Bílá hora na trpasličí planetě Ceres, její původ nenechává vědce spát

07. 07. 2015
Ceres Dawn

Trpasličí planeta Ceres ukrývá ve svém nitru tajemství. Je bílé, doslova zářivé a nikdo zatím neví, o co jde. Brzy se to dozvíme, Vesmírná sonda Dawn nikam nespěchá a postupně mapuje povrch se stále většími detaily. Kromě bílých skvrn, které odráží světlo výrazně více než jejich okolí, se ale začínají objevovat i další geologické zajímavosti, jejichž původ zatím čeká na jednoznačné vysvětlení. Jedním z takových útvarů je hora tyčící se vysoko nad povrch Ceres.

Snímek v pravém sloupci zachycuje pět kilometrů vysokou horu, která se tyčí nad relativně hladkým okolním terénem. To není běžný obrázek povrchu této trpasličí planety, jde dokonce o jedinou takto vysokou horu zaznamenanou přístroji sondy Dawn. V menším měřítku se objevují pouze vrcholky uprostřed kráterů, které vznikly při impaktu. Aby toho nebylo málo, podle složení povrchu hory to vypadá, že je mladší než okolní povrch.

Skoro to vypadá, jako by se z pod povrchu něco tlačilo ven. Geologická aktivita! Možná malý kryovulkán. Aktivita na Ceres nicméně doposud prokázána nebyla. Na rozuzlení záhad, které nejbližší trpasličí planeta ukrývá si musíme ještě chvíli počkat.
Autor článku: redakce

Další zprávy z kategorie Ceres

14. 03. 2015

Vesmírná sonda Dawn dorazila k trpasličí planetě Ceres, podívejte se na její povrchDawn, vesmírná sonda NASA, dorazila v únoru úspěšně k Ceres, trpasličí planetě v pásu asteroidů. Historicky první pohled zblízka na největší těleso obíhající Slunce mezi oběžnou drahou Marsu a Jupiteru ukazuje množství kráterů všech velikostí. Kromě toho je povrch Ceres posázený několika bílými skvrnami, jejichž původ zatím není známý. Sonda Dawn ale nikam nepospíchá, u Ceres už zůstane a bude ji zkoumat z oběžné dráhy.

Nové snímky trpasličí planety Ceres ze vzdálenosti 145 tisíc kilometrů

08. 02. 2015

Vesmírná sonda Dawn posílá na Zemi stále ostřejší fotografie doposud neprozkoumaného tělesa uprostřed pásu asteroidů. Trpasličí planeta Ceres na sebe prozrazuje stále více detailů a vědci v NASA i po celém světě se nemohou dočkat každé další várky dat. Na nejnovějších snímcích už lze zřetelně rozpoznat geologické útvary na povrchu. Mezi nimi velké krátery a také bílé skvrny, o jejichž původu zatím vědci nemají jasno. Oproti jedné skvrně na prvních snímcích z ledna se na nových fotografiích ze začátku února objevuje skvrn hned několik.

Vesmírná sonda Dawn poslala na Zemi první snímky trpasličí planety Ceres

28. 01. 2015

Trpasličí planeta Ceres je největším tělesem v pásu asteroidů a skoro nic o ní nevíme. To se ale změní během několika měsíců, kdy se k Ceres přiblíží a následně vstoupí na oběžnou dráhu vesmírná sonda Dawn. Ta se dnes nachází ve vzdálenosti asi 230 tisíc kilometrů a z této pozice pochází i snímek níže, na kterém je zachycen světlý bod na povrchu, se kterým si vědci zatím lámou hlavy. Doposud nejdetailnější fotografie trpasličí planety Ceres pořídil vesmírný teleskop Hubble v roce 2004, nově pořízené snímky sondou Dawn obsahují o 20 procent více detailů.

Pět trpasličích planet sluneční soustavy, Eris, Pluto, Makemake, Haumea a Ceres

05. 06. 2011

Pět trpasličích planet sluneční soustavy, Eris, Pluto, Makemake, Haumea a Ceres Ještě před několika lety měla sluneční soustava devět planet, astronomové ale díky stále dokonalejší technice objevovali nová tělesa, která se svou velikostí mohla rovnat s nejmenší planetou a měla být také označena jako planety. Počet planet se najednou mohl dostat přes desítku a nebylo jisté, kde by se zastavil. V roce 2006 tedy byla Mezinárodní astronomickou unií přijata nová definice planety, podle které už Pluto mezi planety nepatří, od té doby je spolu s dalšími součástí nové třídy těles ve sluneční soustavě, trpasličích planet.