Sonda OSIRIS-REx proletěla kolem Země a zamířila k planetce Bennu

23. 9. 2017
OSIRIS-REx Vesmírné sondy Planetky (asteroidy)

Rok po svém startu, 22. září, proletěla vesmírná sonda OSIRIS REx kolem Země a za využití gravitační asistence naší planety zamířila ke svému cíli. Její cílem je planetka Bennu, ze které sonda posbírá vzorky, které poté dopraví zpátky na Zemi k analýze. Planetka Bennu pro vědce představuje možnost prozkoumat podmínky jaké panovaly při vzniku sluneční soustavy před více než čtyřmi miliardami let.

OSIRIS-REx

OSIRIS-REx - Mise NASA, jejímž cílem je přinést na Zemi materiál z planetky obíhající kolem Slunce v blízkosti Země. Start mise proběhl v roce 2016, návrat se vzorky je plánován na rok 2023.

Další zprávy z kategorie OSIRIS-REx

14. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Geologické útvary na povrchu planetky Bennu budou pojmenovány po mýtických ptácíchMezinárodní astronomická unie schválila návrh týmu vědců pracujících na misi OSIRIS-REx, aby byly geologické útvary na planetce Bennu pojmenovány po mýtických ptácích. Sonda OSIRIS-REx mapuje povrch planetky od svého příletu v prosinci loňského roku a hledá vhodné místo pro odběr vzorků, které budou dopraveny k prozkoumání na Zemi. Proces pojmenování útvarů začne ještě letos v létě.

20. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Planetka Bennu je plná překvapení, materiál z ní zatím neznámým principem uniká do okolíNASA oznámila, že po třech měsících u planetky Bennu udělala sonda OSIRIS-REx několik nečekaných objevů. Patří mezi ně neočekávaně nerovný terén, změna v rychlosti rotace a také materiál, který opouští povrch planetky. Žádnou z těchto charakteristik vědci před příletem sondy neočekávali. Mise OSIRIS-REx má za úkol přivézt v roce 2023 vzorky hornin z planety k prozkoumání na Zemi.

Planetka Bennu se stala nejmenším tělesem, které kdy obíhala vesmírná sonda

4. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Planetka Bennu se stala nejmenším tělesem, které kdy obíhala vesmírná sondaVesmírná sonda OSIRIS-REx dorazila k planetce Bennu už začátkem prosince, to však ještě pořád nebylo zřejmé jakou hmotnost, a tedy i gravitační sílu, planetka má. Sonda tedy během prosince z povzdálí planetku zkoumala a sbírala informace potřebné pro vstup na její oběžnou dráhu. Tento manévr dokončila 31. prosince, kdy definitivně na její oběžnou dráhu vstoupila. Planetka Bennu se tak stala nejmenším tělesem, které obíhala vesmírná sonda.

11. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Sonda OSIRIS-REx objevila na planetce Bennu horniny, které vznikly za přítomnosti vodyData z vesmírné sondy OSIRIS-REx naznačují, že se na planetce Bennu vyskytují jílovité horniny, které obsahují hydroxyly. Jde o molekuly vodíku a kyslíku, které byly detekovány spektrometry sondy už ve fázi jejího přibližování k planetce na podzim tohoto roku. Podle NASA je nález evidencí, že horniny na planetce v minulosti interagovaly nějakým způsobem s kapalnou vodou.

6. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

První snímky planetky Bennu zblízka, co čeká sondu OSIRIS-REx po vstupu na její oběžnou dráhu?Vesmírná sonda OSIRIS-REx v pondělí 3. prosince dorazila do blízkosti planetky Bennu. Nyní ji obíhá ve vzdálenosti zhruba 19 kilometrů od povrchu a získává více informací o planetce. Během následujících týdnů bude sonda svou oběžnou dráhu měnit, aby se mohla k planetce přiblížit ještě víc a získat tak větší detaily jejího povrchu. Kromě průzkumu tohoto tělesa, které obíhá Slunce na podobné oběžné dráze jako Země, bude nyní cílem nalézt vhodné místo, ze kterého budou odebrány vzorky, které v roce 2023 doputují k Zemi.

3. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda OSIRIS-Rex dorazila k planetce Bennu, doveze z ní vzorky ke zkoumáníV 18:15 našeho času NASA oznámila úspěšně dokončený manévr, kterým sonda OSIRIS-REx dorazila k malé planetce Bennu. Cílem mise je sběr vzorků hornin, které budou v roce 2023 dopraveny na Zemi ke studiu. Vesmírná sonda zatím nevstoupila na stabilní oběžnou dráhu malé planetky, protože není zřejmé jakou má hmotnost. Zážehem svých trysek nyní sonda upravila svou trajektorii, aby mohla být zachycena gravitací tělesa, které nyní bude měsíc zkoumat, aby zjistila potřebné informace pro vstup na stabilní oběžnou dráhu.

Sonda OSIRIS-REx vyzkoušela své robotické rameno pro odběr vzorků z planetky

18. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Sonda OSIRIS-REx vyzkoušela své robotické rameno pro odběr vzorků z planetkyVesmírná sonda OSIRIS-REx se nyní nachází uprostřed své finální přibližovací fáze k planetce Bennu, ze které by měla odebrat vzorky a dovézt je zpátky na Zemi. Po více než dvou letech cesty nyní operátoři zkouší její zařízení, aby ověřili jejich funkčnost. Jedním z takových testů bylo 14. listopadu prověření robotické ramene TAGSAM, které by mělo vzorky hornin z planetky odebrat.