Pozorování Hubblova teleskopu poukazují na slaný podpovrchový oceán na Ganymede

23. 3. 2015
Ganymede Magnetismus Voda ve vesmíru Hubble

Ganymede je největší měsíc ve sluneční soustavě a jako jediný má silné magnetické pole. Interakce magnetických polí Ganymede a planety Jupiter má za příčinu změnu chování polárních září měsíce, které jsou viditelné právě Hubblovým teleskopem. Německým vědcům se teď podařilo zjistit, že slaný oceán pod povrchem Ganymede ovlivňuje magnetické pole měsíce takovým způsobem, že do určité míry stabilizuje kolísání polárních září.

Ganymede, polární záře

Ganymede, polární záře - Ilustrace NASA, která ukazuje severní i jižní polární záři měsíce Ganymede.

Vědci tuší existenci podpovrchového oceánu na Ganymede už od 70. let, první měření magnetického pole však získali až prostřednictvím sondy Galileo v roce 2002, pozorování byla však příliš krátká na podrobnější analýzu. Na řadu přišel teleskop Hubble, který zkoumal Ganymede v ultrafialovém záření a mohl tak detekovat polární záře.

Existence slaného podpovrchového oceánu má vést podle vědců k vytvoření sekundárního magnetického pole měsíce, které interaguje s magnetickým polem Jupitera a výsledkem tohoto magnetického tření je právě pozorovatelný efekt na polární záře. Jakmile si vědci tuhletu vazbu uvědomili, pokusili se přijít s charakteristikami oceánu Ganymede:
  • oceán má tloušťku asi 100 kilometrů
  • nachází se asi 150 kilometrů po povrchem Ganymede
  • má vysoký obsah rozpuštěných minerálů
Pokud se existence oceánu Ganymede potvrdí, zařadí se tento měsíc do klubu těles ve sluneční soustavě jako je Enceladus nebo Europa, která obsahují velké množství kapalné vody pod svým povrchem. Odhady u Ganymede ukazují, že objem kapalné vody na měsíci přesahuje objem povrchové vody na Zemi.

Další zprávy z kategorie Ganymede

11. 2. 2019 (novější než zobrazený článek)

JUICE: jak poletí evropská sonda k Jupiteru? Využije gravitační síly 4 různých planetV květnu 2022 by se měla vydat na svou cestu k planetě Jupiter evropská sonda JUICE. Jejím cílem nicméně není samotná planeta ale její měsíce, zejména potom Ganymede, na jehož oběžnou dráhu sonda nakonec vstoupí. Evropská vesmírná agentura začátkem února zveřejnila animaci, která ukazuje dlouhou a složitou cestu sondy k Jupiteru. Cesta zabere 7 let a bude vyžadovat 5 gravitačních asistencí kolem čtyř planet, včetně Jupiteru samotného.

11. 9. 2018 (novější než zobrazený článek)

JUICE: první evropská mise k planetě Jupiter prochází prvními testy pro ověření technologiíEvropská vesmírná agentura ESA společně se společností Airbus pokračují v přípravě mise JUICE, která vyšle sofistikovanou vesmírnou sondu k planetě Jupiter. Aktuálně probíhá testování na zjednodušeném modelu sondy (Thermal Development Model, TDM), při kterém se ověřuje dopad okolních teplot na sondu a její přístroje. Vývoj je teprve na začátku, nicméně podle ESA zatím vše směřuje k plánovanému startu mise v roce 2022.

Měsíc Ganymede generuje masivní magnetické vlny

9. 8. 2018 (novější než zobrazený článek)

Měsíc Ganymede generuje masivní magnetické vlnyData ze sondy Galileo naznačují, že magnetické pole měsíce Ganymede generuje silné magnetické vlny, které urychlují částice na vysoké rychlosti. Magnetické pole největšího měsíce ve sluneční soustavě interaguje s magnetickým polem Jupiteru a vytváří tak vlny až milionkrát silnější než je běžné v okolí této planety. Analýza dat z let 1995-2003 byla nedávno publikována v magazínu Nature Communications.

2. 5. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nové informace z průletu sondy Galileo magnetosférou měsíce Ganymede před 22 letyV nové studii, která vyšla ve vědeckém magazínu Geophysical Research Letters, jsou prezentována data z prvního průletu vesmírné sondy Galileo kolem Ganymede, největšího měsíce planety Jupiter. Data z prvního průletu sondy v roce 1996 kolem jediného měsíce ve sluneční soustavě s vlastním magnetickým polem totiž nebyla nikdy prezentována. Vědci se nyní podívali na stav magnetického pole Ganymede zaznamenaný před více než dvaceti lety.

22. 4. 2012

Evropa se chystá k Jupiteru, komise doporučila ESA novou vlajkovou misi k obří planetěVýbor pro vědecký program Evropské vesmírné agentury doporučil ESA jako další vlajkovou loď misi k planetě Jupiter, která by důkladně prozkoumala některé z jejích měsíců. Mise JUICE (JUpiter ICy moons Explorer) by odstartovala po roce 2020 a jejím primárním cílem by měly být měsíce Europa, Ganymede a Callisto.

Společná americká a evropská mise k měsícům Jupiteru dostala zelenou

6. 2. 2011

Společná americká a evropská mise k měsícům Jupiteru dostala zelenouMise dostala jméno Europa Jupiter System Mission (EJSM) a půjde o společný počin dvou agentur, každá z nich vyšle jednu orbitální sondu, NASA k Europě a ESA k dalšímu měsíci Jupiteru, Ganymede. Obě sondy nicméně budou mít dostatek možností prozkoumat i další galilejské měsíce Jupiteru, Io a Calisto. Mise by měla proběhnout kolem roku 2020, další detaily by měly být upřesněny v roce 2013. Nicméně ESJM byla označena jako prioritní, takže doufejme, že na ni do té doby nikdo nezapomene.