Sonda New Horizons už je na dohled Plutu, kolem trpasličí planety proletí příští úterý

06. 07. 2015
Pluto New Horizons

Vesmírná sonda New Horizons se rychle přibližuje ke svému hlavnímu cíli, trpasličí planetě Pluto. Přístroje na palubě se zahřívají a testují, aby při průletu bylo vše jak má být a sonda zvládla posbírat cenná data, která bude po průletu postupně zasílat zpátky na Zemi. Nové snímky Pluta ukazují na rozmanitý a členitý terén a už dnes, z dálky více než 18 milionů kilometrů, je zřejmé, že Pluto nebude pouhým kusem skály ale komplexní těleso plné unikátních geologických útvarů.

Ze snímků už je například poznat červená až hnědá barva vzdálené trpasličí planety a sondě New Horizons se už podařilo potvrdit detekci metanu na Plutu z roku 1976. Na straně, která bude při nejbližším průletu kamerám sondy ukrytá, se objevují tmavé podlouhlé útvary v rovníkové oblasti s nápadnou pravidelnou strukturou.

Zdroj: NASA.gov
Průlet kolem Pluta však nebude pouze o trpasličí planetě, nezapomínejme na měsíce, které kolem ní krouží, dnes víme o pěti. Přibližující se sonda už vidí také geologické útvary na největším měsíci Charon. Jedním z nich je například antipolární čepička. Na rozdíl od Země nebo Marsu to vypadá, že měsíc Pluta byl obdařen tmavou oblastí na jednom z jeho pólů. Během víkendu si operátoři v JPL vyzkoušeli krizovou situaci, když se sonda nečekaně odmlčela. Došlo k přepnutí do bezpečnostního módu, po kterém se však podařilo všechny systému uvést zpět do provozu. Příčina přepnutí do krizového režimu zatím není známá, nicméně žádné závady na hardwaru ani softwaru zjištěny nebyly. Operace, při které k závadě došlo, by se už podle operátorů opakovat neměla a jsou si jisti, že dál už proběhne průlet bez větších problémů. Přejme jim štěstí.
Autor článku: redakce

Další zprávy z kategorie Pluto

Co čekat od dnešního průletu sondy New Horizons kolem Pluta? Dnes ještě nic

14. 07. 2015 (novější než zobrazený článek)

Co čekat od dnešního průletu sondy New Horizons kolem Pluta? Dnes ještě nicVe 13:50 SELČ proletí kolem trpasličí planety Pluto vesmírná sonda New Horizons rychlostí 14 kilometrů za sekundu. Na co se z tohoto průletu můžeme těšit a kdy? Cesta slunečního paprsku z povrchu Slunce k Zemi trvá asi osm minut, naše planeta tedy leží ve vzdálenosti osmi světelných minut od naší hvězdy. Pluto je však dál, mnohem dál - leží celé 4,5 světelné hodiny od Slunce a tedy na jakýkoliv signál od této trpasličí planety se bude čekat dlouhé čtyři a půl hodiny. Ale ani to ještě neznamená, že bychom večer v půl sedmé viděli ty nejdetailnější snímky Pluta. Zdaleka.

09. 07. 2015 (novější než zobrazený článek)

NASA zveřejnila nové snímky trpasličí planety Pluto, ze vzdálenosti osmi milionů kilometrůVesmírná sonda New Horizons je v dobrém stavu a na cestě k historickému průletu kolem Pluta příští úterý. Svůj cíl má ale v hledáčku kamer už teď a posílá na Zemi stále detailnější a víc a víc zajímavé fotky. Na těch posledních je Pluto ve vzdálenosti 8 milionů kilometrů a jsou ze 7. července. Už dnes se tak planetární geologové zamýšlejí nad tím, co vedlo k vytvoření tří barevně výrazně odlišných regionů na snímku vpravo? Oblast zobrazená na tomto snímku bude prozkoumána v největším detailu, právě nad totiž sonda New Horizons proletí za 5 dní.

New Horizons začíná vědeckou část svojí mise k trpasličí planetě Pluto

01. 02. 2015

New Horizons začíná vědeckou část svojí mise k trpasličí planetě PlutoVesmírná sonda New Horizons se po devíti letech ocitá na prahu svého vzdáleného cíle, trpasličí planeta Pluto je už doslova na dohled. Od svého posledního probuzení z hibernace v prosinci byly postupně zapnuty všechny instrumenty na palubě a sonda se připravuje na první snímky Pluta ze vzdálenosti 220 milionů kilometrů. Pluto na nich bude pořád pouhou tečkou, ale operátoři toho využijí pro případnou korekci dráhy sondy, která kolem Pluta proletí letos v červenci.

Sonda New Horizons se probudila z poslední hibernace na své cestě k Plutu

08. 12. 2014

Sonda New Horizons se probudila z poslední hibernace na své cestě k Plutu6. prosince probudili operátoři z NASA vesmírnou sondu New Horizons z její poslední hibernace na cestě k trpasličí planetě Pluto. Sonda se dnes nachází za oběžnou drahou planety Neptun, od které je to v aktuální konstelaci už pouhých 1,7 AU k jejímu cíli. K tomu doletí příští rok v červenci, do té doby budou operátoři postupně aktivovat přístroje na palubě a zkoušet jejich připravenost na krátký, avšak historický moment průletu kolem Pluta.

16. 10. 2014

Hubblův teleskop našel v Kuiperově pásu kandidáty na průzkum sondou New HorizonsPříští rok se máme na co těšit. Vesmírná sonda New Horizons, která opustila Zemi v roce 2006, proletí kolem trpasličí planety Pluto. Konečně se tak dozvíme jak tato explaneta vypadá, co tvoří její tenkou atmosféru, podíváme se na úkazy na povrchu a snad zjistíme něco více i o jejím interiéru a měsících. Jde však (pouze) o průlet a po něm New Horizons zmizí v Kuiperově pásu, který se za oběžnou drahou Pluta rozprostírá (přesněji Neptunu, protože Pluto je často považováno za součást Kuiperova pásu). Vědci teď pomocí Hubblova teleskopu identifikovali tři další potenciální cíle, kolem kterých by sonda mohla proletět.

Zbývá pouhý rok do příletu sondy New Horizons k Plutu

25. 07. 2014

Zbývá pouhý rok do příletu sondy New Horizons k Plutu14. července 2015 proletí vesmírná sonda New Horizons kolem trpasličí planety Pluto. Sonda odstartovala ze Země v roce 2006 a vstupuje do posledního roku cesty ke vzdálenému objektu, který byl stále ještě považován za planetu, když se mise připravovala. V následujících měsících se tak můžeme těšit na doposud nevídanou podívanou, Pluto totiž nikdy nebylo důkladně prozkoumáno a mnohé o tomto zmrzlém světě na okraji sluneční soustavy ještě stále nevíme.

Hubblův vesmírný teleskop našel už pátý měsíc explanety Pluto

11. 07. 2012

Hubblův vesmírný teleskop našel už pátý měsíc explanety PlutoUž to pomalu přestává být překvapením, Pluto má další měsíc, trpasličí planeta na okraji sluneční soustavy jich má už pět. Relativně velký Charon byl objeven už v roce 1978, následovaly pak Nix a Hydra v roce 2006 a loni v červenci zatím nepojmenovaný měsíc S/2011 P1, nově objevený měsíc zatím dostal označení S/2012 P2. Objev nového měsíce je pro astronomy NASA velmi významný, k Plutu totiž míří sonda New Horizons a mohlo by se stát, že se s doposud neobjeveným tělesem srazí.