Dříve avizované gejzíry na Europě možná vůbec neexistují, mohlo jít o dopad meteoritu

29. 03. 2015
Europa Voda ve vesmíru Jupiter Io Cassini Hubble

V roce 2012 zachytil Hubblův teleskop množství molekul vody v oblasti jižního pólu jupiterova měsíce Europa. Tento jev se podobal tomu, který pozoruje sonda Cassini u saturnova měsíce Enceladus, jehož jižní pól je posetý gejzíry chrlící vodu do okolí měsíce. Začalo se tedy spekulovat o existenci gejzírů také na Europě. Následná pozorování ale tuto hypotézu nepotvrzují, a tak vědci uvažují nad dalšími vysvětleními hubblových pozorování z roku 2012, jednou z teorií je, že se molekuly vody dostaly na oběžnou dráhu Europy po dopadu meteoritu, který do vesmíru vymrštil led z povrchu měsíce.

Vědci se následnými pozorováními snažili potvrdit existenci gejzírů, důkazů ale příliš nenašli. Tato teorie nijak neodporuje existenci podpovrchového oceánu na Europě, pouze odmítá existenci gejzírů, které by obsah oceánu chrlily na oběžnou dráhu planety Jupiter. Jak ale vysvětlit existenci plazmy v magnetosféře planety Jupiter v okolí měsíce Europa? Podle nové studie publikované v magazínu Astrophysical Journal, může za všechno Io, malý měsíc posetý aktivními sopkami.

Právě Io totiž chrlí množství materiálu ze svého nitra do okolí planety Jupiter. Za pomoci měření ze sond Voyager, Galileo a Cassini se vědcům podařilo upřesnit, že se v okolí Europy nacházejí ionty síry a kyslíku. Plazma detekovaná v okolí Europy tak pravděpodobně nepochází z ledového, ale ohnivého měsíce.

To znamená, že gejzíry na Europě pravděpodobně neexistují, nebo jsou aktivní jen velmi zřídka. Další spektroskopická pozorování hubblovým, nebo jinými teleskopy už vodu neukázala.

Europa nadále láká vědce, kteří se snaží přesvědčit NASA o nutnosti specializované mise k tomu měsíci. Podpovrchový oceán může skrývat mnohá překvapení, která ze Země neodhalíme. Na cestě k Jupiteru je aktuálně vesmírná sonda Juno, jejím úkolem však od příštího roku nebude studium měsíců, ale planeta samotná. Vědci v NASA aktuálně pracují na konceptu mise, která by oceán Europy prozkoumala, její realizace je ale roky vzdálená a samotná cesta k Jupiteru zabere dalších nejméně pět let.

Podobná situace je v Evropské vesmírné agentuře, která má také plány poslat sondu k Jupiteru. Mise která by zkoumala měsíce plynného obra byla vybrána jako jedna z prioritních, konkrétní koncept ale zatím také zvolen nebyl. Její realizace neproběhne dříve než v roce 2020.

Nezbývá zatím než k malému měsíci upírat pozemní a vesmírné teleskopy, ty však ledovou slupku neprohlédnou.
Autor článku: redakce

Další zprávy z kategorie Europa

05. 10. 2014

Europu by mohly zkoumat mikrosondy - NASA vybírá misi na průzkum měsíce JupiteraNASA udělila grant 100 000 dolarů na přípravu potenciální mise k Europě, která by využila celé letky automatických sond na zkoumání povrchu a nitra měsíce. Nízkonákladová mise by umístila na oběžnou dráhu malý satelit, který by vypouštěl mikrosondy o velikosti poštovní známky. Sondy by dopadly na vybrané místo na povrchu, kde byla z orbity detekována aktivita způsobená například vyvěráním vody z nitra měsíce. Vědci, kteří se na návrhu mise podíleli věří, že by mohli s relativně nízkými náklady zjistit více o Europě a o tom, co se děje pod její ledovou slupkou.

Ledový měsíc Europa má zřejmě tektonické desky, jev známý pouze ze Země

09. 09. 2014

Ledový měsíc Europa má zřejmě tektonické desky, jev známý pouze ze ZeměVědcům se podařilo přijít s první evidencí, která podporuje teorii, že povrch Europy je rozdělen do pohybujících se desek. Jde o první náznak podobného jevu kdekoliv jinde ve vesmíru než na Zemi. Europa je výjimečným tělesem v naší soustavě, pozorování vesmírných sond nasvědčuje tomu, že se pod jejím povrchem skrývá tekutý oceán. Několikakilometrová vrstva ledu tento oceán odděluje od povrchu měsíce podobně jako litosférické desky na Zemi oddělují povrch planety a její žhavé nitro.

16. 07. 2014

NASA hledá návrhy na vědecké přístroje, které by dokázaly zkoumat oceán pod povrchem EuropyNASA připravuje podklady pro misi k Europě, měsíci planety Jupiter. Přípravy jsou na samotném počátku a ještě ani není zřejmé, zda bude sonda kolem Europy kroužit, prolétat, nebo na ní dokonce přistane. NASA zveřejnila žádost na zaslání návrhů vědeckých instrumentů, které by byly na palubě robotické sondy jejímž úkolem bude Europu zkoumat. Mise k Europě je snem všech astrobiologů, pod povrchem tohoto ledového měsíce se totiž ukrývá globální oceán a nikdo neví co v sobě ukrývá.

Britové zkouší nový přistávací modul pro vesmírné mise, přistává bez brždění

16. 07. 2013

Projektyl, spíše než přistávací modul, se kterým britští vědci pracují, by mohl být hudbou budoucnosti pro nadcházející vesmírné mise. Místo složitých pohonných systémů pro vstup do atmosféry jako byl například jeřáb s jehož pomocí se spustila sonda Opportunity na povrch Marsu, by chtěli vědci použít ocelový "penetrator", který do cílového povrchu narazí vysokou rychlostí.

22. 04. 2012

Evropa se chystá k Jupiteru, komise doporučila ESA novou vlajkovou misi k obří planetěVýbor pro vědecký program Evropské vesmírné agentury doporučil ESA jako další vlajkovou loď misi k planetě Jupiter, která by důkladně prozkoumala některé z jejích měsíců. Mise JUICE (JUpiter ICy moons Explorer) by odstartovala po roce 2020 a jejím primárním cílem by měly být měsíce Europa, Ganymede a Callisto.

NASA připravuje misi se dvěma přistávacími moduly k jupiterovu měsíci Europa

12. 12. 2011

NASA připravuje misi se dvěma přistávacími moduly k jupiterovu měsíci EuropaNe jeden, ale hned dva identické přistávací moduly budou součástí návrhu mise Europa Lander, kterou se zabývají výzkumníci v JPL (Jet Propulsion Laboratory), která spadá pod NASA. Europu si vybrali proto, že jde o jedno z těles ve sluneční soustavě, které by mohlo ukrývat mimozemský život v oceánu pod svým ledovým povrchem. Mise Europa Lander by mohla odstartovat někdy kolem roku 2020 a přistát na Europě o 6 let později

Podle nové studie NASA jsou kromě oceánu pod povrchem Europy také velká jezera

17. 11. 2011

Podle nové studie NASA jsou kromě oceánu pod povrchem Europy také velká jezeraData získaná vesmírnou sondou Galileo jsou podle vědců z NASA evidencí podporující existenci velkého vodního jezera pod povrchem Europy, jednoho z měsíců obří planety Jupiter. Tým vedený Britney Schmidt zkoumal oblast Europy nazvanou Thera Macula, pod kterou se zřejmě nachází jezero velikostí srovnatelné s rozlohou České republiky. Podle studie, která vyšla v magazínu Nature, se pod podobnými útvary nazývanými "chaos terrain" (chaotický terén) nachází zdroj tepla a kapalné vody, který deformuje oblast na povrchu podobným způsobem jako termální prameny pod grónskými ledovci.