Dříve avizované gejzíry na Europě možná vůbec neexistují, mohlo jít o dopad meteoritu

29. 3. 2015
Europa Voda ve vesmíru Jupiter Io Cassini Hubble

V roce 2012 zachytil Hubblův teleskop množství molekul vody v oblasti jižního pólu jupiterova měsíce Europa. Tento jev se podobal tomu, který pozoruje sonda Cassini u saturnova měsíce Enceladus, jehož jižní pól je posetý gejzíry chrlící vodu do okolí měsíce. Začalo se tedy spekulovat o existenci gejzírů také na Europě. Následná pozorování ale tuto hypotézu nepotvrzují, a tak vědci uvažují nad dalšími vysvětleními hubblových pozorování z roku 2012, jednou z teorií je, že se molekuly vody dostaly na oběžnou dráhu Europy po dopadu meteoritu, který do vesmíru vymrštil led z povrchu měsíce.

Europa, gejzíry

Europa, gejzíry Naznačení detekce vodních molekul spektroskopickou analýzou dat získaných z teleskopu Hubble z prosince 2012. Teleskop nepořídil přímo snímky, ale spíše detekoval existenci molekul vodíku a kyslíku v okolí měsíce.

Vědci se následnými pozorováními snažili potvrdit existenci gejzírů, důkazů ale příliš nenašli. Tato teorie nijak neodporuje existenci podpovrchového oceánu na Europě, pouze odmítá existenci gejzírů, které by obsah oceánu chrlily na oběžnou dráhu planety Jupiter. Jak ale vysvětlit existenci plazmy v magnetosféře planety Jupiter v okolí měsíce Europa? Podle nové studie publikované v magazínu Astrophysical Journal, může za všechno Io, malý měsíc posetý aktivními sopkami.

Právě Io totiž chrlí množství materiálu ze svého nitra do okolí planety Jupiter. Za pomoci měření ze sond Voyager, Galileo a Cassini se vědcům podařilo upřesnit, že se v okolí Europy nacházejí ionty síry a kyslíku. Plazma detekovaná v okolí Europy tak pravděpodobně nepochází z ledového, ale ohnivého měsíce.

To znamená, že gejzíry na Europě pravděpodobně neexistují, nebo jsou aktivní jen velmi zřídka. Další spektroskopická pozorování hubblovým, nebo jinými teleskopy už vodu neukázala.

Europa nadále láká vědce, kteří se snaží přesvědčit NASA o nutnosti specializované mise k tomu měsíci. Podpovrchový oceán může skrývat mnohá překvapení, která ze Země neodhalíme. Na cestě k Jupiteru je aktuálně vesmírná sonda Juno, jejím úkolem však od příštího roku nebude studium měsíců, ale planeta samotná. Vědci v NASA aktuálně pracují na konceptu mise, která by oceán Europy prozkoumala, její realizace je ale roky vzdálená a samotná cesta k Jupiteru zabere dalších nejméně pět let.

Podobná situace je v Evropské vesmírné agentuře, která má také plány poslat sondu k Jupiteru. Mise která by zkoumala měsíce plynného obra byla vybrána jako jedna z prioritních, konkrétní koncept ale zatím také zvolen nebyl. Její realizace neproběhne dříve než v roce 2020.

Nezbývá zatím než k malému měsíci upírat pozemní a vesmírné teleskopy, ty však ledovou slupku neprohlédnou.

Další zprávy z kategorie Europa

NASA na Antarktidě zkouší podmořského robota pro vzdálené měsíce

23. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA na Antarktidě zkouší podmořského robota pro vzdálené měsíceInženýři z NASA vyvinuli prototyp automatického podmořského plavidla BRUIE (Buoyant Rover for Under-Ice Exploration) a chystají se jej otestovat v ledových vodách Antarktidy. Tento rover je válec asi metr dlouhý a po obou stranách má velká kola, která mu umožňují pohyb pod ledovou vrstvou na hladině. V budoucnosti by toto zařízení mohlo putovat na měsíc Europa k Jupiteru nebo Enceladus u Saturnu, kde vědci předpokládají existenci velkých podpovrchových oceánů.

19. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

V okolí měsíce Europa se nachází molekuly vody, objev podporuje teorii o existenci gejzírů na jejím povrchuVědcům se s pomocí teleskopu W. M. Keck Observatory na Havaji podařilo poprvé detekovat molekuly vody v bezprostředním okolí Europy, jednoho ze čtyř velkých měsíců planety Jupiter. Vědci předpokládají přítomnost oceánu pod povrchem tohoto měsíce a v posledních letech se objevuje také evidence podporující existenci gejzírů na jeho povrchu.

6. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA testuje anténu pro sondu k měsíci Europa. Stále ale není zřejmé, na jaké raketě Europa Clipper poletíMěsíc planety Jupiter Europa je pro mnohé z vědců nejzajímavějším místem k prozkoumání ve sluneční soustavě. Jde totiž o ledové těleso, pod jehož povrchem se ukrývá globální oceán. Už za čtyři roky by k Europě měla odletět vesmírná sonda Europa Clipper, jejímž úkolem bude podrobně zmapovat její povrch a procesy, které na něm i pod ním probíhají. Vývoj sondy postupuje dopředu a NASA už testuje novou anténu, kterou bude vybavena.

26. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nová teplotní mapa Europy odhalila nezvykle chladnou oblast na severní polokouliEuropa je měsíc planety Jupiter pokrytý ledovou slupkou tvořící popraskaný povrch s množstvím geologických útvarů. Nová série čtyř snímků z radioteleskopu ALMA nyní odhaluje teplotní mapu povrchu Europy v dostatečném rozlišení, aby bylo možné zkoumat souvislosti konkrétních geologických oblastí s naměřenými teplotními rozdíly. V datech se také objevuje doposud neznámá chladná oblast na severní polokouli tohoto měsíce.

Misi na Europu by mohly komplikovat velké krystaly ledu na jejím povrchu

9. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Misi na Europu by mohly komplikovat velké krystaly ledu na jejím povrchuPodle nové studie v magazínu Nature Geoscience by mohl být povrch Europy, ledového měsíce planety Jupiter, pokrytý obřími krystaly ledu o výšce až 15 metrů. To by mohla být komplikace pro plánovanou misi na povrch Europy, která má zkoumat led a oceán, který se pod ním ukrývá. Problémové by mohly být zejména oblasti kolem rovníku, plánovaná mise tak musí buďto přistát blíže pólům, nebo s vysoce nerovným povrchem počítat.

11. 9. 2018 (novější než zobrazený článek)

JUICE: první evropská mise k planetě Jupiter prochází prvními testy pro ověření technologiíEvropská vesmírná agentura ESA společně se společností Airbus pokračují v přípravě mise JUICE, která vyšle sofistikovanou vesmírnou sondu k planetě Jupiter. Aktuálně probíhá testování na zjednodušeném modelu sondy (Thermal Development Model, TDM), při kterém se ověřuje dopad okolních teplot na sondu a její přístroje. Vývoj je teprve na začátku, nicméně podle ESA zatím vše směřuje k plánovanému startu mise v roce 2022.

První mapa radiace, která dopadá na povrch Europy

31. 7. 2018 (novější než zobrazený článek)

První mapa radiace, která dopadá na povrch EuropyVědci prozkoumali data z misí, které v historii studovaly měsíc Europa obíhající planetu Jupiter, aby potvrdili, že nejsilnější radiace se nachází na rovníku a naopak v blízkosti pólů je relativně slabá. Europa má pod svým povrchem globální oceán jehož materiál se někdy dostává až na povrch (možná podobně jako láva na Zemi) a data o radiaci napoví, jak dlouho vydrží než je radiací sterilizovaný. Vědci využili data z misí Galileo a Voyager 1.