Co čekat od dnešního průletu sondy New Horizons kolem Pluta? Dnes ještě nic

14. 07. 2015
New Horizons Pluto

Ve 13:50 SELČ proletí kolem trpasličí planety Pluto vesmírná sonda New Horizons rychlostí 14 kilometrů za sekundu. Na co se z tohoto průletu můžeme těšit a kdy? Cesta slunečního paprsku z povrchu Slunce k Zemi trvá asi osm minut, naše planeta tedy leží ve vzdálenosti osmi světelných minut od naší hvězdy. Pluto je však dál, mnohem dál - leží celé 4,5 světelné hodiny od Slunce a tedy na jakýkoliv signál od této trpasličí planety se bude čekat dlouhé čtyři a půl hodiny. Ale ani to ještě neznamená, že bychom večer v půl sedmé viděli ty nejdetailnější snímky Pluta. Zdaleka.

Extrémní vzdálenost, kterou z dnes aktivních sond dnes předčí jen dva Voyagery, limituje komunikaci s New Horizons více než jen časovým zpožděním. Během krátkého průletu sonda posbírá početná měření a snímky povrchu, na Zemi se však budou dostávat následujících 16 měsíců. A operátoři si nebudou moci v indexu vybrat, které ze snímků poslat jako první, je tak možné, že ty největší objevy přijdou až dlouhé měsíce po průletu.

Na co se ale můžeme těšit jako první? Bude to potvrzení, že průlet proběhl v pořádku a sonda posbírala cenná data, to přijde těsně před druhou hodinou ranní v noci na středu. Následovat by pak ve středu měl první snímek z průletu. Teprve potom se budou posílat další data.

Sonda New Horizons během průletu kolem Pluta nebude mít namířenou anténu směrem k Zemi a tedy nebude moci poslat žádný signál ani data. To se změní až několik hodin po průletu, kdy už budou všechna data posbírána, teprve potom sonda namíří svou hlavní anténu do středu sluneční soustavy a pošle na Zemi signál, že je v pořádku a že provedla naplánované úlohy.

Nemusíte dnes tedy sledovat všechny online přenosy, skutečné potvrzení přijde až po půlnoci. V příštích dnech budou snímky i nadále chodit v jednotkách za týden a tak o žádné jistě nepřijdete. Přesto se už dnes můžete těšit na poslední fotku Pluta z fáze přibližování, kterou sonda poslala zpátky na Zemi, než změnila svou orientaci pro průlet systémem Pluta a jeho měsíců.

Potvrzení velikosti Pluta
Zatímco se sonda New Horizons přibližovala k trpasličí planetě, vědci spočítali s doposud největší přesností velikost Pluta. Ta byla doposud odhadována z pozorování pozemních nebo orbitálních teleskopů a byla tak velmi nepřesná. Tedy: 2 370 kilometrů v průměru. Taková je přesná velikost Pluta. Doposud se odhadovalo 2 300 kilometrů. Charon je o něco menší, ve srovnání se svou mateřskou (trpasličí) planetou je však gigantický: 1 208 kilometrů v průměru, tedy více než dvojnásobek.
Autor článku: redakce

Další zprávy z kategorie New Horizons

06. 07. 2015

Sonda New Horizons už je na dohled Plutu, kolem trpasličí planety proletí příští úterýVesmírná sonda New Horizons se rychle přibližuje ke svému hlavnímu cíli, trpasličí planetě Pluto. Přístroje na palubě se zahřívají a testují, aby při průletu bylo vše jak má být a sonda zvládla posbírat cenná data, která bude po průletu postupně zasílat zpátky na Zemi. Nové snímky Pluta ukazují na rozmanitý a členitý terén a už dnes, z dálky více než 18 milionů kilometrů, je zřejmé, že Pluto nebude pouhým kusem skály ale komplexní těleso plné unikátních geologických útvarů.

21. 06. 2015

K průletu kolem Pluta zbývá necelý měsíc, New Horizons už vidí detaily na povrchu14. června, měsíc před blížícím se historicky prvním průletem kolem Pluta, zažehla sonda New Horizons své trysky, aby mírně zkorigovala svou trajektorii. Ta ji 14. července zavede do blízkosti 12 tisíc kilometrů od povrchu Pluta, ze které sonda pořídí množství snímků a měření, která budou po průletu postupně zasílána na Zemi. Mezitím už vědci zkoumají první snímky trpasličí planety Pluto a systému jejích měsíců pořízené ze vzdálenosti přes 35 milionů kilometrů.

New Horizons začíná vědeckou část svojí mise k trpasličí planetě Pluto

01. 02. 2015

New Horizons začíná vědeckou část svojí mise k trpasličí planetě PlutoVesmírná sonda New Horizons se po devíti letech ocitá na prahu svého vzdáleného cíle, trpasličí planeta Pluto je už doslova na dohled. Od svého posledního probuzení z hibernace v prosinci byly postupně zapnuty všechny instrumenty na palubě a sonda se připravuje na první snímky Pluta ze vzdálenosti 220 milionů kilometrů. Pluto na nich bude pořád pouhou tečkou, ale operátoři toho využijí pro případnou korekci dráhy sondy, která kolem Pluta proletí letos v červenci.

Sonda New Horizons se probudila z poslední hibernace na své cestě k Plutu

08. 12. 2014

Sonda New Horizons se probudila z poslední hibernace na své cestě k Plutu6. prosince probudili operátoři z NASA vesmírnou sondu New Horizons z její poslední hibernace na cestě k trpasličí planetě Pluto. Sonda se dnes nachází za oběžnou drahou planety Neptun, od které je to v aktuální konstelaci už pouhých 1,7 AU k jejímu cíli. K tomu doletí příští rok v červenci, do té doby budou operátoři postupně aktivovat přístroje na palubě a zkoušet jejich připravenost na krátký, avšak historický moment průletu kolem Pluta.

16. 10. 2014

Hubblův teleskop našel v Kuiperově pásu kandidáty na průzkum sondou New HorizonsPříští rok se máme na co těšit. Vesmírná sonda New Horizons, která opustila Zemi v roce 2006, proletí kolem trpasličí planety Pluto. Konečně se tak dozvíme jak tato explaneta vypadá, co tvoří její tenkou atmosféru, podíváme se na úkazy na povrchu a snad zjistíme něco více i o jejím interiéru a měsících. Jde však (pouze) o průlet a po něm New Horizons zmizí v Kuiperově pásu, který se za oběžnou drahou Pluta rozprostírá (přesněji Neptunu, protože Pluto je často považováno za součást Kuiperova pásu). Vědci teď pomocí Hubblova teleskopu identifikovali tři další potenciální cíle, kolem kterých by sonda mohla proletět.

Zbývá pouhý rok do příletu sondy New Horizons k Plutu

25. 07. 2014

Zbývá pouhý rok do příletu sondy New Horizons k Plutu14. července 2015 proletí vesmírná sonda New Horizons kolem trpasličí planety Pluto. Sonda odstartovala ze Země v roce 2006 a vstupuje do posledního roku cesty ke vzdálenému objektu, který byl stále ještě považován za planetu, když se mise připravovala. V následujících měsících se tak můžeme těšit na doposud nevídanou podívanou, Pluto totiž nikdy nebylo důkladně prozkoumáno a mnohé o tomto zmrzlém světě na okraji sluneční soustavy ještě stále nevíme.

Hubblův vesmírný teleskop našel už pátý měsíc explanety Pluto

11. 07. 2012

Hubblův vesmírný teleskop našel už pátý měsíc explanety PlutoUž to pomalu přestává být překvapením, Pluto má další měsíc, trpasličí planeta na okraji sluneční soustavy jich má už pět. Relativně velký Charon byl objeven už v roce 1978, následovaly pak Nix a Hydra v roce 2006 a loni v červenci zatím nepojmenovaný měsíc S/2011 P1, nově objevený měsíc zatím dostal označení S/2012 P2. Objev nového měsíce je pro astronomy NASA velmi významný, k Plutu totiž míří sonda New Horizons a mohlo by se stát, že se s doposud neobjeveným tělesem srazí.