NASA zveřejnila nové snímky trpasličí planety Pluto, ze vzdálenosti osmi milionů kilometrů

9. 7. 2015
Pluto New Horizons

Vesmírná sonda New Horizons je v dobrém stavu a na cestě k historickému průletu kolem Pluta příští úterý. Svůj cíl má ale v hledáčku kamer už teď a posílá na Zemi stále detailnější a víc a víc zajímavé fotky. Na těch posledních je Pluto ve vzdálenosti 8 milionů kilometrů a jsou ze 7. července. Už dnes se tak planetární geologové zamýšlejí nad tím, co vedlo k vytvoření tří barevně výrazně odlišných regionů na snímku vpravo? Oblast zobrazená na tomto snímku bude prozkoumána v největším detailu, právě nad totiž sonda New Horizons proletí za 5 dní.

Pluto, 8 milionů kilometrů

Pluto, 8 milionů kilometrů - Snímek pořízený 7. července vesmírnou sondou New Horizons ze vzdálenosti 8 milionů kilometrů od trpasličí planety.

Mezi dalšími snímky z Pluta je například mapa ukazující divoký region v oblasti rovníku. Tmavá oblast byla neformálně pojmenovaná "Velryba", vpravo od ní se pak nachází nejsvětlejší oblast na povrchu Pluta, která by mohla být tvořena čerstvými vrstvami ledu, který může být tvořen oxidem uhelnatým, metanem nebo dusíku.
zdroj: NASA.gov

Další zprávy z kategorie Pluto

Tenká vrstva vodního ledu s metanem by mohla bránit kompletnímu zamrznutí Pluta

23. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Tenká vrstva vodního ledu s metanem by mohla bránit kompletnímu zamrznutí PlutaTrpasličí planeta Pluto se nachází na okraji mrazivého regionu Kuiperova pásu. Přesto se zdá, že by mohl pod jejím povrchem existovat oceán. Kompletnímu zamrznutí této vody by mohla bránit tenká vrstva zmrzlého ledu s různými přísadami, zejména pak metanem. Tato vrstva by působila jako tepelný izolátor, který umožňuje udržení vyšších teplot pod povrchem. Nový výzkum, který vychází z dat mise New Horizons a počítačových simulací, byl publikován v magazínu Nature Geoscience.

Atmosféra Pluta by mohla do deseti let zcela zmizet

30. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Atmosféra Pluta by mohla do deseti let zcela zmizetTrpasličí planeta Pluto má řídkou atmosféru tvořenou hlavně dusíkem, která byla potvrzena už v roce 1985. Silně eliptická oběžná dráha Pluta však způsobuje výrazné výkyvy v teplotách na povrchu tohoto vzdáleného objektu, což má vliv také na jeho atmosféru. Během zimy dojde ke zmrznutí plynů a jejich usazení na povrchu, čímž atmosféra na dlouhá léta zmizí. Podle nové studie publikované v magazínu Astronomy and Astrophysics by k tomu mohlo dojít už za deset let.

20. 9. 2018 (novější než zobrazený článek)

Pět trpasličích planet sluneční soustavy: Eris, Pluto, Makemake, Haumea a Ceres (update 2018)Ještě před několika lety měla sluneční soustava celkem devět planet. Astronomové ale díky stále dokonalejší technice objevovali nová tělesa, která se svou velikostí mohla rovnat s nejmenší planetou a měla být tedy také označena jako planety. Jejich počet se najednou mohl dostat přes desítku a nebylo jisté, kde by se zastavil. V roce 2006 proto byla Mezinárodní astronomickou unií přijata nová definice planety, podle které už Pluto mezi planety nepatří, od té doby je spolu s dalšími objekty součástí nové třídy těles ve sluneční soustavě, trpasličích planet.

20. 2. 2018 (novější než zobrazený článek)

Co se ukrývá pod povrchem Pluta? Mohlo by jít o vrstvu materiálu podobného asfaltuTrpasličí planeta Pluto vznikla podle všeho v Kuiperově pásu, hluboko za oběžnou dráhou planety Neptun. Pochází tedy ze stejného místa jako některé komety, jejichž složení bylo podrobně prozkoumáno a které obsahují množství organického materiálu. Na základě těchto faktů přichází Bill McKinnon z týmu New Horizons se spekulací, že pod povrchem Pluta by mohla existovat vrstva organického materiálu podobného asfaltu. Jde však o pouhou spekulaci, která nevychází z žádných konkrétních pozorování Pluta samotného.

2. 1. 2018 (novější než zobrazený článek)

Dva roky po návštěvě Pluta, co všechno jsme se dozvěděli o této trpasličí planetě?V červenci 2015 proletěla vesmírná sonda New Horizons kolem trpasličí planety Pluto, a jako první se přiblížila tomuto vzdálenému objektu. Během průletu bylo pořízeno množství různých měření a snímků, ze kterých vědci postupně dělali přesnější obrázek o dynamice tohoto ledového světa a o tom, jaký byl jeho vývoj v minulosti. Co tedy dnes vlastně o trpasličí planetě Pluto víme?

Co čekat od dnešního průletu sondy New Horizons kolem Pluta? Dnes ještě nic

14. 7. 2015 (novější než zobrazený článek)

Co čekat od dnešního průletu sondy New Horizons kolem Pluta? Dnes ještě nicVe 13:50 SELČ proletí kolem trpasličí planety Pluto vesmírná sonda New Horizons rychlostí 14 kilometrů za sekundu. Na co se z tohoto průletu můžeme těšit a kdy? Cesta slunečního paprsku z povrchu Slunce k Zemi trvá asi osm minut, naše planeta tedy leží ve vzdálenosti osmi světelných minut od naší hvězdy. Pluto je však dál, mnohem dál - leží celé 4,5 světelné hodiny od Slunce a tedy na jakýkoliv signál od této trpasličí planety se bude čekat dlouhé čtyři a půl hodiny. Ale ani to ještě neznamená, že bychom večer v půl sedmé viděli ty nejdetailnější snímky Pluta. Zdaleka.

21. 6. 2015

K průletu kolem Pluta zbývá necelý měsíc, New Horizons už vidí detaily na povrchu14. června, měsíc před blížícím se historicky prvním průletem kolem Pluta, zažehla sonda New Horizons své trysky, aby mírně zkorigovala svou trajektorii. Ta ji 14. července zavede do blízkosti 12 tisíc kilometrů od povrchu Pluta, ze které sonda pořídí množství snímků a měření, která budou po průletu postupně zasílána na Zemi. Mezitím už vědci zkoumají první snímky trpasličí planety Pluto a systému jejích měsíců pořízené ze vzdálenosti přes 35 milionů kilometrů.