými jezery na svém povrchu. Při posledním, srpnovém průletu kolem tohoto zmrzlého světa u planety Saturn se Cassini podařilo změřit hloubku největšího jezera na severním pólu, které dostalo název Kraken Mare, podle bájného mořského monstra. Jezera a řeky na Titanu jsou tvořena kapalnými uhlovodíky, které na tomto měsíci vytvářejí koloběh podobný tomu vodnímu na Zemi. Titan se tak podobá Zemi více než většina planet v naší sluneční soustavě, podle vědců by podmínky na Titanu dokonce mohly být srovnatelné s těmi na Zemi před miliony let.

V horních vrstvách atmosféry Titanu se nečekaně nachází i metanové mraky

26. 10. 2014

V horních vrstvách atmosféry Titanu se nečekaně nachází i metanové mrakyPozorování sondy Cassini přinesla další zajímavé údaje o Titanu, největším měsíci planety Saturn. Jeho hustá atmosféra z něj činí unikát v celé sluneční soustavě a vědci zkoumají každou drobnost, kterou o ní mohou zjistit. Nejnovějším faktem je vznik metanových mraků v horních vrstvách atmosféry Titanu, o kterých doposud nikdo ani neuvažoval. Metanové mraky jsou známým faktem v troposféře, která se nachází u povrchu, nový objev ale umísťuje mraky do stratosféry, která se nachází nad troposférou.

Oceán pod povrchem Titanu je zřejmě slaný jako Mrtvé moře

13. 07. 2014

Oceán pod povrchem Titanu je zřejmě slaný jako Mrtvé moře Data z vesmírné sondy Cassini podle Vědců z JPL nasvědčují tomu, že oceán, který se ukrývá pod povrchem Titanu, by mohl být stejně slaný jako nejslanější jezero na Zemi. Studie vychází z gravitačních a topografických měření sondy, která za posledních deset let u planety Saturn kolem Titanu několikrát proletěla. Výsledkem je zpřesněná analýza složení vnější slupky tohoto tajuplného měsíce, jediného s hustou atmosférou v celé sluneční soustavě.

15. 07. 2012

Vesmírná sonda Cassini pozoruje v atmosféře Titanu pozvolnou změnu ročního obdobíNejvětší měsíc planety Saturn je zároveň jediným známým měsícem ve sluneční soustavě s hustou atmosférou. Titan s metanovou atmosférou tak trošku připomíná Zemi, i když má úplně jiné chemické složení. Od příletu sondy Cassini k Saturnu v roce 2004 mohou vědci pozorovat, co se děje pod těmito hustými metanovými mraky a sledují střídání ročních období. Poslední výraznou změnu v atmosféře Titanu zaznamenala sonda Cassini při průletu kolem měsíce 27. června - nad jižním pólem se objevil polární vír (vortex).

05. 07. 2012

Pozorování sondy Cassini vedou vědce k závěru, že na Titanu existuje globální podpovrchový oceánAnalýzou dat z vesmírné sondy Cassini, která obíhá kolem planety Saturn, vědci zjistili, že jeden z jejích měsíců Titan, má pod svým povrchem globální vodní oceán. Po Europě u planety Jupiter, jde o další místo ve sluneční soustavě, které by mohlo disponovat vodní masou pod celým svým povrchem.

Vědci navrhují misi, která by vypustila letadlo do atmosféry Titanu

17. 01. 2012

Vědci navrhují misi, která by vypustila letadlo do atmosféry TitanuKoncept mise, kterou připravil tým 30 vědců a inženýrů, nese jméno AVIATR (Aerial Vehicle for In-situ and Airborne Titan Reconnaissance). V blízké době se ale zřejmě realizace nedočká, Titan totiž aktuálně nepatří mezi primární cíle vesmírného výzkumu NASA. Titan je nicméně pro vědce velmi zajímavým místem, zejména díky počasí a klimatu ukrývaného jeho hustou atmosférou. Doufají tedy, že se jim alespoň podaří přesvědčit NASA o realizaci mise ve dvacátých letech.