Měsíc je obklopen řídkým oblakem prachu, který do jeho okolí zvedají mikroimpakty prachových částic

22. 06. 2015
Měsíc LADEE

Měsíc je obklopen permanentním mrakem prachu a drobných částic, vyplývá to z měření přístrojů vesmírné sondy LADEE z let 2013 a 2014. S novými poznatky přišli vědci z University of Colorado Boulder, kde konkrétně přístroj LDEX (Lunar Dust Experiment) vymysleli, vyrobili a také ovládali v průběhu mise. Drobné částice se do okolí Měsíce dostanou při dopadu o něco větších částic prachu z komet, jedno zrnko kometárního smetí může dostat z povrchu na oběžnou dráhu Měsíce až tisíce ještě menších zrníček. Vzniká tak nikdy nemizící a zároveň velmi jemný oblak prachu, který měsíc zahaluje do neviditelného závoje.

Měsíc

Měsíc - snímek Měsíce pořízený vesmírnou sondou Galileo při jejím odletu k Jupiteru v roce 1992.

Během šestiměsíční mise se vědcům podařilo pomocí přístroje LDEX zachytit na 140 tisíc impaktů. Výraznou událostí byl průlet Země a Měsíce pozůstatky objektu Phaethon, který se zřejmě nachází na pomezí komety a planetky. Částice z Phaethonu vyvolávají pravidelně každý rok meteorický roj Geminid, pokud však tyto částice neshoří v zemské atmosféře, mohou dopadnout na povrch Měsíce. A  právě v tomto období vědci zaznamenali významný nárůst prachových částic v bezprostředním okolí Měsíce.

Náš jediný přirozený souputník však nemá atmosféru a oblast těsně nad jeho povrchem byla dlouho považována za zcela prázdnou. Pozdější detailní měření ukázala přítomnost argonu, helia, vodíku, sodíku a draslíku. To vše ale maximálně do hustoty 80 tisíc atomů na jeden kubický centimetr.

Izraelská lunární sonda Beresheet se vydala na cestu k Měsíci

22. 02. 2019 (novější než zobrazený článek)

Izraelská lunární sonda Beresheet se vydala na cestu k MěsíciRaketa Falcon 9 dnes v noci úspěšně vynesla na oběžnou dráhu první izraelskou sondu k Měsíci. Přistávací modul Beresheet se nyní vydá na sedmitýdenni cestu k Měsíci, během které využije gravitace Země. Pokud se přistání podaří, stane se Izrael čtvrtou zemí, které se na Měsíci povedlo přistát.

02. 02. 2019 (novější než zobrazený článek)

Čínská lunární sonda naměřila během měsíční noci chladnější teploty než mise ApolloKoncem ledna se čínská sonda Chang´e 4 probudila z noční hibernace a poslala na Zemi data, která během ní nasbírala. I když sonda šetřila energií, protože během třináctidenní noci nemohla dobíjet své baterie, měřila během noci teplotu, která spadla až k -190 °C. Nejnižší teplota naměřená během misí Apollo byla -173 °C, astronauti během těchto misí však přistávali výrazně blíže rovníku. Naopak data z mise LRO naznačují, že v některých místech na severním pólu Měsíce by mohly teploty spadnout až k -247 °C.

Podle nové studie dopadá na Měsíc i Zemi větší množství planetek než před 300 miliony lety

28. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Mezinárodní tým astronomů publikoval studii v magazínu Science, ve které tvrdí, že počet dopadů meteoritů na povrch Měsíce byl v posledních 300 letech dva- až třikrát vyšší než v období předtím. Znamená to, že Měsíc společně se Zemí prožívaly dříve relativně klidnější období, než ve kterém žijeme dnes. Doposud se uvažovalo, že za relativně nízkým počtem kráterů starších než 300 let stojí fakt, že byly geologickými procesy eliminovány, je však možné, že v tomto období prostě nevznikaly tak často jako později.

Evropská vesmírná agentura zvažuje misi na Měsíc, sonda by zkoušela těžit vodu

23. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Evropská vesmírná agentura zvažuje misi na Měsíc, sonda by zkoušela těžit voduDo roku 2025 by mohla proběhnout mise, jejímž úkolem by byla těžba vody a kyslíku z měsíčního regolitu. Proveditelnost mise pro ESA nyní zkoumá francouzská společnost ArianeGroup, která mimo jiné také vyvíjí novou evropskou raketu Ariane 6.

Poprvé v historii se podařilo vypěstovat živé organismy na Měsíci

17. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Poprvé v historii se podařilo vypěstovat živé organismy na MěsíciZačátkem týdne oznámila čínská vesmírná agentura, že se začátkem ledna podařilo vyklíčit semínka bavlny, která ve speciálním uzavřeném kontejneru dopravila na povrch Měsíce sonda Change 4. Dnes bylo oznámeno, že experiment byl po devíti dnech vědci ukončen pro nekontrolovatelnou teplotu v uzavřené biosféře. Mladé rostlinky bavlny jsou tedy zřejmě již mrtvé po tom, co uhynuly zimou, přesto je experiment považován čínskými vědci za úspěch.

Čínská sonda Chang´e 4 vypustila na povrch Měsíce rover Yutu 2

04. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Čínská sonda Chang´e 4 vypustila na povrch Měsíce rover Yutu 2V noci na 3 ledna přistála čínská sonda Chang´e 4 jako historicky první na odvrácené straně Měsíce. Nešlo o lehký úkol, protože z odvrácené strany nelze navázat přímé spojení se Zemí, Čínská vesmírná agentura CNSA proto už v květnu 2018 vyslala do vesmíru komunikační družici Queqiao, která na vzdálenou stranu Měsíce vidí z Lagrangeova bodu L2. Den po přistání vyjel z přistávacího modulu na povrch Měsíce také rover pojmenovaný Yutu 2 (rover s označením Yutu byl součástí předchozí mise Chang´e 3).

02. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rok 2019 ve jménu průzkumu Měsíce: o přistání se pokusí Čína, Indie, Izrael a možná i dalšíNa začátku nového roku se hned tři země pokusí přistát na Měsíci. Čínská sonda Chang´e 4 už je na cestě a přistát by měla už 3. ledna. V prvních měsících roku do vesmíru odletí také izraelský přistávací modul Beresheet, přistát na Měsíci by měl někdy v březnu. Do třetice je na 30. ledna plánován také start indické mise Chandrayaan-2, která by následně měla vyslat robotický rover k jižnímu pólu Měsíce. Na Měsíc se v dohledné době hodlají vrátit také USA, avšak půjde o zcela jiný druh misí, než automatické rovery.