Nová měření naznačují, že v chemických reakcích na oběžné dráze Saturnu vzniká metanol

15. 8. 2017
Enceladus Saturn Cassini

Saturnův měsíc Enceladus má podpovrchový oceán plný vody a organických sloučenin, vyplývá to z měření sondy Cassini, která kolem Saturnu obíhá už přes deset let. Složení je nám známé díky gejzírům na jižním pólu, jejichž obsah sonda analyzovala. Nová, doplňující měření ze Země teď ukazují, že organické sloučeniny chrlené gejzíry do vesmíru dále chemicky reagují, což vede ke vzniku metanolu. Pozorování byla provedena pomocí teleskopu IRAM ve Španělsku, která ukazují v okolí Enceladu vyšší koncentraci metanolu než jakou naměřila sonda Cassini nad samotnými gejzíry.

Enceladus, gejzíry na jižním pólu (2012)

Enceladus, gejzíry na jižním pólu (2012) Snímek pořízený vesmírnou sondou Cassini v březnu 2012 ze vzdálenosti 259 tisíc kilometrů od malého měsíce Enceladus, který obíhá planetu Saturn. Na jeho jižním pólu se nachází oblast Tiger Stripes, ze které uniká v gejzírech materiál z nitra měsíce. Sonda Cassini v tomto materiálu už dříve našla zmrzlé vodní výpary a organické sloučeniny. Při březnovém, zatím největším, přiblížení k Enceladu provedla rozbor materiálu pomocí svých přístrojů. Výsledky pozorování teď zpracovávají vědci NASA.

Další zprávy z kategorie Enceladus

25. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Enceladus, Pluto nebo třeba Venuše. NASA vybrala deset konceptů planetárních misí k rozpracováníVýzkum těles sluneční soustavy je dlouhodobá záležitost. Planetární mise existují dlouhou dobu jen na papíře, potom následují dlouhé roky vývoje, cesty a samotný vědecký průzkum je pouze špičkou ledovce. NASA nyní vybrala několik konceptů zcela nových misí, které pomůže financovat, aby byly rozpracovány v konkrétní plány. Mnohé z těchto misí nebudou nikdy realizovány, některé však jistě ano.

4. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Co umožňuje existenci oceánu pod povrchem Enceladu a proč tomu tak není u sousedních měsíců?Dvojice vědců z University of Maryland a Southwest Research Institute vytvořila počítačovou simulaci, která se soustředí na vývoj těles v těsné blízkosti planety Saturn. Z více než 60 měsíců planety se pouze pětice větších měsíců nachází v jeho těsné blízkosti a zřejmě pouze Enceladus má pod svým povrchem ukrytý oceán. Nový počítačový model nyní poprvé ukazuje, proč je právě tento měsíc tímto způsobem unikátní. Výsledky výzkumu byly prezentovány ve studii, která vyšla v magazínu Nature Astronomy.

První soukromá vědecká mise k Saturnu by mohla hledat život na Enceladu

11. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

První soukromá vědecká mise k Saturnu by mohla hledat život na EnceladuAmerická vesmírná agentura NASA a soukromá společnost Breakthrough Iniciatives podepsaly dohodu o spolupráci v přípravě soukromé mise k měsíci Enceladus u planety Saturn. NASA má s tímto místem zkušenosti, do loňského roku obíhala planetu sonda Cassini, která na malém ledovém měsíci Enceladu objevila gejzíry tryskající vodu a organické sloučeniny do okolí planety, kde vytváří jeden z jejích prstenců. NASA, ani jiná vládní vesmírná agentura se k Saturnu v nejbližší době nechystá, soukromá iniciativa tak přebírá žezlo a hodlá Enceladus navštívit.

29. 6. 2018 (novější než zobrazený článek)

Na Enceladu se nacházejí komplexní organické sloučeniny, o detekci života se ale stále ještě nejednáMalý měsíc Enceladus obíhající planetu Saturn v sobě ukrývá podpovrchový oceán. Podle nově publikované studie v magazínu Nature voda v tomto oceánu obsahuje komplexní organické sloučeniny, které by mohly dokládat existenci podmínek vhodných pro vznik života. Nové závěry vycházejí ze starých dat posbíraných orbitální družicí Cassini, která obíhala Saturn a studovala kromě planety a jejích prstenců také její měsíce.

10. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

Koloběh vody na Enceladu vyžaduje cirkulaci přes jádro a umožňuje existenci životaVědci už od roku 2005, kdy byly objeveny gejzíry na jižním pólu měsíce Enceladus, uvažují nad tím, co způsobuje zahřívání vody pod jeho ledovou slupkou. Většina vážných úvah pracuje s tím, že při oběhu kolem mateřské planety Saturn vzniká tření, které zahřívá nitro měsíce, které rozpouští vodu a vyvolává tlaky, za jejichž pomoci voda tryská ven. Podle nové studie ale tento mechanismus nestačí, nevydržel by víc než pár desítek milionů let. Aby mohly tyto procesy probíhat po delší dobu, Enceladus by mohl mít pórovité jádro obklopené podpovrchovým oceánem, teprve tehdy je možné tyto procesy udržet po miliardy let a umožnit rozvoj živých organismů.

10. 5. 2012

Sonda Cassini vysílá radiové signály skrz Enceladus k Zemi, hledá v nitru měsíce vodní oceánMinulou středu proletěla vesmírná sonda Cassini 74 kilometrů nad povrchem Enceladu, jednoho z měsíců planety Saturn. Hlavním úkolem přístrojů sondy bylo získat radiová měření jižního pólu měsíce s cílem odhalit co se nachází pod gejzíry známými jako Tiger Stripes.

Sonda Cassini proletěla gejzíry na jižním pólu Enceladu, měsíci planety Saturn

29. 3. 2012

Sonda Cassini proletěla gejzíry na jižním pólu Enceladu, měsíci planety SaturnZatím nejnižší průlet nad jižním pólem měsíce Enceladus zvládla vesmírná sonda Cassini v úterý 27. března, při největším přblížení byla pouhých 74 kilometrů od gejzírů, které se v oblasti nacházejí. Hlavním úkolem sondy bylo analyzovat materiál, který z gejzírů vychází pomocí hned několika přístrojů na palubě, zároveň byla detailně zmapován povrch.