Měření sondy Venus Express přinesla další argumenty pro aktivní vulkanismus na Venuši

23. 6. 2015
Venuše Venus Express Geologie ve vesmíru

Venuše je zhruba stejně velká jako Země, měla by mít i podobné složení. Na rozdíl od Země má ale velmi hustou atmosféru, skrz kterou se dá jen těžko prohlédnout až k povrchu a vidět na vlastní oči jak povrch skutečně vypadá. Vědce velmi zajímá, zda je sousední planeta stále geologicky aktivní a zatím největší argument přinesla ze záhrobí evropská orbitální sonda Venus Express, která ukončila svou misi koncem loňského roku.

Venus Express

Venus Express - Orbitální sonda Evropské vesmírné agentury obíhající kolem planety Venuše. Mise Venus Express začala startem do vesmíru v roce 2005, kolem planety obíhala od dubna 2006 do prosince 2015, kdy byla navedena do atmosféry Venuše.

Data posbíraná sondou Venus Express ukazují na region, kde na některých místech dochází k výraznému zahřátí a následnému ochlazování. Na rozdíl od předchozích pozorování však k těmto teplotním výkyvům dochází v řádu dní a nikoliv měsíců nebo roků. Aktivní region se nachází poblíž tektonické oblasti Ganiki Chasma blízko sopek Ozza Mons a Maat Mons.

Sopky jsou známým útvarem na povrchu Venuše už desítky let. O existenci vulkanismu na Venuši v minulosti není pochyb. Právě probíhající tektonická aktivita ale zatím potvrzena nebyla, hustá atmosféra vědcům brání v přímých pozorováních a extrémně vysoké teploty na povrchu brání většině těch nepřímých. Ani 8 let, po které obíhala sonda Venus Express naši sesterskou planetu, ale nestačilo k definitivnímu ortelu nad existencí vulkanismu na povrchu.

Další zprávy z kategorie Venuše

Za jedenáctiletým slunečním cyklem stojí podle nové studie pohyb tří planet

5. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Za jedenáctiletým slunečním cyklem stojí podle nové studie pohyb tří planetKaždých jedenáct let prochází Slunce cyklem, během kterého nastává solární minimum a solární maximum - období snížené a zvýšené sluneční aktivity. Vědci nyní přišli na to, co by tento cyklus mohlo způsobovat, a k jejich překvapení nejde o vnitřní procesy hvězdy, ale o planety, které ji obíhají. Konkrétně o Venuši, Zemi a Jupiter, které mají ovlivňovat atmosféru Slunce, když se jednou za jedenáct let seřadí do řady a spojí své gravitační síly.

13. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Doposud neznámé planetky na oběžné dráze Venuše vytváří prstenec prachu kolem SlunceNa stejné oběžné dráze, jakou má planeta Venuše, se nachází prstenec tvořený prachovými částicemi, které společně s planetou obíhají Slunce. Podobný prstenec byl objeven koncem loňského roku také u planety Merkur. A už dříve byl identifikován také prstenec prachu na oběžné dráze Země. Každý z těchto prstenců však mohl vzniknout jiným způsobem, ten u Venuše by podle nové studie mohl pocházet z doposud nepozorovaných planetek, které by se u této planety mohly nacházet.

18. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

V atmosféře Venuše byly objeveny doposud neznámé struktury, které se na jiných planetách neobjevujíJaponská vesmírná sonda Akatsuki objevila v atmosféře Venuše pruhy oblaků, které se táhnou tisíce kilometrů a jsou symetrické na severní i jižní polokouli planety. Podobný úkaz se zatím na žádné jiné planetě nepodařilo pozorovat. Nové struktury v oblacích se objevily na infračervených snímcích z orbitální sondy a také na počítačových simulacích vycházejících z reálných pozorování naší sousední planety.

ESA vybrala tři koncepty, ze kterých vybere misi pro začátek třicátých let

11. 5. 2018 (novější než zobrazený článek)

ESA vybrala tři koncepty, ze kterých vybere misi pro začátek třicátých letZ více než dvacítky konceptů vybrala ESA trojici vesmírných misí, které bude nadále rozvíjet a vybere z nich jednu k realizaci se startem v roce 2032. Jedná se o program středně složitých misí Cosmic Vision, v rámci kterého budou realizovány 4 mise v příští dekádě: Solar Orbiter, Euclid, Plato a Ariel. Mezi třemi vybranými misemi jsou studium gama záření z brzkého vesmíru, infračervený teleskop a orbitální sonda k planetě Venuši.

Družice Venus Express dosloužila, jaký bude budoucí průzkum planety Venuše?

21. 12. 2014

Družice Venus Express dosloužila, jaký bude budoucí průzkum planety Venuše?Na manévry, které by pomohly udržet orbitální sondu Venus Express na vyšší oběžné dráze, nevyšlo palivo. Sonda teď nemá dostatek paliva, aby se udržela na oběžné dráze a bude postupně klesat až nakonec shoří v husté atmosféře Venuše. Solární panely sice stále mohou dodávat energii přístrojům na palubě, sonda však potřebuje palivo pro své trysky, aby se mohla napozicovat směrem k Zemi a odeslat data. Končí tak úspěšná evropská mise k naší sousední planetě, která teď zůstane nějakou dobu osamocená, bez aktivní lidské přítomnosti.

17. 7. 2014

Z atmosféry Venuše se vynořila sonda Venus Express a stoupá stále výš, než zase zmizí v hustých oblacíchPo skončení hlavní části mise Venus Express letos na jaře se vědci v ESA rozhodli pro grandiózní zakončení života této orbitální sondy, dnes jediné, která Venuši pozoruje. Cílem prodloužené části mise je prozkoumat podrobněji hustou atmosféru našeho souseda, a to doslova z blízka. Orbitální družice výrazně změnila svou oběžnou dráhu a létá nyní velmi nízko, do hustých mraků a zkoumá strukturu, dynamiku a složení atmosféry Venuše.

15. 9. 2013

Japonsko úspěšně otestovalo moderní raketu a vypustilo na oběžnou dráhu unikátní teleskopV sobotu poprvé vyletěla do vesmíru nová high-tech raketa Epsilon z japonského ostrova Kjúšú. Jejím nákladem je malý teleskop, který bude mít za úkol zkoumat po dobu jednoho roku atmosféry Venuše, Marsu a Jupitera v ultrafialovém světle. Nová lehká raketa využívá automatických procesů palubního počítače ke snížení nákladů na lety do vesmíru.