K průletu kolem Pluta zbývá necelý měsíc, New Horizons už vidí detaily na povrchu

21. 6. 2015
Pluto New Horizons Trpasličí planety

14. června, měsíc před blížícím se historicky prvním průletem kolem Pluta, zažehla sonda New Horizons své trysky, aby mírně zkorigovala svou trajektorii. Ta ji 14. července zavede do blízkosti 12 tisíc kilometrů od povrchu Pluta, ze které sonda pořídí množství snímků a měření, která budou po průletu postupně zasílána na Zemi. Mezitím už vědci zkoumají první snímky trpasličí planety Pluto a systému jejích měsíců pořízené ze vzdálenosti přes 35 milionů kilometrů.

New Horizons

New Horizons vesmírná sonda NASA, která se v roce 2006 vydala jako první na průzkum Pluta a Kuiperova pásu, který leží za oběžnou dráhou této trpasličí planety. Samotný průlet kolem Pluta proběhl 14. července 2015, poté sonda zamířila hlouběji do Kuiperova pásu, k planetce 2014 MU69.

Korekce trajektorie byla podle Marka Holdridge z JPL nutná, bez ní by sonda minula svůj cíl na oběžné dráze Pluta o 755 kilometrů a přiletěla by o 84 sekund dříve, než je plánováno. Dnes se sonda nachází asi 35 milionů kilometrů od Pluta, to je asi stonásobek vzdálenosti Země - Měsíc. New Horizons při přibližování k Plutu postupně zapíná všechna svá zařízení a testuje jejich funkčnost. Zároveň zkoumá meziplanetární prostředí a měří solární větry a vysokoenergetické kosmické záření.

V posledních měsících už dorazily první snímky Pluta a jeho měsíců. Trpasličí planeta na těchto snímcích zabírá sotva pár pixelů, přesto jde o zatím nejdetailnější pozorování vzdáleného Pluta. Poskládané za sebou, snímky ukazují jak Pluto a Charon rotují kolem společného barycentra.

Pluto a Charon

Další snímky už také zachycují první detaily povrchu Pluta. Opět jde o pouhé pixely, které budou během měsíce nahrazeny fotografiemi ve vysokém rozlišení, už dnes lze ale pozorovat odlišné barvy různých regionů povrchu této trpasličí planety. To napovídá komplexní geologické struktuře tohoto vzdáleného zmrzlého objektu.

Astronomové dál zkoumají Pluto a jeho měsíce také vesmírným teleskopem Hubble z oběžné dráhy Země. Podle studie publikované v časopise Nature mají díky gravitačním vlivům Pluta a Charonu nejméně dva měsíce, Nix a Hydra, velmi chaotickou rotaci kolem své osy. Pro pozorovatele, který by stál na povrchu jednoho z těchto měsíců, by tak Pluto vycházelo a zapadlo pokaždé na jiném místě oblohy.

Další zprávy z kategorie Pluto

9. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Region ve tvaru srdce má na Plutu významný vliv na větry, které vanou opačným směremKdyž v roce 2015 proletela vesmírná sonda New Horizons kolem trpasličí planety Pluto, ukázala poprvé rozmanitost jeho povrchu. Mezi útvary, které se na snímcích ze sondy objevily, byl také region Tombaugh (Tombaugh Regio), který svým tvarem připomíná srdce. Podle nové studie by tento region mohl významně ovlivňovat atmosférickou cirkulaci podobně jako ji na Zemi ovlivňují oceány.

8. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Zařízení na sondě New Horizons potvrzuje zpomalování slunečních větrů za oběžnou drahou PlutaMěření pořízená instrumentem SWAP (Solar Wind Around Pluto) na palubě vesmírné sondy New Horizons potvrzují zpomalování slunečních větrů na okraji sluneční soustavy. Předchozí data ze sond Voyager ukazovaly podobné výsledky, New Horizons má však na palubě výrazně modernější technologie. Nová měření byla publikována v magazínu Astrophysical Journal.

25. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Enceladus, Pluto nebo třeba Venuše. NASA vybrala deset konceptů planetárních misí k rozpracováníVýzkum těles sluneční soustavy je dlouhodobá záležitost. Planetární mise existují dlouhou dobu jen na papíře, potom následují dlouhé roky vývoje, cesty a samotný vědecký průzkum je pouze špičkou ledovce. NASA nyní vybrala několik konceptů zcela nových misí, které pomůže financovat, aby byly rozpracovány v konkrétní plány. Mnohé z těchto misí nebudou nikdy realizovány, některé však jistě ano.

Tenká vrstva vodního ledu s metanem by mohla bránit kompletnímu zamrznutí Pluta

23. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Tenká vrstva vodního ledu s metanem by mohla bránit kompletnímu zamrznutí PlutaTrpasličí planeta Pluto se nachází na okraji mrazivého regionu Kuiperova pásu. Přesto se zdá, že by mohl pod jejím povrchem existovat oceán. Kompletnímu zamrznutí této vody by mohla bránit tenká vrstva zmrzlého ledu s různými přísadami, zejména pak metanem. Tato vrstva by působila jako tepelný izolátor, který umožňuje udržení vyšších teplot pod povrchem. Nový výzkum, který vychází z dat mise New Horizons a počítačových simulací, byl publikován v magazínu Nature Geoscience.

Atmosféra Pluta by mohla do deseti let zcela zmizet

30. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Atmosféra Pluta by mohla do deseti let zcela zmizetTrpasličí planeta Pluto má řídkou atmosféru tvořenou hlavně dusíkem, která byla potvrzena už v roce 1985. Silně eliptická oběžná dráha Pluta však způsobuje výrazné výkyvy v teplotách na povrchu tohoto vzdáleného objektu, což má vliv také na jeho atmosféru. Během zimy dojde ke zmrznutí plynů a jejich usazení na povrchu, čímž atmosféra na dlouhá léta zmizí. Podle nové studie publikované v magazínu Astronomy and Astrophysics by k tomu mohlo dojít už za deset let.

20. 9. 2018 (novější než zobrazený článek)

Pět trpasličích planet sluneční soustavy: Eris, Pluto, Makemake, Haumea a Ceres (update 2018)Ještě před několika lety měla sluneční soustava celkem devět planet. Astronomové ale díky stále dokonalejší technice objevovali nová tělesa, která se svou velikostí mohla rovnat s nejmenší planetou a měla být tedy také označena jako planety. Jejich počet se najednou mohl dostat přes desítku a nebylo jisté, kde by se zastavil. V roce 2006 proto byla Mezinárodní astronomickou unií přijata nová definice planety, podle které už Pluto mezi planety nepatří, od té doby je spolu s dalšími objekty součástí nové třídy těles ve sluneční soustavě, trpasličích planet.

20. 2. 2018 (novější než zobrazený článek)

Co se ukrývá pod povrchem Pluta? Mohlo by jít o vrstvu materiálu podobného asfaltuTrpasličí planeta Pluto vznikla podle všeho v Kuiperově pásu, hluboko za oběžnou dráhou planety Neptun. Pochází tedy ze stejného místa jako některé komety, jejichž složení bylo podrobně prozkoumáno a které obsahují množství organického materiálu. Na základě těchto faktů přichází Bill McKinnon z týmu New Horizons se spekulací, že pod povrchem Pluta by mohla existovat vrstva organického materiálu podobného asfaltu. Jde však o pouhou spekulaci, která nevychází z žádných konkrétních pozorování Pluta samotného.